Hoe horloges te bewaren?

Ben pas forumlid geworden. Misschien is er al eerder discussie over gevoerd, ik vraag me het volgende af:

• hoe sla je het beste de lange tijd ongedragen horloges op?
    Bij een automaat met een watchwinder of is gewoon laten stilstaan de beste optie?
    Bij een quartz-klokje het uurwerk stilzetten (kan toch bij sommige modellen)?

Graag jullie reacties,
Lampoeni

Zijn inderdaad al meerdere topic’s over geweest, maar ik zal toch even antwoord geven hoe ik het zou doen. Bij een automaat gewoon lekker stil laten staan om onnodige slijtage te voorkomen. Bij een quartz horloge zou ik hem laten lopen. Natuurlijk krijg je dan het probleem dat de batterij leeg raakt, maar dat is goedkoop en snel te verhelpen. Als je hem stil zou laten staan door het horloge te hacken zou ik persoonlijk bang zijn dat er na verloop van de tijd veel stof in het horloge komt. Weet niet of het waar is of niet, maar goed, dit is wat ik zou doen.

Al erg veel topics over geweest. Niemand weet het, iedereen heeft een mening. Ik zou zeggen, gebruik de zoekfunctie en vorm je eigen waarheid.

Er was ook iets van de kroon uittrekken bij automaten… Waarom was dit weer precies?

gr. Glenn

Glenn Schreef:

Er was ook iets van de kroon uittrekken bij
automaten… Waarom was dit weer precies?

gr. Glenn

Zodat de condens in de vochtige ruimte de binnenkant kan aantasten, is weer een stukje werkverschaffing voor je horlogemaker :wink:

BreitlingBerend Schreef:

Glenn Schreef:

Er was ook iets van de kroon uittrekken bij
automaten… Waarom was dit weer precies?

gr. Glenn

Zodat de condens in de vochtige ruimte de
binnenkant kan aantasten, is weer een stukje
werkverschaffing voor je horlogemaker :wink:

Horen de rubberen pakkingen dit niet tegen te gaan.

@Glenn, ik weet niet of je dit bedoelt, maar bij sommige mechanische horloges stopt het uurwerk ook als je de kroon uittrekt in de stand om de tijd te verzetten.

Ik zou bij een quartz de batterij er uit halen, dan kan die ook niet gaan lekken.

Zelf heb ik een horlogewinder voor 8 automaten en ruimte voor 9 andere horloges. Ik heb verschillende automaten die ik vaak draag, die gaan in de winder. De rest in de opbergruimte.

Welke winder heeft u?

jantje.vlaam Schreef:

Ik zou bij een quartz de batterij er uit halen,
dan kan die ook niet gaan lekken.

(tu)

Waarschijnlijk iets uit China, maar daar komen de meeste vandaan, ook de dure jongen.

Met dit dilemmea zit ik ook al een tijdje, mij is altijd geadviseerd een automaat in een watchwinder te doen (dit zou beter zijn voor het horloge)
Nu lijkt het mij inderdaad logischer een horloge wat je niet vaak draagt gewoon stil te laten staan en niet in de winder te doen om slijtage te voorkomen of hebben we het dan over een hele lange tijd voordat een horloge is versleten?

gr. Arjan

JTrapman Schreef:

Zijn inderdaad al meerdere topic’s over geweest,
maar ik zal toch even antwoord geven hoe ik het
zou doen. Bij een automaat gewoon lekker stil
laten staan om onnodige slijtage te voorkomen. Bij
een quartz horloge zou ik hem laten lopen.
Natuurlijk krijg je dan het probleem dat de
batterij leeg raakt, maar dat is goedkoop en snel
te verhelpen. Als je hem stil zou laten staan door
het horloge te hacken zou ik persoonlijk bang zijn
dat er na verloop van de tijd veel stof in het
horloge komt. Weet niet of het waar is of niet,
maar goed, dit is wat ik zou doen.

JTrapman Schreef:

Zijn inderdaad al meerdere topic’s over geweest,
maar ik zal toch even antwoord geven hoe ik het
zou doen. Bij een automaat gewoon lekker stil
laten staan om onnodige slijtage te voorkomen. Bij
een quartz horloge zou ik hem laten lopen.
Natuurlijk krijg je dan het probleem dat de
batterij leeg raakt, maar dat is goedkoop en snel
te verhelpen. Als je hem stil zou laten staan door
het horloge te hacken zou ik persoonlijk bang zijn
dat er na verloop van de tijd veel stof in het
horloge komt. Weet niet of het waar is of niet,
maar goed, dit is wat ik zou doen.

Zo doe ik het in ieder geval ook.