Hoe kom ik aan een timegrapher?

Ik heb nog al wat vintage horloges van tientallen jaren oud en een waarde van soms maar enkele tientjes tot een paar honderd euro, waarvan ik de geschiedenis niet ken, óf ze ooit onderhoud hebben gehad en hoe lang geleden dan. Ik wil ze niet dragen (laten lopen) als ze door verdroogde olie daardoor onherstelbaar slijten. Ik kan ze natuurlijk door een horlogemaker laten inspecteren maar voor timegrapher kost minder en dan kan ik voortaan de conditie van de horloges in de gaten houden zodat ik kan bepalen wanneer het tijd is ze een beurt te laten geven, toch? Dus ging ik op zoek naar een timegrapher.

Voor zover ik kan nagaan zijn die helaas niet via Euopese leveranciers te krijgen. Alleen via Chinese sites als Aliexpress of via Amazon, maar dan koop je alleen via hun van een (toch weer) Chinees bedrijf. Ik heb nog nooit in China besteld. Is dat niet een kwestie van geld overmaken en dan maar hopen dat je ooit iets ontvangt?

Prijzen variëren trouwens van ongeveer 90 (+ 27 euro verzendkosten) tot over de 200 euro voor dezelfde Weishi 100. Als het toch van een Chinees bedrijf komt, waarom zou je dan niet voor de goedkoopste kiezen? Ik heb niets gezien waardoor de duurdere betrouwbaarder leken.

En dan zit er een hier onbruikbare stekker aan. Die kun je wel vervangen, maar makkelijk is anders.

Waarom zijn die dingen niet gewoon in Europa te koop? Voor wie er een heeft: hoe ben jij er aan gekomen? En is dit misschien iets om gezamenlijk in te kopen?

4 likes

eBay. Mijn 1900 was 190 euro of zo. Maar, was toen wel via de UK. Da’s nu ook niet handig meer… …zat wel een verloopstekker bij.

1 like

Ali express. Die sturen ze inmiddels ook vanuit Europa als je goed zoekt. Mijn 1900 kwam vanuit amazon Italië voor, ik meen, 140 euro.

1 like

Resultaten van de timegrapher alleen zeggen niet alles over de staat van het uurwerk en of het recent geserviced is. Een niet geserviced uurwerk kan soms nog redelijk goede timegrapher cijfers overleggen. En soms zijn de cijfers van een uurwerk niet al te best al zegt de vorige eigenaar dat het geserviced is.

7 likes

Gebruik ook een Weishi 1900, en de prijs is zoals PeterLC zegt, dat zijn de beste, In China, gewoon geld storten met Paypal en ze sturen het netjes op

1 like

Ik heb de mijne gewoon hier op HF gekocht… Soms moet je net geluk hebben. Maar ik heb ook getwijfeld om het uit China te laten komen. Maar dan was je ook meer dan €140 kwijt voor een Weishi 1000. En daar komen dan nog invoerkosten en btw bij.

En ik moet @koekoek gelijk geven, een timegrapher geeft echt niet alles weer. Het is eerder een gereedschap op je horloges goed af te stellen. Maar aan de hand van de resultaten kun je dan wel weer een bepaalde indicatie aflezen.

1 like

Heb een keer een klant gehad die een horloge kwam kopen die had er zelfs een bij, best wel slim

2 likes

Hij wil niet bij een dozenschuiver kopen, maar direct bij de fabriek. :wink: Dus, die Chinese webwinkel en amazon, etc. vallen zeker af.

Amazon is niet chinees. :man_shrugging:
En superbetrouwbaar. Heb trouwens ook enkel goeie ervaringen met ali express.

Verder zijn die Weishi sowieso chinees. :man_shrugging:
Dus enige wat je doet is bij een andere

Kopen

2 likes

Ik snap dat ook dat Amazon zeer betrouwbaar is met zeer goede klantenservice waarvoor je ook betaalt.

Maar het gaat erom dat hij niet bij enig tussenkanaal wil kopen. Dus, zoekt hij de fabriek waar hij dat apparaat kan kopen zodat hij de tussenhandel kan omzeilen. Want is dat maakt het allemaal duurder. :wink:

Kan. Of hij wil in Europa kopen:

En dan is amazon ok, en wellicht met de info dat ze vanuit Europa kunnen versturen ook aliexpres een optie.

In elk geval heb ik gezegd wat ik wilde zeggen. Op moet maar kijken wat ie ermee doet.

1 like

Je hebt helemaal gelijk. Het was ook niet persoonlijk bedoeld. :grin:

1 like

Veel fabrieken doen enkel zaken met een leverancier omdat ze op deze manier zich niet bezig hoeven te houden met logistiek en klantencontact. Dit is waar Ali en Amazon (de 2 grootste ter wereld) hun meerwaarde leveren. Je kan ook geen auto direct bij de fabriek kopen. Zit altijd een verkoper tussen…

2 likes

Klopt helemaal.

Maar ik zie het verschil niet dat je niet gewoon een Chinees product koopt bij een Amerikaanse of Europese webwinkel als Amazon of Bol in plaats van die Chinese webwinkel. In alle gevallen wordt het product bij de Chinese leverancier ingekocht. Dus, daarvoor hoef je echt niet per se bij die Chinese webwinkel te kopen. Sorry, ik ben in dit geval bevooroordeeld: Ik moet niets hebben van die Chinese webshop. Dat speelt zeker ook mee.

Maar goed, ik hou ermee op, want ik ben waarschijnlijk wat off topic gegaan.

1 like

Als het je alleen om de cijfers gaat zijn er ook voldoende apps waarmee je van alles kunt bijhouden :

Maar is het niet zo dat als de cijfers van de timegrapher niet goed zijn, dat het uurwerk sowieso nagekeken moet worden, ongeacht geserviced of niet?!

Soms is bij vintage geen optimaal resultaat meer te behalen.

Muah. Zoals koekoek zegt kan een geserviced horloge alsnog door slijt matige cijfers overleggen. Het is een indicatie.

1 like

Waar haal je vandaan dat ik dit bedoel? Ik hoef helemaal niet rechtstreeks bij de fabrikant te kopen. Ik wil alleen liever bij een Europese verkoper kopen dan bij een verkoper in China. Lijkt me toch logisch. Anders moet je het als er iets mis mee is terugsturen naar China en zij zijn niet aan onze consumentenbescherming gebonden. Als je keek wie er timegraphers via Amazon verkopen zijn het allemaal ook weer in China gevestigde bedrijven. Je koopt dus niet van Amazon, maar van edn Chinese verkoper.

Wat je zegt klopt niet helemaal. Ook zij moeten voldoen aan het Europese consumentenrecht. Anders mogen ze hier niet verkopen. Mijn vriendin koopt ook van alles via Ali expres. Nooit problemen. Ook goederen terug gestuurd en kreeg gewoon keurig geld teruggestort.

Misschien een horlogemaker benaderen om te kijken of hij je kan helpen en/of een adres heeft?