Hoe het Centrumrad te verwijderen? ⚙️

Beste lezer,

Gisteren begonnen met het demonteren van een zakhorloge. Het probleem waar ik nu tegen aanloop dat ik de brug die het centrum rad borgt niet los krijg van het centrum rad. Het lijkt er bijna op dat er een klein randje de as van het centrum rad zit. Kan het zijn dat hier ook een soort van canonpinion op zit?

Ook aan de wijzerplaat zijde is de canonpinion niet los te krijgen. Geen groefje om de pinion te kunnen verwijderen. Geprobeerd met de bergeon tool, pincet, maar geen resultaat. Tips zijn welkom :innocent:

Uurwerk: Flora

Hieronder de foto’s.

Many thnx :smiley:!

1 like

Goedemorgen, ik heb jouw vraag even in de juiste categorie gezet. Dan heb je sneller antwoord op jouw vraag. Succes!

1 like

Hoi,

Het lijkt er op, dat de as inderdaad een “kraagje” heeft, dat voorkomt dat de brug over deze as past. Ik ben geen zakhorloge expert, maar volgens mij is dit niet de bedoeling.
Mocht het niet lukken, kun je dit uurwerk verder nog wel servicen. Je laat dit zitten en laat het als geheel mee in de ElmA oid draaien en monteert daarna alle losse delen weer.
ImHo draait het grootste deel om een soepele veer en schone goed gesmeerde stenen van de balans icm schone tandwielen.

Succes!

1 like

Het is een holle as in het middenrad, hier wordt een asje doorheen geplaatst met een bolletje( champignon) uiteinde.
De minuutpijp wordt op het asje vastgeklonken.
Er steekt als het goed is een klein stukje van het asje boven de minuutpijp uit.
De brug goed steunen op een triebniet en dan met een vlakke pons het asje wat boven de minuutpijp uitsteekt terug slaan, dan moet de boel loskomen.
Bij montage wat vet aan het asje smeren hier zit de wijzer klemming, op het middenrad en het asje.
Als je het asje laat zitten tijdens het schoonmaken kun je de wijzerklemming niet smeren en is er het risico dat de boel vastloopt.

Succes met de reparatie

Jeroen

6 likes

Dank voor je snelle reactie. Dus als ik het goed begrijp leg ik het geheel (brug met platine) op de tribniet. De brug lig dus onderop.

Met belijd tik ik op de as, die uit steekt bij de minuten pijp. Aan de onderzijde komt dat ook de “champion” los?

Er zit nog een rad naast het centrum rad. Die krijg ik daar nog niet weg. Bovenstaande handeling heeft geen effect op dat rad?

Uiteindelijk moet ik dus drie onderdelen overhouden: midden rad, minuten pijp en de champion. Bij montage kunnen deze weer vast gedrukt worden?

Dankjewel alvast :smiley::+1:

1 like

Helemaal goed, een zo nauw mogelijke steun gebruiken om het rad met lager goed te steunen.
Het gat moet maar net iets groter zijn dan het bolletje op het asje.
En dan meppen maar (wel met beleid)

Hier een hetzelfde topic met fotos

1 like