Dit horloge, uit de beginjaren 0, heeft twee batterijen. Om de batterij rechts te verwijderen, moet die metalen haak aan de kant. Iemand een idee over hoe ik dat voor elkaar krijg?
Ik vermoed dat die metalen haak net “om de hoek” aan een nokje zit gehaakt. Die zul je los moeten haken maar er is bijna niet bij te komen. Kan die spacer er misschien uit?
Waarschijnlijk moet je de metalen haak uit de rand klikken waar hij nu ingeschoven zit en dan komt ie omhoog zodat je de batterij eruit kunt schuiven.
Ben ook benieuwd naar de voorkant… ![]()
Dit is de voorkant. Het horloge is geleverd door ETC (European Time Company) en is daar besteld door vliegtuigonderdelenbedrijf AAR. ETC maakte, of bestelde, horloges voor bedrijven. Die kochten ze om als relatiegeschenk te geven. Het horloge komt uit de boedel van mijn overleden zwager en schoonzuster.
Het schijnt ook digitaal de tijd te kunnen weergeven. En het heeft zo’n stopwatchfunctie.
De spacer eruit…niet heel gemakkelijk en ik ben bang dat ik het ding dan mol.
Dat lijkt het meest logisch. Maar het zit alkemaal erg strak.
Lijkt inderdaad erg strak te zitten.
Zelf zou ik er denk ik voor kiezen het hele uurwerk eruit te halen. Even drukken in het “push” gaatje, stift eruit en dan omdraaien en het uurwerk eruit schudden. (niet boven de vloer
).
Kan zijn dat je de kroon eerst in de tijdverzetstand moet zetten voordat in het gaatje iets tevoorschijn komt waar je op drukken kunt.
Hmmm, ja, dat zou kunnen werken.
Ja ik ben met je eens, het klinkt nogal als overkill; hele uurwerk eruit om het batterijtje te vervangen ![]()
Kun je misschien de codes op het uurwerk ontcijferen? Als je foto’s online kunt vinden van een zelfde uurwerk maar dan zonder kast kun je daaruit wellicht afleiden hoe die haak los zou moeten.
Maar het werkte wel. De oude batterij is er uit. Ik deed er een nieuwe in: kwamen er allerlei digitale letters en cijfers ip het horloge. Dus snel die batterij eruit.
Ja dat kun je natuurlijk niet hebben, dat dat ding tegen je gaat praten ![]()
Ik zou een heel dun ijzerdraadje onder de haak aan de rand doorhalen en een beweging naar buiten en omhoog maken. Aan de kant van je hand wel op een stokje, anders snijdt het zo in je vingers. En edit: als je druk uitoefent op het punt waar het pijltje naar wijst, dan wil het haakje vast ook beter los. Het is een soort hefboompje.
Nee, en ik heb een hekel aan digitale horloges. Die digitale cijfers verpestten ook het mooie zwart van de wijzerplaat.
Dat zou ook werken. Maar uurwrk eruit gaat sneller.
Het hefboompje lijkt mij de oplossing. Dan heb je misschien alleen nog een dun mesje nodig aan de rand.
Daar sta ik dan wat anders in. Vind het ding zo erg saai, dus ik zou graag wat cijfertjes op dat display zien ![]()
Ieder zijn smaak, toch?
Uiteraard, was niet bedoeld als waardeoordeel ![]()