Hoe komt een horloge (zakelijk) over?

Sorry wat zei je?

2 likes

Sommige merken kun je moeiteloos overslaan hoewel de 1908 best lekker is… :heart_eyes:

10 likes

Wat kwam je pitchen?

Ik moet het Rolex nageven dat de 1908 goed geslaagd is.

1 like

De meningen lopen uiteen heb ik gemerkt, maar ik ben akkoord.

Ik zei altijd dat een Rolex niet mooi is, maar deze begint er toch wel erg goed op te lijken :slightly_smiling_face:

2 likes

Net met pensioen kan ik de balans opmaken van mijn horloge in zakelijke context en die is heel duidelijk; op de spreekwoordelijke uitzondering na heeft er nooit iemand een opmerking over gemaakt / interesse getoond.
Die uitzonderingen waren enkele malen in Japan. Daar bleek het dragen van een Rolex toch wel gezien te worden als bewijs van succes en werd er respect getoond.
En 1x een ober in Las Vegas die geïnteresseerd was in mijn Tudor (zou zomaar kunnen dat het een scout was voor boefjes die je vervolgens opwachten bij je auto als het een echt kostbaar horloge was geweest).
Verder nooit enige interesse voor horloges gemerkt bij mijn zakelijke partners. Naar mijn ervaring zijn horloges slechts voor een heel klein groepje mensen interessant (zeker minder dan 1%?).

5 likes

Ik vind ‘m fantastisch, bijna zo mooi als de 6119R.

1 like

In mijn facilitaire werk heb ik heel wat diensten ingekocht (schoonmaak, catering, beveiliging, kantoorartikelen, energie, verbouwingen, rioolonderhoud, machineonderhoud, verwarming en koeling, noodstroomvoorziening, ICT, toegangsbeheer, koffieautomaten, groenvoorziening, etc.). Godmagweten hoeveel leveranciers en accountmanagers en projectleiders en uitvoerders en bedrijfseigenaren ik aan tafel heb gehad voor besprekingen. Van geen één van die personen kan ik het horloge herinneren dat ze droegen. En het lijkt me sterk dat zij zich mijn horloges herinneren. Daar let je ook niet op. Je let op beweringen en beloftes, inhoudelijke details, afspraken, gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal, op respect en interactie over en weer, zakelijke waarde van de bijeenkomst, algemene (re)presentatie, punctualiteit. Je zit er voor het bedrijfsbelang, niet voor persoonlijke smaken en accessoires. We hebben een keer een boedelopruimer een pand laten leegtrekken die zijn personeel grof bejegende en slecht betaalde, maar wel zelf goud droeg en in een Audi R-nogiets aan kwam rijden. Die hebben we het pand uitgeflikkerd en het was zijn laatste klus voor ons.

Geloof me, het maakt alleen uit voor de horlogenerds en de horlogebranche. Voor de rest ligt er geen hond wakker van een horlogekeuze. Je kunt er misschien een beetje mee blingen op een feest of in een horecagelegenheid, waarin mensen de tijd en ontspanning hebben om naar elkaar te loeren en elkaars draagkracht in te schatten. Voor de rest maken die paar vierkante centimeters opgedirkte pols aan een persoon geen moer indruk en zit het allemaal tussen de oren. De materie wordt belangrijk gemaakt door een vette marketinglobby van een industrie plus handelsopzet die z’n vreten wil blijven verdienen met nobel gemaakte achterhaalde techniek. Niemand heeft meer echt een horloge nodig, de aanschafredenen zijn hoofdzakelijk van emotionele aard. De industrie mag eigenlijk z’n handen dichtknijpen met ons en die arrogantie van prijsopdrijving en “gelimiteerde beschikbaarheid” is gevaarlijk spel.

7 likes

Vanmiddag merkte mijn nieuwe potentiële particuliere klant mijn iwc ingenieur op terwijl ik naast haar aantekeningen maakte en ik kreeg daar een compliment voor.
Daarna een leuk gesprek over horlogerie gehad.
Geen garantie tot een opdracht, maar het horloge maakte het toch ipv een zakelijk gesprek een half persoonlijk gesprek.
Gewoon lekker dragen die handel dus :slight_smile:

8 likes

Als je het met vertrouwen draagt,

kan je alles hebben!

(v Gameren :billed_cap:)

Draag gewoon een horloge waar je jezelf prettig bij voelt, dan komt het altijd goed!

:grinning:

Ik zie altijd wel wat iemand draagt en heb er ook altijd een oordeel over :grin:.

Mooie dress watch: pluspunten.
Elegant duur horloge (denk Lange/Vacheron of zo): pluspunten, en potentieel een compliment/gesprek.
Dikke patserklok (denk moderne Rolex duiker/GMT of oversized Breitling o.i.d.): minpunten!:grin:

1 like

1 like

Maar ook niet heel veel gewicht!

Tja, dat is het verschil… als je hier succesvol bent, moet je het verbergen. Want anders zou je iermand eventueel op z´n teentjes trappen die het niet zo goed heeft!

In andere delen van de wereld wordt daar anders mee omgegaan!

Ik denk, als ik het me kan veroorloven een Rolex te dragen, omdat ik goed zaken doe en hard werk en mijn tegenover denkt dat hij dat ten dele heeft mogelijk gemaakt, is dat eigenlijk zijn probleem!

Alles moet ingetogen en terughoudend zijn… eigenlijk moet het het tegenovergestelde zijn! Iemand werkt hard en verdient veel, dan verdient deze persoon ook lof! Iedereen kan het proberen… maar we leven een beetje in een verkeerde wereld! Laat niemand zien dat je succes heb. Vooral je klanten niet, want die kunnen denken ze hebben jouw Rolex gefinancieerd…

3 likes

En de Cellini…

1 like

Zo hebben ze in elk werelddeel andere gebruiken natuurlijk.

Uberdikke horloges dragen is helemaal o.k. daar.

Maar een grapje maken tijdens het zakendoen is not done. Ook aandachtig luisteren met als gevolg oogcontact langer vasthouden dan 5 a 10 seconden wordt beschouwd als onbeleefd en intimiderend.

Een afkeurende blik of een uit beleefdheid kort lachje wordt ook afgesloten met een afkeurende side-eye na een in hun ogen afkeurend gebruik.

Duitsers zijn losjes en hebben een goed gevoel voor humor tegenover Zuid Koreanen. :joy:

Dus daar is het op een andere manier weer bekrompen.

Het gaat niet om succes. Het gaat om smaak en houding.

Zeker wanneer je op je klompen aan kunt voelen dat degene die echt het hardste werkt bepaalde dingen nooit zal kunnen kopen.

Tuurlijk wel

Tuurlijk niet

Ook niet

maar niets kan kopen is niet succesvol

IMG_1549

2 likes

Succes (wat dat ook maar moge zijn, ik neem aan dat ze rijkdom bedoelen) heeft meer te maken met het sociale stratum waarin je geboren bent, eventuele toegang tot jubeltonnetjes, het er goed uitzien, het vermogen van je ouders om opleidingen te sponsoren, en ga zo maar verder.

De illusie dat “hard werken” en “dedication” iets met succes te maken hebben is natuurlijk de grootste baarlijke nonsens. Vergeleken met mijn vader werk ik niet hard en ben ik ook niet bijster toegewijd aan mijn werk of werkgevers. Ik weet donders goed dat ik er nooit iets voor opgeofferd heb. Maar ik heb wel oneindig meer geld dan de arme man. En geen zwarte randen onder m’n nagels.

Hardnekkigheid en het aanleren van goede gewoontes, die geef ik je uit die cartoon. Maar dat ze “socio economic luck”, “Inherited wealth and assets”, en “the good old boys network” er niet in heeft gezet vind ik laakbaar.

Nu gaat er iemand opstaan om te roepen dat hij of zij een self made (wo)man is, maar wat ik hierboven roep wordt gestaafd door keiharde cijfers over het gebrek aan sociale mobiliteit in de wereld.

Tuurlijk niet. Als iemand succesvol genoeg is om in een oude mosgroene Jaguar voor te komen rijden met een Calatrava om de pols denk ik “uitstekend”, terwijl diezelfde gast in een BMW 7 met een nieuwe Rolex GMT om de pols als “yuck” wordt afgedaan in mijn hoofd. Vaak heeft de ene dan gewoon bruine schoenen aan, terwijl de ander een soort Hugo de Jonge neigingen zal vertonen.

Meneer A zal net zo veel geld kwijt zijn aan z’n get-up als meneer B, maar toch blijft meneer B er als een plebejer bij afsteken. Het gaat dus wel zeker primair om smaak en attitude.

Een mooi voorbeeld van wat ik bedoel is het contrast tussen de voorzitter van de raad van bestuur van mijn bedrijf, een Deense stichting, en de CEO van mijn deel van die stichting. Geef mij de voorzitter van de raad van bestuur maar. Die stiekem overigens nog 9 bedrijven runt. Die twee mannen belichamen de bovengenoemde meneer A en meneer B.

12 likes