Hoe kan ik mijn horloge opknappen?

Beste leden,

Hierbij ook gelijk mijn eerste post op dit forum. Ik vind al een lange tijd horloges erg interessant en sinds kort heb ik een nieuw project! Zelf vond ik het tijd om een horloge op te knappen en naar eigen smaak te maken. (zie foto)

Hiervoor heb ik een Seiko quartz 7n43-7a50 aangeschaft die ik weer mooi wil maken!

Het horloge loopt goed, alleen is het uiterlijk niet meer zoals je zou willen. Het glas zit vol met krassen en ook de kast heeft gebruik sporen.
Nu mag van mij de kast er best geleefd uitzien, alleen wil ik wel een nieuw glas erin.

Dit vormt ook gelijk mijn vraag.

Is het namelijk makkelijk om dit te vervangen, en welk glas kan ik er terug in stoppen?
Ik had al wel de code van het originele glaasje gevonden, alleen is deze zo goed als nergens te koop.

Kan ik dan ook ander glas erin doen?

Of te wel, wie kan mij helpen met advies voor het opknappen van dit horloge?
Ik hoor graag!

3 likes

Lees alles wat @Lexaf hier geschreven heeft en veel van je vragen zullen daardoor beantwoord worden.

1 like

Bijvoorbeeld deze:

1 like

Welkom! Vlad op mp heeft veel Seiko glaasjes gewoon Seiko nummer doorgeven.

En zelf vervangen… tja, dat kan. Maar je moet wel wat gereedschappen hebben en enige kennis hoe alles werkt. Misschien eerst wat oefenen met andere horloges. En veel lezen op hf, echt leerzaam. Succes!

Toolsetje van Ali express aanschaffen en een goedkoop glaspersje, daar red je het wel mee voor de eerste paar horloges! Je hebt bijvoorbeeld een kast opener nodig, en eventueel kleine schroevendraaiertjes en pincetje nodig om de stem (staafje aan de kroon wat in het uurwerk schuift) te kunnen verwijderen zodat het uurwerk eruit kan. Hou er rekening mee dat je ook een nieuwe pakking voor de caseback en het glas meebesteld! Oh, en hou het glaasje recht voor de case tijdens het persen… anders is het janken geblazen :joy: leuk project, veel succes!

Leuk man!
Ik ben zelf ook bezig.
Ivm gereedschap en geklungel heb ik ervoor gekozen om het glaasje bij de horloge maker te laten doen.

Schoonmaken, poetsen en wat priegelen is voor mij nu het begin.

Succes!

Youtube en Google zijn je vriend. Daar kun je 90% van afkijken. Bijna alles aan een horloge is wel te doen als je een beetje handigheid hebt, alleen een uurwerk uit en in elkaar vergt (heel) wat meer kennis.

Lang leve kunststof glaasjes. Polijsten en klaar.

1 like