Hoe heet dat eigenlijk?

Vroeg me af hoe dat nu eigenlijk heet zo’n glanzende wijzerplaat en wat de techniek erachter is.

Zie het voorbeeld hieronder. De rechtse heeft een “normale” wijzerplaat, vermoedelijk een zeefdruk? De linkse heeft dan meer een glanzend uiterlijk. Is dat een soort laklaag? Wordt ook wel “verzilverd” genoemd maar dat is het niet volgens mij.

Wie weet de juiste termen hiervoor?

Sunburst?

Ik noem dat metallic dials.

Wanneer ze een sunburst patroon (soort gravure vanuit het centrum) hebben zijn het sunburst platen :slight_smile:

Sunburst is een beetje het effect dat ze veroorzaken maar die term wordt wel vaker gebruikt.
Metallic dail is ook wel een goede benaming conform de auto lak.

Maar weet iemand ook hoe zo’n wijzerplaat dan wordt bewerkt om dat effect te krijgen?

Gelijk maar een vraag er overheen, hoe zou je dit effect dan noemen?

Ja… ik weet hoe je dat maakt… :smile:
wijzerplaat op een draaibank zetten… en dan vanuit het midden naar de rand slijpen…
en… dat heet inderdaad sunburst…

de wijzerplaten zoals die getoonde Certina… 'k zou dat een two-tone wijzerplaat noemen… 't was ook een populaire kleurstelling bij BMW in de jaren '70… de R90S en de R100 werden ook met dit kleur-effect geleverd…
je spuit em eerst in de basiskleur… en dan ga je met een donkerder tint nog een keer over de rand…

2 likes

Een gradué

1 like

Ah… bedankt !

Het zijn allebei lakken, maar met een verschillende finish. Dat zie je ook gewoon bij de bouwmarkt. De linker dial heeft een zijdeglans lak of is later bewerkt met een transparante lak met zijdeglans. De rechter heeft een matte finish. Sunburst is inderdaad geslepen en dat is dit niet. Er zullen ook vast wel dials zijn met een zijdeglans finish die sunburst zijn geslepen.

't beste is het om een Sunburst high gloss af te lakken… dan komt het 't beste tot zijn recht…
ik heb eens een experimentje gedaan met een satin laklaag op een Sunburst dial… zie je dan niet veel meer van…