hoe (heel veel) horlogewijzers per paar bewaren?

ik ga voor een combinatie van jullie tips

pillendoosjes voor de verschillende soorten seconde wijzers en chrono subseconds
zakjes voor de wijzersets
ben aan de slag gegaan met mijn soldeerijzer op de laagste stand en dit is het resultaat


lekker overzichtelijk

merci voor de hulp
als ik rond ben met de wijzers spelen we raad de wijzerset :slight_smile:

7 likes

Slim gedaan om ze zo in zakjes te doen.
Wat @Jenneke liet zien met een soort van “kaart” vind ik ook wel een erg goed en overzichtelijk idee.

1 like

Handig geweest als je deze had om dan vervolgens de maten erbij te schrijven :grinning:

7 likes

Ah, die gebruik jij ook, meten is wat moeilijk he.

1 like

heb ik over nagedacht, want dat heb ik ook liggen - maar tegen dat ik alle wijzers gemeten heb kan ik op pensioen denk ik :grimacing:

4 likes

scan van alle uitgesorteerde wijzers staan hier, je moet maar eens kijken of de juiste er voor jou tussenzit

2 likes

Allereerst 3 x dik respect: voor de manier waarop je deze klus inging en uitkwam, voor de enorme mooie vangst en voor het feit dat je ook direct aan andere hf’ers denkt.
Na een half uurtje met mijn neus in de telefoon en de schermloep op full force ben ik volledig gehypnotiseerd en als ik straks het licht uit doe denk ik dat ik nog in kijkwijzer modus zit.
Maar helaas voor mij is het soms sterk gelijkend, maar geen één :arrow_up: die het exact is.
Probleem is dat het blanke puntgedeelte vrij lang moet zijn, terwijl de lumen in de wijzerpunt rond eindigt.
Ik heb best wat wijzers gezien in bijna 40 jaar maar nooit deze van mijn TTF, dus… leuke uitdaging weer.
Enorm bedankt voor je voorzet en prima presentatie, en ik hoop dat je er vooral zelf ook mooie projecten mee kunt invullen :ok_hand:
Ter illustratie nog even de eenzame urenwijzer :grin:

2 likes

@Lieuwedv
Wat een fantastich tooltje is dit!

Enig idee waar je zoiets kan kopen/bestellen? Aan de kleur van het achterwandje te zien en ‘swiss made’ zal het wel van Bergeon zijn en dus duur… :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Edit: uhm… eerst even googelen voor je een vraag stelt, Lexaf!
Hier te koop dus:
[BERGEON 30464 hand gauge for watch hands - measures watch hand holes (watch-tools.de)]

https://www.watch-tools.de/uhrenteile/zeiger/bergeon-30464-hand-gauge-for-watch-handes.php

3 likes

heb de mijne ooit eens 2dehands in een lotje gekocht

1 like

Leuk draadje dit.

Ik heb zelf ook van die pillendoosjes met een zootje onregelmatig aan wijzers, alles door elkaar.
Echter… Onlangs kreeg ik van een vriendelijk HF lid een doosje met allerlei incourant horlogemakers spul en spare parts. Daarbij zaten nog veel meer ongesorteerde wijzertjes.

Ik ben dus van de week er maar eens een middagje voor gaan zitten en, mede geïnspireerd door dit draadje van @straoven, zelf aan de gang gegaan met het in paartjes proberen te matchen van wat wijzers. Je weet nooit waar het goed voor is als er weer eens een wrakje zonder wijzers of met beschadigde wijzers opduikt.

Ik vond het wel aardig om te laten zien hoe ik het heb gedaan. Verder niet veel commentaar…
De foto’s staan in een soort stripverhaaltje, daarop zie je hoe het hier ging.

Ik moet er wel bij zeggen, het is niet een klusje wat je graag elke dag wilt doen. Het vergt nogal wat van je ogen en je geduld. Het op zijn plek of op volgorde leggen van die dingen lijkt alsof je een vlooiencircus probeert te dresseren met bokshandschoenen aan.
Wel een goede training voor de oog/hand cördinatie en de fijne motoriek, zeker voor iemand van mijn leeftijd…

Heel veel wijzertjes.

Proberen een beetje op vorm op volgorde te leggen. Die met de kleine gaatjes (minuten) en de grote gaatjes (uren) apart, zodat je de ‘matching pairs’ gaat zien. Een beetje een kruising tussen de spelletjes ‘Memory’ en ‘Mahjong –Kyodai’

Ik gebruik een strook masking/schilders tape (van de Action) die net genoeg plakt om de wijzertjes vast te houden, maar zo dat je ze er ook weer makkelijk af kan halen. Sellotape plakt veel te veel. De tape ligt hier uiteraard met de plakkende kant naar boven.

Dan knip ik de paartjes los en plak ze op een vel transparant plastic gemaakt van zo’n insteekmapje waar een A4tje in past.

Zo ontstaat er dan met veel gepiel en en af een toe een vloekje als er weer zo’n ding wegspringt, een aantal hopelijk bruikbare paartjes. Hopelijk, want ik heb niet zo’n mooi Bergeon meetapparaatje (zie eerder in dit draadje) en ik zal dus als ze moeten worden aangebracht op een horloge alsnog met de trial & error methode moeten proberen of ze passen en bruikbaar zijn. Maar als ze zo in een A4 mapje bij elkaar zitten is het wat overzichtelijker dan in een doosje en is het ook makkelijk om ze te bewaren. (Tussen twee A4 kartonnetjes in de boekenkast tussen mijn horlogeboeken. :joy: )

De wijzertjes die overblijven, omdat ik daar geen ‘matching pairs’ van heb kunnen maken gaan dan alsnog terug in de pillendoosjes. Ze zijn nu dan wel wat beter gesorteerd op vorm en kleur, zodat er toch wat handiger in te zoeken is als voorheen.

Het resultaat ziet er dan zo uit. Voor zolang als het goed gaat en het niet weer een rommeltje wordt.
Maar voorlopig geeft dit klusje wel een tevreden gevoel. Voor even is er weer wat orde in mijn chaotisch bestaan.

8 likes

Dat is nog eens resultaat :+1:t2:

1 like