Hoe "hufter-proof" is mijn duiker nou daadwerkelijk?

Beste medeforummers,

Wellicht zal dit heiligschennis zijn in de ogen van menig liefhebber hier maar toch is dit een vraagstuk dat mij bezig houdt.

Ik ben gek op de robuuste looks van menig duiker maar als de dood dat ik het uurwerk beschadig zodra ik een horloge voorzien van een automatisch uurwerk als “tool-watch” gebruik. Zo wil ik graag een horloge om kunnen houden als ik sporadisch eens ergens aan sta te knutselen of op sta te hameren van mijn part.

Zowel de Tag Heuer Monaco Gulf als de Seiko SKX die ik in het verleden heb gehad begonnen na een tijdje door mij gedragen te zijn onnauwkeurig te lopen (tijd te verliezen). Vervolgens kom je (de Seiko uitgezonderd want daar kost een nieuw uurwerk 55,-) al gauw voor een dure service beurt te staan en als de Jewels er ook nog eens uit gerammeld zijn wordt dit er niet beter op.

Hoe gevoelig is zo’n automatisch uurwerk nou daadwerkelijk voor schokken/stoten/klappen en in hoeverre maak ik mij onnodig zorgen?

Na een tijd geen horloge gedragen te hebben heb ik vorig jaar een G-Shock aangeschaft onder het mom van “Als het dan toch hufter-proof moet wezen dan maar een plastic fantastic G-Shock die minder kostbaar is”.

De G-shock is echter niet geschikt voor elke gelegenheid en uit den boze i.c.m. een kostuum. Tevens begon het weer een beetje te kriebelen en heb ik een maand geleden via dit forum een gebruikte Breitling Superocean gekocht en daar vorige week een nieuwe Superocean Steelfish aan toegevoegd. Deze horloges doe ik braaf af zodra er ook maar het risico van schokken/stoten aanwezig is…zelfs tijdens het wassen van mijn auto’s want ik zal maar ergens tegenaan stoten (duikers met watervrees???). De Steelfish heb ik sowieso nog niet gedragen want de band is te groot voor mijn polsje + ik zoek rubber/staal hiervoor zodat deze wel past en tegen water kan.

Kan iemand mij duidelijkheid geven over hoe gegrond deze angst nou daadwerkelijk is en of ik domme pech heb gehad qua onderhoud met de 2 automatische horloges in het verleden of dat het echt te wijten is aan mijn oneigenlijk gebruik van de horloges?

Afgelopen week heb ik er naast de nieuwe Superocean Steelfish een gebruikte Omega Seamaster 300m bij gekocht met een ordinair Quartz uurwerkje om dit “probleem” te ondervangen (er vanuit gaande dat hier weinig mee kan gebeuren).

Alvast bedankt voor jullie mening/advies en ik hoop dat jullie deze horloge beul niet aan de forum-schandpaal nagelen :wink:

Hier nog een fototje van mijn duikertjes als goedmakertje:

Ik heb onder alle omstandigheden een seamaster swordhands chronometer gedragen destijds ook gebruikt door verbindingstroepen van de Special air Service (SAS) (engelse elite eenheid, zie ze maar als engelse Navy seals)

Dit gebruik zorgde voor problemen met het horloge!

Het is niet voor niets dat overheden bij rag en stamp bezigheden hun eenheden met voornamelijk quartz horloges uitrusten.

Alleen als het echt niet anders kan door bijvoorbeeld extreme kou en andere omstandigheden worden automaten verstrekt ipv quartz horloges.

Dus verstandiger is gewoon een goedkope Daily Beater te gebruiken! (of je moet een goede sponsor hebben!:D)

Groeten.

Noel.

mechansiche klokjes blijven relatief gevoeliger voor schokke dan hun quartz neefjes. of je.moet n ro1 hebben, en dan nog… :+

ik draag als daily beater n seiko monster, maar die krijgt ook niet met extreme dingen te maken. timmeren doe ik overigens met rechts :wink:
maar als ik ruigere klussen verwacht, dan gaat er n gshock om.

ik wissel dus ook mn horloges om met de taken die ik verwacht.
maar als ik bijv op vakantie ofzo maar 1 klokjes mocht meenemen die ook onder n pak moet kunnen, dan zou ik n casio lineage omdoen. netjes,.goeie prijs-kwaliteit in de budget klasse, optioneel met vele functies als stopwatch, wereldtijden, alarm, maar ook solar en multiband rc. bovendien hebben de meeste.gewone lugs, dus met n paar bandjes mee, kun je redelijk v looks wisselen. hier n post met de mijne. iets verder scrollen en je ziet em met wat verschillende bandjes.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,997562,997562

ik heb versies met indexen die imho wat netter ogen. er zijn ook versies met arabische cijfers en/of zonder digitaal display die ik wat meer casual en multifunctioneler kwa looks vind.

Ik wordt laat wakker en kan niet gelijk meer slapen…even lezen dan maar…
Lees ik ineens de titel “hoe hufterproef is mijn duiker nou daadwerkelijk”.
Het zweet breekt mij uit…want met mijn slaperige kop zie ik al een moker verschijnen en begint er iemand te rammen op z’n klokjes.
Gelukkig valt het mee lees ik net.
Ik kan weer rustig slapen.
Antwoord op je vraag heb ik niet trouwens.

@ Noel: Ik zal dus toch aan de Quartz moeten :frowning:
Wat verstaat men onder “extreme” hitte/kou? Als ik een half jaar op Aruba in het zonnetje zit of m’n klokje een dagje in de sneeuw laat liggen levert dat dan al problemen op + wat voor een problemen?

Als “Daily Beater” heb ik nu dus die gebruikte Omega Seamaster erbij gekocht. Is een leukere prijsklasse en door een kras in het glas (verder erg netjes) doen eventuele nieuwe beschadigingen ook minder pijn.:smiley:

@ Marnix: Ik sta echt niet elke dag te timmeren ofzo maar ben wel linksonhandig :wink:

Ik denk dat ik wat wil inkrimpen en gewoon 1 leuke allrounder wil hebben die zowel onder een overhemd gedragen kan worden als mee kan met wat ragwerk.

Ik heb vaak geen flauw idee waar ik nou weer in verzeild raak en om nou telkens een back-up klok mee te slepen gaat wat ver + als ik dan m’n nette automaat ergens opzij leg zul je altijd zien dat hij valt of een of andere onverlaat er iets op laat vallen (dat soort geluk heb ik altijd).:sunglasses:

@ Franc: Je nachtmerrie valt weer mee en je kunt weer rustig verder slapen:z

THE MUD Schreef:

Wat verstaat men onder “extreme” hitte/kou? Als ik
een half jaar op Aruba in het zonnetje zit of m’n
klokje een dagje in de sneeuw laat liggen levert
dat dan al problemen op + wat voor een problemen?

Nee ik bedoelde dat ze bij defensie onder extreme omstandigheden bijvoorbeeld bij extreme kou voor een automaat kiezen omdat een quartz horloge bij extreme kou minder betrouwbaar is.

Maar dan hebben we het over temperaturen van minimaal 20 onder nul.

Verder heb ik mezelf de vraag wel eens gesteld na uurwerk ellende bij dure horloges… Waar doe ik het voor waar gaat m’n geld inzitten als ik dikke bedragen betaal?

Het is gewoon een kwestie van gevoel bij een klok die je wilt hebben of wat je wilt dragen en wat je er mee wilt doen.

Ik heb een aantal keren flink in de buidel moeten tasten voor een service en of reparatie aan het uurwerk van bepaalde horloges meerdere malen achter elkaar.

Wordt je echt niet vrolijk van ik had er een aardig dikke klok van kunnen kopen.

Daarom ben ik tot de conclusie gekomen dat als een quartz horloge voor defensie e,d goed genoeg is onder extreme omstandigheden dan is het zeker goed genoeg voor mij.

En heb zodoende een quartz beatertje liggen voor stampwerk.

Mijn ervaring is dat de dure tot echt dure horloges ook gewoon kunnen bezwijken bij extreem gebruik.

Groeten.

Noel.

Ik stelde mij onlangs een gelijkaardige vraag, maar dan in verband met een iets minder “ruige” activiteit :slight_smile:

Hoe gezond is het voor een automaat om ermee te breien? Zo beweeg je toch op een paar uur tijd een paar duizend keer met je pols, als daar een automaat aanhangt kan ik me voorstellen dat dat niet zo gezond is voor de veer die al maximaal opgewonden is en slipt in de veerton…

THE MUD Schreef:

Wat verstaat men onder “extreme” hitte/kou? Als ik
een half jaar op Aruba in het zonnetje zit of m’n
klokje een dagje in de sneeuw laat liggen levert
dat dan al problemen op + wat voor een problemen?

Als “Daily Beater” heb ik nu dus die gebruikte
Omega Seamaster erbij gekocht. Is een leukere
prijsklasse en door een kras in het glas (verder
erg netjes) doen eventuele nieuwe beschadigingen
ook minder pijn.:smiley:

@ Marnix: Ik sta echt niet elke dag te timmeren
ofzo maar ben wel linksonhandig :wink:

Ik denk dat ik wat wil inkrimpen en gewoon 1 leuke
allrounder wil hebben die zowel onder een overhemd
gedragen kan worden als mee kan met wat ragwerk.

Ik heb vaak geen flauw idee waar ik nou weer in
verzeild raak en om nou telkens een back-up klok
mee te slepen gaat wat ver + als ik dan m’n nette
automaat ergens opzij leg zul je altijd zien dat
hij valt of een of andere onverlaat er iets op
laat vallen (dat soort geluk heb ik altijd).:sunglasses:

@ Franc: Je nachtmerrie valt weer mee en je kunt
weer rustig verder slapen:z

wat natuurlijk ook kan is n goedkope werkpaard automaat, zoals n seiko, citizen, orient, etc. prijstechnisch imho niet zo duur, kunnen toch redelijk wat hebben (getuige mn seiko monster die dus aardig wat tikken heeft gekregen, 3 maal van binnen vochtig is geweest en bijna 10 jaar lang elke maand niet meer dan 5min voorloopt (momenteel circa +2min)), en mocht onverhoopt t uurwerk defect zijn dan is vervanging in de meeste gevallen goedkoper dan n servicebeurt.

overigens, toe je seiko achter begon te lopen, heb je em nog later nakijken of afstellen? missschien dat na t indragen ie constant wat langzamer liep of misschien n tik heeft gehad? dat kan soms met afstellen verholpen worden.

When the going get’s tough (en dat is bij mij, iedere werkdag), gaat deze om de pols:

Blijkbaar zit er een oerdegelijk (Zwitsers) quarzuurwerkje in, zit al 4 jaar om pols bij mijn werkzaamheden als timmerman. Het horloge stamt overigens uit 1982!

Bij deze nog een zojuist gemaakte wristshot van mijn nieuwe Quartz “Daily Beater/ragklok”.
Ik moet zeggen dat ik het klokje steeds meer begin te waarderen en hij draagt ook best comfortabel.

Ik vind de Breitlings mooier maar met een 15cm polsje vrij fors (steelfish eigenlijk te fors) en bang voor duur onderhoud/reparaties.

Misschien dus toch maar inkrimpen naar Quartz klokjes…

@ Marnix: Ik heb hem hierna niet laten nakijken/servicen maar van de hand gedaan. 55,- voor een compleet uurwerk is natuurlijk niet veel vergeleken met dure reparaties/service van andere klokken maar het blijft zonde.

@ Sirksael: Jaja “breien” :wink: maar ik vroeg mij dat eigenlijk ook al af ja. Al is het van mijn part maar met mountainbikes/joggen (niet dat ik dat doe maar de intentie ligt ergens op de plank :stuck_out_tongue: ).

Ik werk in de bouw en sleutel in vrije tijd nog wel eens aan auto of motor.
Heb of een Maurice Lacroix Miros diver of een Oris duiker dagelijks om.
Uurwerkjes lopen nog prima en de buitenkant van de horloges zelf zien er nu na jaren beter uit in vergelijk met Seiko’s die ik hiervoor altijd droeg.

Mooi omschreven en voor mij zeker herkenbaar. Ik doe mijn Planet Ocean (en mijn nog vrijwel niet gedragen Magrette Limited) na mijn werk bijna altijd af (in het weekend draag ik deze ook sporadisch). Dan komt er tijdelijk een oude TW Steel of 1 van mijn 2 G-Shocks voor terug.

Zeker wanneer wij kamperen, gaan de G-Shocks mee! Heerlijk zwemmen, stoeien, voetballen, etc. zonder rekening te hoeven houden met mijn horloge…

Dus ja: ik herken me zeker in jouw verhaal. Wel zouden ze uiteraard tegen een stootje moeten kunnen, maar ik waag het er niet op…

(ps. ook leuk om mijn ‘oude’ SuperOcean weer voorbij te zien komen…;))

Ik heb een quartzduiker voor het ruigere werk met risico op beschadiging. Lume pip licht er af, (lichte) krassen op de bezelinleg en laatst een pushpin stukgetrokken, toen ik ergens achter bleef haken. Gelukkig kon ik 'm nog net opvangen. Maar nu gaat er een nato omheen. Vind het prettig om een echte 'beater’te hebben. Beschadigingen, aan welk horloge dan ook, blijf ik zonde vinden. Maar ik heb besloten dat ik bij deze dan maar moet denken dat het 'm extra ‘karakter’ geeft! ; )

Deze overleeft al een hele tijd: survival, duiken, mountainbike, klussen, sleutelen,
festivals, moddergevechten,en andere gekkigheid.(tu)

http://www.freebits.nl/view.php?filename=672Amphibia100_Perlon.jpg

Loopt een plusje 4sec per dag, berouwbaar, waterdicht en niet onbelangrijk betaalbaar.
Heeft wel de typische Vostok look, ik doe hem graag om:)