Hoe haal ik dit bandje van het horloge

De stalen band van mijn seiko presage zat niet meer goed toen ik een schakel probeerde te verwijderen. Hoe verwijder ik het hele bandje? Moet ik iets doen met die endlinks?

1 like

Moet met zoiets wel lukken:

1 like

Met een gewoon tooltje met een vorkje erin gaat dat ook makkelijk hoor.
Eerst de ene lug, tandenstoker oid ertussen steken zodat de springbar niet terug in het gaatje kan floepen, dan de andere lug.
Centje van een fluit.

4 likes

Hoe werkt dat dan? Moet je die vlindertjes tegelijkertijd omhoogduwen?

Je moet aan beide zijden de springbar uit het gaatje halen met een gevorkt tooltje en dan de band rechtstandig tussen de lug uit trekken.
Hou er rekening mee dat het weer terug monteren nog een heel stuk lastiger is.
Als het demonteren al niet lukt ,misschien beter laten doen?
De vlindertjes kunnen helemaal niet bewegen.
Dat is gewoon de achterkant van de end link.

2 likes

Ik had er een schakeltje tussenuit gehaald en daarna viel er ineens een pinnetje uit. Nu zit het wel weer, maar ik vertrouw het niet. Maar goed, straks even testen dan maar.

1 like

De pinnetjes van de schakels moet een kraagje overheen. Dat kraagje moet je niet vergeten bij het terug monteren omdat dan de pin eruit valt.

Zachtjes overheen vrijven en lieve woordjes zeggen.

Als je dit moet vragen kan je beter eerst oefenen op een oud horloge. De Presage gaat anders zeker krassen oplopen.

Op de plek van de rode rondjes zit een springbar met kraagjes.

Pushpin / springbar

Bergeon 6767 is is de oplossing.

IMG_6498

3 likes

Belangrijkste is dat je goed controleert of de bandpen weer goed in de lug geklikt zit. Onderstaand voorbeeld is een Casio maar dat doet er even niet toe:

1 like

Met zo’n “vorkje” lukt het zeker ook wel. Alleen is dat iets meer gepiel.

Je kunt evt ook een klein stukje tape over de lugs doen ter bescherming.

2 likes

Het is gelukt. Ik heb vaak stalen banden verkort en het ging altijd goed. Deze keer niet: de bandpinnen vielen er weer uit. Net alsof ze te dun zijn. Misschien ga ik er nog mee terug naar Punte. Maar misschien is de constructie van die band niet zo geweldig.

Dit dus :slight_smile:

1 like

Hier een filmpje met uitleg, pinnetjes zitten nu los erin omdat dus dat kleine stukje ontbreekt naar alle waarschijnlijkheid

1 like

Oh jee…Die dingetjes heb ik nergens gezien…

Dat hoeft ook niet altijd. Sommige hebben pinnen waarvan 1 zijde dikker is. Vaak zie je dan ook een pijl op de schakels welke zijde je het er in moet stoppen.

1 like

Ik heb de video bekeken. Daar zaten ze wel los. Die bandpennen zijn inderdaad aan de ene kant dikker dan aan de andere kant.
Maar bedankt. Ik ben weer wat wijzer.

1 like

En toch: de kraagje zijn er wel, maar ze blijven aan het pinnetje zitten…