Dan neem je denk ik impliciet aan dat de persoon één horloge heeft. Ik ken mensen, die even graag een horloge van een tientje dragen, als een Lange & Söhne. Wat zegt het horloge wat hij toevallig draagt dan over zijn persoonlijkheid? Grote kans dat je verkeerd uitkomt
.
En waar kijk je dan het eerst naar,als de drager van het horloge van de vrouwelijke kunne is?
Zo herkenbaar dit.
Als ik met iemand een afspraak heb en de gelegenheid is aanwezig, vraag ik er ook altijd naar als iemand een bijzonder horloge om heeft.
Heeft al verschillende interessante gesprekken op geleverd.
I confess …

Guilty, ook ik kijk al weer uit naar het korte mouwen seizoen.
Gek genoeg begint dit seizoen met korte rokjes dag 
Guilty… Ik kijk er ook naar.
Bij mij op de pols kijken heeft denk ik niet zoveel nut als je een inschatting wilt maken van mijn persoon. Teveel diversiteit denk ik …
Paul.
Juist wel, en dat is het leuke: dat je na een paar ontmoetingen opmerkt dat iemand telkens een ander horloge om heeft!
Dat weer wel natuurlijk, maar die vlieger gaat niet op voor de vluchtige ontmoeting bij de bushalte 
Paul
Paul, geen inschatting van de persoonlijkheid adhv horloge. Wil gewoon weten welk horloge er gedragen wordt
De persoonlijkheid adhv wat er gezegd wordt of wat er juist niet gezegd wordt!
Ja, daar kun je je behoorlijk in vergissen. Mijn zwager bijvoorbeeld, heeft een groene Submariner, een Luminor GMT, een Planet Ocean en een duikertje van…Nautica, met een vrolijke gele band.
En die laatste draagt ie regelmatig in de zomer. Dus goede kans dat je 'm daarmee tegenkomt. Aan de andere kant, als je dit weet, dan weet je nog steeds niet echt heel veel van iemand, imo.
Een horloge zegt eigenlijk best vaak heel weinig over iemand.
Het gaat bijvoorbeeld al helemaal mis bij de generatie van mijn ouders. 9 van de 10 loopt met een niet al te fancy horloge van minstens 20 jaar oud of een recenter exemplaar van een merk als Seiko, Tissot, etc… Toch is deze generatie gemiddeld een stuk vermogender dan de generatie van hun kinderen (mijn generatie, dus), die dus wel met Omega’s, Rolexen, etc. rondloopt. Dus ook dit zegt weer erg weinig…
Misschien wordt het toch tijd voor een WA* praatgroepje! 
*Watchspotters Anonymous

Het gaat niet zozeer om de waarde. Wat ik bedoelde was de stijl of het soort horloge waar iemand mee loopt. Een subtiele dresser of misschien een dikke invicta. Daar kan je wel aardig wat van aflezen over hoe iemand is. Uitzonderingen zijn er altijd, maar bijvoorbeeld een two-tone Rolex zie je niet bij ingetogen mensen.
Haha heel herkenbaar inderdaad! Of ik nou bij klanten ben of in de rij bij de kassa sta, het is een automatisme om te kijken wat iemand draagt. Levert soms ook leuke gesprekken op.
Een klant van me begon spontaan te surfen om de IWC te laten zien die hij mooi vond. Vervolgens zaten we om beurten horloges te googelen met “oh dan vind je dit ook wel wat!” over en weer.
Hij draagt dagelijks een SMP300 en wilde er een wat netter horloge bij. Leuk om zo mee te denken in iemands zoektocht. Al helemaal tijdens werktijd
.
Een horloge zegt eigenlijk best vaak heel weinig over iemand.
Mee eens. Ik heb dat gevoel ook altijd bij de discussies over welk automerk bij welk horlogemerk past…
Dit is idd heel herkenbaar. Bij mij gaat het denk ik wel erg ver, want ik kijk ook naar mensen op tv wat die dragen. 
Dat ligt dan ook weer een stuk verder uit elkaar. Horloge -> persoon -> auto.
Een auto is daarnaast ook niet altijd 100% de keuze van degene die ermee rijdt. (Vrouw, noodzaak, lease)
Bij een horloge is dat meer.
Het is niet mogelijk om een persoon volledig te lezen op basis van een horloge, maar de stijl van het horloge zegt naar mijn mening wel veel. Eigenlijk net zoals kledingstijl wat kan zeggen.
Oops, jij hebt fase3 al bereikt 
Dat ligt dan ook weer een stuk verder uit elkaar. Horloge -> persoon -> auto.
Een auto is daarnaast ook niet altijd 100% de keuze van degene die ermee rijdt. (Vrouw, noodzaak, lease)
Klopt helemaal. Maar als ik bij mijzelf blijf, heb ik nette (gouden) horloges, maar draag ik ook bijvoorbeeld Damasko, Sinn & met evenveel gemak een Monster of een Shanghai van een tientje. Als je mijn collectie ziet, kan je wellicht tot de conclusie komen dat mijn smaak eclectisch is. Maar op basis van een individueel horloge, kan je me echt niet in dat hokje plaatsen.