Hoe komt dit?

Hallo,
De nauwkeurigheid van een horloge wordt bepaalt door het tikgetal, van een automaat is dit maximaal 28.800 en van een quartz dacht ik iets van 36000 . Daarom zijn quartz horloges ook nauwkeuriger.
Een automatisch horloge loopt per dag tussen de 15 sec. en 25 sec. voor of een vijftal secondes achter.
Echter een automatisch horloge wat C.O.S.C. gecertificeerd is 1 tot 2 sec per dag, terwijl het tikgetal ook 28.800 is.
Mijn vraag is : hoe kan dit, wat is er anders aan deze horloges.
Groet Peter

Je verhaal klopt niet helemaal peter.
je hebt automatische horloges die een tikgetal van 36000 hebben.
Quartz heeft volgens mij helemaal geen tikgetal, dit werkt met een soort oscillator die de seconde aangeeft. Stemvork heeft weer wel een tikgetal, maar dit ligt nog hoger dan 36000. Die zoemen ook
Horloge lopen niet standaard 15 en 25 sec. achter. Mijn lopen vrijwel allemaal binnen de 10 sec. en dat zijn geen COSC gekeurde horloge.

COSC heeft niks anders van doen, dat dit horloge zo zijn fijngreguleerd dat ze binnen de COSC keurmerk lopen.

Tikgetal heeft dus niet al teveel met nauwkeurigheid te maken. Een unitas kan ook zeer nauwkeurig lopen, ook al haalt ie de 28800 niet eens.

Om een vergelijk te maken tussen mechanische - en quartshorloges gaan wij de tikgetallen van mechanische omzetten in Hz , de eenheid van frequentie, om zo een beter inzicht te krijgen in de nauwkeurigheid.

Om de berekening te maken van tikgetal naar frequentie heeft men volgende formule :
f = tikgetal : 2 x 1 : 3600 = … Hz
Een horloge van 18000 tikken/u f = 18000 : 2 x 1 : 3600 = 2,5 Hz
28800 tikken/u = 4 Hz
36000 tik/u = 5 Hz

Hoe hoger de frequentie of tikgetal hoe hoger de nauwkeurigheid.
Stemvorkhorloges hebben een frequentie van 300 Hz en 360 Hz, naargelang de fabrikant en systeem. Er bestaan hogere frequentie’s maar zijn in mindere mate op de markt.

Quartshorloges hebben een standaardfrequentie van 32768 Hz en kunnen zelfs oplopen tot 2.359.296 Hz voor de Omega-Megaquarts en zelfs 4.194.304 Hz of de 4,2 MHz.

Dit is op het gebied van frequentie en daar stopt het bij.

Bij een mechanisch horloge zijn er totaal andere formule’s bij de berekening dan bij quartsen.
Tijdens een “tic-tac” van een horloge gebeurt er zoveel dat er boeken over geschreven zijn en is zo’n complexe materie dat het hier niet in 3 woorden kan uitgelegd worden.
Er zijn allerhande invloeden op de beweging van een balans spiraal. Om een voorbeeld te geven, de vermindering van de veerkracht na 24u werken. Het verschil van de positie van het horloge tussen horizontaal en verticaal.

Dus hoe sneller iets werkt, hoe kleiner de duur van de fout is. Dit is met zeer simpele en in een korte bewoording uitgelegt.

Ik moet gaan verder werken, want hoe langer ik hier zit te typen, hoe minder ik verdien. :frowning:

Natuurlijk zijn alle vragen welkom voor wie er dieper wil op in gaan.

Freddy bedankt,
Het is dus inderdaad zo hoe hoger het tikgetal hoe hoger de nauwkeurigheid.

Maar kan ik uit je verhaal opmaken dat 2 horloges met een zelfde tikgetal van 28800 en van het zelfde merk waar de èèn van C.O.S.C. gecertificeerd is en de andere niet, dat ze bij het C.O.S.C. gecertificeerde horloge bepaalde invloeden met betrekking op de werking van het horloge hebben verbeterd waardoor deze nauwkeuriger loopt.
En zo ja waar moet ik dan aan denken?
Groet Peter

Welnee joh,

Het betekent gewoon dat ze wat meer moeite en tijd genomen hebben om het te “fijnreguleren”, zeg maar afstellen, en het ene fijnregulerings-mechanisme is makkelijker af te stellen dan het andere. Mijn Nomos Tangente: tikgetal 21.600 (dus minder dan een moderne ETA-automaat); loopt misschien 2 seconden per dag voor. Dat doen weinig van die ETA-automaten hem na…

Groet,

Gerard

Bij eenzelfde caliber, bv V7750 bestaat in verschillende kwaliteits uitvoeringen. De standaard uitvoering is al goed maar er zijn er met dubbele polijsting van de astappen. Een ander vb bij IWC zal men een ander soort spiraal gebruiken, of een betere veersoort met een zo kostant mogelijk koppel. Dit zijn maar enige voorbeelden.
Om een COSC certi te bekomen moet men dus goede resultaten bekomen door de beste materialen te nemen.
Men kan ook een V7750 hebben die voldoet aan de COSC normen maar die niet gecertificeerd is, een certificaat is een meerprijs.
Er zijn horloges met een tikgetal van 18000sch/u die kunnen nauwkeuriger zijn dan een 28800 sch/u.
Alles hangt af van de kwaliteit, zorg, smering , materiaalkeuze enz.

Bij twee uurwerken met verschillend tikgetal maar met de beste materialen, zal een hoger tikgetal een iets beter resultaat geven.

Nou Gerard V, mijn Sinn 856 (eta 2893-2) loopt in één maand nog geen sec. voor of achter…! Terwijl het geen chronometer is…

(weetje: zie http://en.wikipedia.org/wiki/Hertz).

Maar dat is dan ook één van de weinigen! (:smiley:

En fantastisch “gefijnreguleerd”, natuurlijk!

Maar zonder gein, dat is natuurlijk wel heel uitzonderlijk voor een mechanisch horloge.

Gerard