Ik snap dat ook dat Amazon zeer betrouwbaar is met zeer goede klantenservice waarvoor je ook betaalt.
Maar het gaat erom dat hij niet bij enig tussenkanaal wil kopen. Dus, zoekt hij de fabriek waar hij dat apparaat kan kopen zodat hij de tussenhandel kan omzeilen. Want is dat maakt het allemaal duurder.
Veel fabrieken doen enkel zaken met een leverancier omdat ze op deze manier zich niet bezig hoeven te houden met logistiek en klantencontact. Dit is waar Ali en Amazon (de 2 grootste ter wereld) hun meerwaarde leveren. Je kan ook geen auto direct bij de fabriek kopen. Zit altijd een verkoper tussen…
Maar ik zie het verschil niet dat je niet gewoon een Chinees product koopt bij een Amerikaanse of Europese webwinkel als Amazon of Bol in plaats van die Chinese webwinkel. In alle gevallen wordt het product bij de Chinese leverancier ingekocht. Dus, daarvoor hoef je echt niet per se bij die Chinese webwinkel te kopen. Sorry, ik ben in dit geval bevooroordeeld: Ik moet niets hebben van die Chinese webshop. Dat speelt zeker ook mee.
Maar goed, ik hou ermee op, want ik ben waarschijnlijk wat off topic gegaan.
Waar haal je vandaan dat ik dit bedoel? Ik hoef helemaal niet rechtstreeks bij de fabrikant te kopen. Ik wil alleen liever bij een Europese verkoper kopen dan bij een verkoper in China. Lijkt me toch logisch. Anders moet je het als er iets mis mee is terugsturen naar China en zij zijn niet aan onze consumentenbescherming gebonden. Als je keek wie er timegraphers via Amazon verkopen zijn het allemaal ook weer in China gevestigde bedrijven. Je koopt dus niet van Amazon, maar van edn Chinese verkoper.
Wat je zegt klopt niet helemaal. Ook zij moeten voldoen aan het Europese consumentenrecht. Anders mogen ze hier niet verkopen. Mijn vriendin koopt ook van alles via Ali expres. Nooit problemen. Ook goederen terug gestuurd en kreeg gewoon keurig geld teruggestort.
Dat klopt dan weer niet. Als iemand vanuit Nederland iets in China bestelt is volgens het Internationaal Privaatrecht Chinees recht van toepassing op de koopovereenkomst, niet ons recht. Ik ben jurist…
ls een bedrijf zich richt op de Nederlandse markt, dan moet het zich houden aan het Europese en Nederlandse consumentenrecht.1 Het is aan de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de rechter om te beoordelen of een bedrijf zich aan de in Europa en Nederland geldende consumentenregels houdt en zo nee, welke regels zijn overtreden.
Ik heb net op de site van Aliexpres gekeken (waar het me overigens al niet lukt een account aan te maken, zal wel aan mij liggen). Blijkt dat zij kopers in de EU rechten toezeggen die overeenkomen met de EU richtlijnen (die overigens afwijken van het NL recht, zo hebben wij geen ‘wettelijke garantie’ van twee jaar, al wordt onze (non-)conformiteitsregeling ten onrechte vaak zo genoemd. Ali heeft ons dus wel rechten verleend, maar als je er over moet procederen moet je naar Hong Kong.
Zij houden hun eigen regels er op na, dat klopt, maar officieel dienen zij te voldoen aan het Europees recht. Non- conformiteit vind ikke betrekking tot Ali Express nogal discutabel. Dit vooral als je de prijzen in ogenschouw houdt. Wat kan je daarvan verwachten?
Links om of rechts om maakt het niet uit aan welke regels aliexpress zich moet houden. Er is immers een verschil tussen gelijk hebben en krijgen.
Als aliexpress er geen zin in heb kan jij met je bestellinkje al het gelijk van de wereld hebben maar dan gaat er toch echt niks gebeuren.
Ali is vrij makkelijk met een bestelling nog een keer te sturen. Maar na 3 keer het verkeerde te hebben ontvangen was geld terugkrijgen een probleem. Ging om een bedrag van niks dus verder de moeite niet genomen om vervolgstappen te ondernemen bij ali. Cc maatschappijn opgebeld en na 10 minuten bellen kreeg ik van hun mijn geld terug.
Dus ik zou meer vertrouwen op je Cc maatschappij dan aliexpress zelf. Als je niet elke 1,5 dat je van je Cc gebruik maakt een claim indien doen ze meestal niet zo moeilijk met je het geld terug te geven.
En anders amazon. Voor ca 200 euro staan er 1900 modellen die worden verkocht door chinees x, maar worden verzonden door amazon. Dus die liggen al in europa in het magazijn en dan zit amazon er tussen als buffer waar je bij kan klagen.
Dan kan het toch ook incompleet arriveren, kapot zijn of het verkeerde?
Het is me net overigens gelukt de Ali app te downloaden op mijn mobiel en zo te bestellen en via iDEAL te betalen. Zou 55 euro kosten maar toen het op betalen aankwam was de netto prijs opeens 138 euro, maar ja, vooruit met de geit dacht ik, nog niet duur áls het komt en goed werkt.
De reisstekker helpt niet. Die ‘vertaalt’ alleen onze stekkers naar anderssoortige stopcontacten, niet andersom. Ik heb wel een andere adapter met het juiste secundaire voltage, de juiste polariteit op de plug en ik dacht ook dezelfde plug, maar hoe erg ze ook op elkaar lijken, hij past niet!