Hoe horloge met automaat neerleggen voor de nacht....?

Hallo beste horloge vrienden,

Ik ben in het bezit van een Steinhart Ocean One Vintage met het Eta 2824-2 uurwerk.
Hij loopt ongeveer 2 sec per dag voor, maar het varieert nogal, en ik heb het vermoeden dat ie harder loopt wanneer ik hem op de kroon wegleg gedurende de nacht.

Mijn vraag: is er een bepaalde ligging gewenst voor een automaat?
Ik kan me toch voorstellen dat de zwaartekracht een zekere invloed heeft op de snelheid van het uurwerk…

1 like

Gewoon om je pols 's-nachts? :wink:

3 likes

Kan verschillen per klok.

Gewoon testen en de beste positie voor je Steinhart kiezen, mag allemaal.

Daddel.

Is een optie ja maar vind ik niet zo prettig…

Volgens mij is op de kroon neerleggen het beste omdat dit het minste slijtage zou veroorzaken op het uurwerk, thans dat heb ik ook ergens ooit gelezen, ik doe dat iig niet.
Ik heb ze zelf altijd plat in de box liggen, en hiermee geen problemen, op het moment dat ik het horloge om doe ( ik wind ze elke dag ongeveer 30 slagen op ) dan stel ik de tijd in.

Ik vind slapen met een horloge om niet prettig…

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

3 likes

Ik berg automaten op een Watchwinder en als ik ze langer als 1 of 2 dagen niet draag zet ik deze ook aan dat hij elke minuut even loopt. Maar nodig is het niet.

Een horloge gewoon plat leggen op de onderkant. Niet op de kroon leggen! Een meganisch horloge loopt bijna altijd voor of achter. Dit kan inderdaad verschillen.

Heb hier op het forum laatst een onderbouwing gelezen waarom je hem juist op de kroon moet neerleggen. Even zoekfunctie gebruiken denk ik…

Ze leggen een horloge vaak op de kroon om de kast of het band niet te bekrassen.

1 like

Inderdaad, even op de timer leggen en de verschillende positie meten. Dan heb je antwoord.

1 like

Een paar maanden geleden is er een topic geweest over het neerleggen van je horloge op de kroon. Er werd zelfs een filmpje bij gepost.
Ik hoop dat de link werkt.
Topic, horloge mag wel op de kroon gelegd worden

1 like

Ik leg ze juist allemaal op het glas, saffier krast niet dus dat is het probleem niet, en ze worden dacht ik ook in die positie afgeregeld, dus wat het advies ook ik ik blijf ze op het glas, op het ruitje, op het raampie neerleggen :slight_smile:

En vaak hou ik ze ook om, kan ik mijn prestaties bij houden.

Rolex zegt het volgende.

Elf.

6 likes

Gewoon een warm plekje, niet te droog bij voorkeur. Mocht er een echtgenote of vriendin beschikbaar zijn… :wink:

Dat plaatje zou van het internet verbannen moeten worden. Dit was relevant voor het horloge (c.q. uurwerk) waar dit bijgeleverd werd. Het is niet relevant voor een andere uurwerk, Rolex of geen Rolex.
Dit heeft al miljoenen op het verkeerde been gezet. En steeds komt het terug :imp:

1 like

Ach , het werkt in ieder geval voor m’n Seiko SKX.

Voor de rest, jij ook bedankt.

Elf

Ik leg mn rolex op de kroon en de rest gewoon plat

En als ik heeeeel eerlijk ben boeien die paar seconden meer of minder me geen ene moer :slight_smile:

4 likes

Mij ook niet perse .

Maar in geval van m’n SKX was het wel prettig aangenaam dat ik 'm op die manier gedurende ruim 3 maanden extreem binnen COSC kon houden. Kroon bleef dus gewoon dicht.

Mooi toch.

Elf.

2 likes

Mij boeien die seconden deels, want hoe nauwkeuriger hoe leuker natuurlijk, het is toch prachtig dat zo een klein mechanisch zwitsers uurwerk vrijwel op tijd loopt…

1 like