Hoe hoog moet je horlogemakerstafel zijn?

Ik heb sinds kort een kleine upgrade gedaan van mijn nederige bureau en stoel tot een in hoogte verstelbaar bureau.

Mijn vraag nu hierbij is hoe hoog moet het tafel zitten tegenover de persoon bij het werken aan horloges? Ik merk namelijk dat ik alsnog teveel naar voren hang met mijn nek, en dus ook last krijg.

@PeterLC @Floris155 misschien dat jullie, meer ervaren heren, weten wat de vuistregel is?

Moet het tafel tot aan je nek komen?

3 likes

Hoog!
Scott_Dauner_Watch_Repair_Fargo_Royal_Jewelers

5 likes

Oh wauw dat is een stuk hoger dan ik dacht. Lijkt wel tot aan de onderkant van je kin te komen.

1 like

Of neus :sunglasses:

1 like

Heb mijn bank tussen de 100 en 105 cm staan, afhankelijk van de werkzaamheden en de staat van de schouders [ al 1½ jaar last van frozen shoulder, typisch horlogemakers probleem :disappointed_relieved: maar gaat gelukkig langzaam maar zeker weer beter ]

Je hebt geen “verstelbare” armsteun en dan zal de hoogte van het werkblad iets lager zijn omdat je de armen / elleboog op het blad hebt liggen tijdens het werk en de druk op de schouders anders te hoog wordt. Wel heeft je nek hierdoor meer te verduren.

3 likes

Mijn docent zei altijd - je moet van je blad kunnen likken. :laughing:

Echt hoog. Je merkt gauw genoeg dat dit het prettigst is. :+1:

Mijn werkbladhoogte is 97 cm; zittinghoogte 47 cm. Heb ook geen verstelbare armsteunen.

2 likes

Hier ook een verstelbare tafel met enkele standen in het geheugen. Klinkt wellicht overdreven, maar is echt fijn om telkens gelijk goed te zitten qua hoogte.

Staat altijd minimaal tot mijn nek. Heb er ook gelijk voor gekozen dat hij redelijk hoog kan zodat ik ook staand kan werken.
Dit ivm mijn rug, zodat ik niet lang achterelkaar in dezelfde positie zit/sta.

4 likes

Bedankt voor de antwoorden heren.

Is een armsteun echt van toegevoegde waarde? Ik zie een mini workbench bij cousinsuk maar met een prijs van 450 pond inclusief belasting is het best aan de prijzige kant.

Verstelbare armsteun is zeker de moeite als je 40 uur per week (benedenmodale loondienst) of 70 uur per week (ZZP’er net boven bijstandsniveau :roll_eyes::grin:) achter je werkbank zit. Ik haal hier 10 tot 15 uur per week, nu iets meer - maar een echt ergonomische werkbank kost veel geld. Als het je broodwinning is/wordt, beter wel doen.

3 likes

Inderdaad kost een beetje werkbank met hoogteinstelling en armsteunen rond de € 2500,-, veel geld maar een zere rug of nek kost uiteindelijk meer!

Als je hobby matig bezig bent dan is dit niet zo noodzakelijk.

3 likes

Met een microscoop is je houding veel beter, en goedkoper dan die 2500 euro.

De microscoop die ik gebruik:
Euromex SB1903 microscoop, WF5 oculairen en voorzetlens SB8907 0,75x

Voldoende werkafstand en je ziet ook diepte! Op de derde buis heb ik een goedkope (Chinese) camera om foto’s te maken tijdens het demonteren.

Een nadeel van een microscoop is dat je niet vanaf de zijkant kunt kijken.

3 likes

Ik heb zelf ook een microscoop, wel een digitale met scherm. Over het algemeen werk ik op het oog prima maar bij inspectie en olie geven is het wel echt een uitkomst!

Met een vergroting van 150x vindt ik vaak stof en dergelijke wat pro horlogemakers niet hebben kunnen vinden met een 20x oogloupe.

2 likes

Met een digitaal scherm zie je geen diepte. Het werkt veel mooier als je met beide ogen kunt kijken.
Die vergroting van 150 keer is een enkele keer handig, vooral bij stemvork horloges.

2 likes

Stof is niet te overwinnen. Maar met een inzet-loupje vond ik laatst een microscopisch haartje dat zich rond het plateau van de balans had gewikkeld; die jaren '70 Tudor duiker (wat een klatser was dat zeg) liep opeens als een natte krant. Maar ik vond 'm wel…

In mijn day-job werk ik 9 uur per dag met een microscoop. Meestal 10X, soms 20X vergroot. Maar voor horloges vind ik loupes nog steeds prima. :+1:

Day-job? Ik dacht dat je day job horlogemaker was Peter :wink:

1 like

I’d wish… Paar jaar geprobeerd, maar ze probeerden me telkens weg te pesten met bulderende commerciele radio. Is ze gelukt. :+1::no_mouth:

Ik heb geen muziek in het atelier. Kijk - ik houd ook van Islay en vlaams Trappistenbier. Maar ik ben niet de hele dag dronken. :expressionless:

Zit nu in de metaal. Wel een afgesloten afdeling die een beetje meewarig wordt aangekeken door de rest, maar wel onmisbaar is. :wink:

2 likes

Haha prachtig :smile:

1 like

Hoe vaak moet ik WIJ KOPEN AUTO’S PUNT EN EL of KRUIDVAT - STEEDS VERRASSEND, ALTIJD VOORDELIG aanhoren?

Welaan, minimaal 4 keer per uur. Radio van de bankwerkers waait nog steeds wel binnen hoor, maar ik heb een goed afsluitende koptelefoon en betaalde Spotify. :+1:

2 likes

Maak je niet druk Peter, je bent heus niet de enige HF’er op de

5 likes

Twijfel zelf nog steeds over een microscoop, ook totaal geen verstand van.
Wellicht een keer een topic aan wijden, want kriebelt toch wel.

1 like