Hoe horloge met automaat neerleggen voor de nacht....?

Het zal er mogelijk ook van afhangen op hoeveel posities zo’n horloge
is afgeregeld,
en afregelen met de kroon omlaag lijkt me zowiezo voor elk
prijssegment wel nodig.

Ja top!
Ik heb ook zo’n vermaledijde en griezelig precieze SKX7

Plat is gas
en op de kroon is rem.

Grt.

2 likes

Check &, uhhh, check.

:+1:

Het is dat ik op een gegeven moment de datum moest verzetten, en er een Oris om de bocht kwam :stuck_out_tongue_winking_eye: , anders liep hij/het nog steeds op die manier binnen de Zwitserse maatstaven.

Bang for the buck.

Elf.

idd bang for ze buck.

En inhouse uurwerk.
Veel mensen vinden dit niet leuk
maar ik wel. :smile:

1 like

Yep. Ik ook. Gewoon leuk dat “cheap ass” zo strak kan lopen.

:beers:

Elf.

*–system overload–

Huhhh ? Hier mis ik iets, of een glas wijn teveel.

Burp.!!

Elf.

I get it.

:smile:

Te veel :wine_glass:

Hihihi

Ik ben weg!!!

Elf.

Gewoon omhouden s’nachts.

OK fijne avond nog!
Die jeugd van tegenwoordig :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

[quote=“watchup, post:23, topic:55365, full:true”]anders liep hij/het nog steeds op die manier binnen de Zwitserse maatstaven.
[/quote]

Wat zijn eigenlijk “Zwitserse maatstaven”? :smile:
Neem aan dat je niet COSC bedoelt, wat daar voldoet slechts een heel klein deel van de Zwitserse uurwerken aan…

Guys, please. :smirk: :wink: Het is echt voor elk horloge anders hoe het zich in de verschillende posities gedraagt. Met het horloge plat neergelegd is er (vrijwel) geen wrijving van de zijkant van de astappen in de steenlagers; op de kroon of de andere kant is die wrijving juist vrij groot. Bij een goed gesmeerd uurwerk is het verschil in wrijving redelijk peanuts, maar ik leg een horloge - bij een vouwsluiting is dat wat lastiger - toch in principe plat neer.

En waar hebben we het eigenlijk over. Mijn wekker gaat over 6 uur. :smile:

Swiss made precision:

Just enjoy your watch! :+1:

Grt.

4 likes

Niks mis met op de kroon leggen. Wordt aanraden om krasjes zoveel mogelijk te voorkomen.

Nee, niet letterlijk in de zin dat die gecertificeerd is.

Maar daarom is het leuk om te merken dat hij na ruim 3 maanden d.m.v. zus of zo wegleggen zo fijn precies valt te regelen.

Niks meer, niks minder.

Elf.

Ach, misschien bedoeld hij dat Zwitsers & precisie niet noodzakelijker wijze samen gaan :smile:
Wellicht herinnert hij zich nog de 1967 Neuchatel Observatory Contest, waar Seiko plaats 2 t/m 8 won.
Die “Observatory” standaards waren nog hoger dan het latere COSC. Na 1967 is de wedstrijd afgeschaft.
Reden: Japanse precisie?

1 like

Mijn horloge heeft, net als ik, zijn eigen bedje om de nacht door te brengen.

Nou ik heb alleen maar automaten en doe dat nooit. Altijd gewoon om kast of glas.

Ok mijn conclusie is: het maakt niet uit het is bij ieder uurwerk weer anders, op de kroon is gas en plat rem gaat bij mijn uurwerk niet op helaas…hij loopt gewoon consequent 5 sec per etmaal voor.

Dus af en toe gelijk zetten dan maar…

ps bedankt voor het meedenken allemaal

Ik wou dit topic eens nieuw leven inblazen na het bij houden van het uurwerk van mijn Breitling Colt 44. Sinds ik hem heb gekocht met gesp sluiting liep hij 6 seconden voor per dag. Dit heb ik per week/2weken en per maand gemeten. Dat bleef zo. Door de sluiting lag het horloge snachts altijd met het glas omhoog op zn achterkant. Sinds 1 maand heb ik een vouwsluiting op het horloge zitten. Ik leg het horloge nu snachts weg op de zeikant. De kant zonder kroon. En wat blijkt: Loopt nu al een maand net 2 seconden voor per dag.

Dit is mijn eerste mechanische horloge. Ik wist dat de afwijking te maken heeft met de manier van dragen/gebruik. Maar dat zit verschilt wist ik niet.

Meer mensen die dit hebben, bevestigen of een mooie uitleg hebben? :slight_smile: