Hoe heet dit type horlogeband?

Ik vind NATOs net niet lekker zitten, en het horloge komt wat te hoog, en nu is een single pass nato al wat beter, maar ik heb wat stretch banden ontdekt, en dat voelt veel fijner, alleen degene die ik nu heb zit vast met twee plastic eindstukken die breder uitlopen dan de lug width van het horloge, wat ik niet echt fraai vind. Het bandje zelfs is ook breder dan de 18 mm lug width, dus ik kan niet gewoon het plastic weglaten.

Hij zit wel onwijs lekker, en de band is makkelijk verstelbaar.

Ik zoek dus eigenlijk iets als hieronder.
image

Nu is mijn vraag: hoe heet de band als hij dus als het ware twee ‘loops’ heeft die gewoon om de spring bars gaan, aan beide kanten, want ik heb ze wel gezien waarbij er aan een kant een loop zit, en aan de andere kant alsnog een stuk plastic waar hij doorheen loopt.

De ‘rekbanden’ zijn meestal MN straps of daarvan afgeleid.

Dit specifieke type heb ik wel eerder gezien, maar ik weet de naam even niet.

1 like

Ik kwam idd in een ander topic iets tegen dat MN Strap heette, maar die had weer een soort haak om de band te sluiten.

Die kan ik wel vinden idd via MN Strap, maar hebben allemaal een haak.

1 like

Als je echt een elastische band zoekt moet je de Nick Mankey hook strap hebben. Die kan je zelfs zonder losmaken om je pols doen.

Hij had het al heel druk maar …

Ze zijn het wel waard om te wachten!

2 likes

Die zien er mooi uit, maar ik shop meestal wel in de ali categorie als het even kan :grin:

De MN strap doet niet wat je wilt, want die loopt onder het horloge door en maakt het dus hoger. In mijn optiek is alles wat een horloge hoger maakt uit den boze, en dus zou ik verder zoeken naar het concept wat je illustreerde.

Of je koopt een fatsoenlijke two piece sailcloth, of mogelijk dit:

Nou zul je zeggen “100 euro voor een stoffen bandje? Je bent gek man”, maar die van mijn Ahoi uit 2017 is nog prima. Ik heb ooit een tweede gekocht van een forumlid voor 35 Euro omdat hij z’n Nomos weg had gedaan. Ik dacht “dan heb ik er eentje liggen als de originele ter ziele gaat”.

De originele zit vier jaar later nog steeds op het horloge. Onverwoestbaar, die dingen. Beste textielband die ik ooit heb gedragen. Comfortabel, licht, slijtvast, en dun. Hulde.

Ik heb wel een zwak voor titanium, maar dit vind ik wel fors:

Misschien dat @pasd je verder op weg kan helpen aangezien het zijn horloge is, maar volgens mij is het een Steward strap.

2 likes

Dat ja ik me voorstellen als je normaal gesproken in de Ali categorie shopt.

Zoals ik al zei, ze zijn het wel waard. :man_shrugging:

Nou ik heb zelf met behulp van mijn lieve moeder ook wat prototypes gemaakt, met gewoon rekband zoals je die in een kinderbroek stopt, alleen de afwerking is toch wel een dingetje, en het juiste materiaal ook, dus ik snap wel dat het geld moet kosten, maar goed als alternatief voor 40 euro tolereer ik wel een single pass nato (of hoe het ook heet, klassieke army strap) op mijn pols, die paar uur dat ik het horloge draag.

1 like

Ik denk dat dit een bandje is van The Watch Steward.

1 like

Ik vind ze met name fors qua dikte. Je hebt verdulleme een pak verband om je pols met een horloge er boven op. Geen porem. En: buy European, zou ik zeggen.

Maar bestaat het Ăźberhaupt, de band die ik nu heb, maar dan zonder het plastic. En heeft dat een specifieke naam?

Jep ,watch Stew Ard

1 like

Misschien is dit een oplossing

Het is niet goedkoop maar wel van hoge kwaliteit

Mooi systeem maar echt overkill voor mijn kleine titanium Citizen.

Voor nu hou ik het even bij de mil-spec single pass…

En in de toekomst probeer ik een keer een goedkope MN-style.

Vroegâh had je die mil-spec bandjes ook op de military issue plastic tritium horloges van Marathon/Gallet.

En voor die tijd al in Vietnam met een wat grovere buckle.

image

Voor kleine, lichte horloges vind ik het perfect.

Deze zijn goedkoop en sluiten weliswaar met een haak, maar die zit niet tegen je pols.

1 like

Ik noem het ;
2 piece hook and loop elastic watch strap

als je daar op zoekt zie je vergelijkbare bandjes

1 like

Deze is wel mooi ja en betaalbaar

1 like