Ik heb 2 horloges die opnieuw verguld moeten worden en om de kosten een beetje laag te houden wil ik ze zelf polijsten.
Ik heb een dremel met polijstpads en commadant 4. Ook heb ik een set polijstspul wat ik voor mijn auto gebruik (linkjes staan onderaan). Alleen hoe lang ik ook bezig ben, de oude vergulden laag lijkt er gewoon niet af te komen.
Ben al meerdere uren bezig zonder succes. De stukken waar het goud er al af was, beginnen wel weer te glimmen maar de resterende laag krijg ik er simpelweg praktisch niet af. Heeft iemand tips?
De verguldlaag is er op een groot deel van de horloges al af. Dat is de reden dat ik ze opnieuw wil laten doen. Het zijn prachtige horloges verder, maar beide kreeg ik binnen met een half vergulde kast.
Ik ga het opsturen naar haveman. Hoor daar de beste verhalen over en die zijn een stuk goedkoper als hier in de buurt. Heb idd met schuurpapier 1200 een beetje getest en dat werkte vrij goed ik kom alleen niet in de krapste hoekjes maar dat lukt hun dan wel.
Denk dat het bij Haveman ook sterk afhangt van welke werknemer daar jouw horloge in de hand krijgt gedrukt; heb ook vreselijk slechte dingen daar vandaan zien komen. Succes en ik hoop dat je een mooi resultaat terug krijgt.
Helaas bestaan er op dat gebied nauwelijks professionals. Als je een horloge mooi wilt laten polijsten moet je naar een lapinist. Helaas doen die over het algemeen geen vergulde horloges. En vergulders hebben alleen gasten in dienst die je horlogekast even tegen de poetstol houden en er een ronde brol van maken
Mijn ervaring met opnieuw vergulden. Goud hecht niet op goud. Als je het opstuurt naar een bedrijf dan zal die de goudlaag ervanaf halen. Eerst wordt een basis laag aangebracht van bv nikkel, dan de vergulding.
Maar je vroeg om polijsten. Gebruik tungsten carbide schuurpapier (wolfraam in NL). Gewoon schuurpapier werkt niet op harde metalen. Als je tot grid 1000 bent gekomen heeft verder werken met schuurpaier geen zijn. Je blijft dan krassen maken door losgekomen deeltjes van het schuurpaier. Je kunt het afmaken met lapideerpapier (gewoon bij Amazon te krijgen). Dat is te verkrijgen in hogere grids en laat geen deeltjes los. Gebruik wel steeds olie en maak het vaak schoon (bv met WD 40 spuitbus). Doe het schuurpapier op houten spatel (ijscostokje) in smalle strookjes anders verliest de kast zeker z’n vorm.
Als je, met alle risico’s van dien) met een dremel aan de gang gaat gebruik dan diamand poeder in een olieoplossing.
Maar zoals iemand hier al opmerkte… de enige goede manier is met een vertikale lapideermachine voorzien van diamand en tin schijven. En dan ook nog gedaan door iemand die het vaker - met goed resultaat - gedaan heeft. Het is maar net hoe goed het eindresultaat moet zijn (of je eigen kwaliteitsnormen zijn).
Het klinkt alsof je dit voor de eerste doet. Leuk! Maar doe jezelf een plezier en pak eerst een ouwe kast en ga daar op oefenen!
Ik heb geen ervaring met opsturen naar bedrijven, vergulden doe ik zelf met een chemisch & elektrolyse badje. Kijk anders eens naar de Nekkid Watchmaker op Youtube. Die doet veel polijst, restoratie en vergulden van horloges.