Hoe kom ik aan een Seiko coil?

Om één van mijn vader’s Seiko’s te repareren heb ik onderdeel Seiko 4002 521 nodig. Dit is de coil in uurwerk 5P30a.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik zie wel NOS 4002 xxx coils, maar niet exact dit type.

Het uurwerk moet eigenlijk ook een servicebeurt krijgen. De coil heb ik zelf geraakt tijdens een eerste inspectie, een paar maanden geleden…

Opsturen naar Seiko, heeft dat nog nut? Of is dit te oud?

Het gaat om dit horloge. Mijn pa had iets met grijze wijzerplaten, denk ik.

Het leek me leuk voor mijn oudste dochter, zodat zij ook iets van haar opa heeft. Ze draagt nu een 8-euro kostende, goudkleurige tank, waar ze heel blij mee is (zelf betaald toen ze 12 was).

Hij heeft hem goed gebruikt. :smile:

Een donor horloge scoren.

1 like

Na een snelle zoekopdracht is er wel wat te vinden op het web denk ik zo.

1 like

Ik zou zeker even bij Seiko in Nederland (is tevens servicepunt voor Europa) navragen of ze nog zo’n spoel kunnen leveren, of anders misschien een compleet nieuwe module.

1 like

De spoel lijkt ter hoogte van het midden beschadigd te zijn. Je kunt met een multimeter vaststellen of je vanaf de aansluitpunten naar de beschadiging contact kunt maken met de beschadiging. Zo ja, dan kun je proberen een laagje soldeer over de beschading te leggen. Het wil wel een s goedkomen.

2 likes

Top tip! Dat ga ik proberen. Baadt het niet, schaadt het niet. :pray:t3:

1 like

Goeie, ik heb de vraag bij Seiko NL neergelegd. :+1:t3:

1 like

De meeste donors zijn te mooi, en daardoor prijzig, maar ik denk er eentje gevonden te hebben. Met een kast in dezelfde staat, dat is minder zonde. :+1:t3:

1 like

Gelukt, de donor is onderweg vanuit Milaan.

Dat geeft me wat vrijheid om alvast met het huidige uurwerk aan de slag te gaan.

2 likes

Ik zou de bijgeleverde batterij niet gebruiken omdat het 'n alkaline batterij is.

Klopt, ik heb goede batterijen liggen. :+1:t3:

Buiten de spoel lijkt mij ook dat de batterij ooit gelekt heeft? Lijkt me allemaal werk dat te laat komt…

Seiko heeft vaak niets meer voor oudere horloges. Ze doen niet aan vintage herstellen.

Hoe heb je trouwens bij een inspectie zo de boel kunnen omzeep helpen? :face_with_peeking_eye:

Ik ging met een wattenstaafje (?) en alcohol ff langs de vuiligheid en schoot toen uit. Dus toen trok ik de coil mee.

Klunzig? Ja! :laughing::face_with_peeking_eye::sweat_smile:

2 likes

Nog meer schade? En er zit inderdaad flinke oxidatie schade in van lekkende batterij

1 like

Goed gezien. Geen idee wat dat is.

De deksel was ook al flink gedeukt. Daarom pakte ik dit horloge toen ik eerder dit jaar mijn eerste horlogeklusjes ging doen. Ik dacht toen dat het een integrated bracelet was, dus ik had weinig interesse om deze te fixen.

Maar mijn smaak is veranderd. De ‘Tank’ spookte vaker door mijn hoofd om weg te geven aan mijn dochter, of één van mijn zussen (maar ja, welke dan…).

Dus zodoende heb ik hem vandaag weer erbij gepakt op de ‘operatietafel’. Het eerste wat ik ontdekte was dat het bandje gewoon op springbars zit. :sweat_smile:

1 like

Ik realiseerde mij vanmorgen nog iets. De deksel was zwaar gedeukt. Nu weet ik niet of mijn pa vroeger zelf aan het horloge heeft lopen hannessen, maar ik vermoed dat hij de batterijwissel uitbesteedde aan een juwelier in Zeist.

De deksel had de duidelijke afdruk van een dikke duim. Maar Seiko heeft op dit type Tanks iets handigs bedacht. Aan de deksel zitten twee halfronde uitstulpingen. Dit vraagt om een simpel behendigheidje.

Je legt de deksel op de kast
En dan klik je hem aan 1 kant vast.

Zo simpel. Je hebt er geen kracht voor nodig, het zorgt voor een hele mooie sluiting.

Heb nog eens goed gekeken, op de vierde foto kan je zien dat dit waarschijnlijk zo hoort een geen schade is

1 like

Even gekeken maar zowel origineel als vervanger zijn niet meer te krijgen bij Seiko.

1 like

Ah, onwijs bedankt voor het uitzoeken. Dan ben ik blij dat ik een donor heb gevonden. Dan ga ik deze proberen aan de praat te krijgen met soldeer. Leuke oefening.

Donor is gearriveerd en het uurwerk is top. Nog even een bandje erop gezet.

Overbouwen maar!

4 likes