Hoe noem je het onderdeel van een duikhorloge waar je je kroon op dichtschroeft waardoor het horloge waterdicht is?
![]()
De kroontube?
Als ik.daaronder zoek op internet krijg ik geen ‘hit’, wel waardering voor je genomen moeite hoor! ![]()
Geen idee, maar kroonschroef lijkt me logisch ?
How about - crowntube? TKH gaf gewoon het goede antwoord. Enne, Genesis - je zit hier nu 19 jaar. Dan kun je die volkomen overbodige standaard-teksten toch wel uitwissen inmiddels…?
Dat is geen bestaande horlogemakers-term.
Tube
Ongetwijfeld, was ook maar een gokje. En ik ben geen horlogemaker, al interesseert het me wel ![]()
Ik ga het opzoeken ![]()
Wat ik heb gevonden op Google:
’ A watch case tube’ A dive watch crown tube is a critical component for ensuring water resistance. It is a small, threaded tube that projects from the watch case and accommodates the winding stem. In a dive watch, the crown screws down onto this tube, creating a secure, watertight seal that prevents water, humidity, dust, and dirt from entering the watch movement.
Jij gaat door voor de ‘koelkast!’ ![]()
Buis voor schroefkroon.
Voorbeeld:
Schraubtubus is het Duitse woord.
Buis wordt hier letterlijk nooit gebruikt in het Nederlands, aangaande kroontubes. Niet zomaar alles aannemen wat AI je voorschotelt…
Draadje ook even verplaatst. Dat zou je na 19 jaar toch ook moeten kunnen, Genesis! Wat heb je hier lopen doen man? ![]()
Peter je hebt gelijk, maar na 40 uur zonder onderbreking gewerkt te hebben word de focus bij mij wat minder, excuses daarvoor ![]()
Het staat toch in diverse Nederlandse webshops voor horlogemakers? Ik probeer alleen te helpen. Ik gebruik hiervoor geen AI. Misschien als ik ooit jouw bloeddruk moet uitrekenen wel. Wat heb ik jou misdaan? Je reageert vaak zo vurig.
Dat jij Tube gebruikt en een ander Buis, dat vind ik niet raar. Maar dan hoef ik niet meteen gestrekt erin te vliegen.
Denk om je hart man.
Dat zijn AI-vertalingen op die sites. Komt haast geen mens meer aan te pas. Anyway,
- mijn geduld is gewoon een beetje op. In het algemeen.
Nothing personal.
Tube met schroefdraad.
Deze zijn er met inwendige en uitwendige schroefdraad.
Succes.
Groet
Jan
Of gewoon in het Nederlands: kastbuis met in- of uitwendige schroefdraad.
en in het Vlaams?