Boardroom ready
Don’t touch the watch
Het hangt helemaal af van de setting hoe de meeting in gaat. Ben je daar op eigen verzoek of hebben ze jou gebeld?
Tijdje terug zag ik op een video dat onze CEO een Master GMT II droeg. Mijn enige gedachte was, jammer, je had zoveel beters en mooiers kunnen krijgen voor dat geld.
Ik heb geen horloges in de prijsklasse Rolex of Lange en ben ook niet van plan om iets dergelijks te kopen. Dus daar hoef ik in ieder geval nooit over na te denken. Ik ben slechts een eenvoudige sterveling, met een heerlijk zorgeloos leven!
Ben bang dat 99% vd mensen niet eens van het bestaan van Lange horloges weet
Ik moet toegeven dat ik hier ook wel op let. Ook bij de functioneringsgesprekken e.d.
Ik ook
Houden zo
99 van de 100 letten niet op horloges.
Goed dat je je dit afvraagt. Ik denk zeker na over wat ik wanneer draag. Al mijn horloges hebben een persoonlijkheid, sommige wat sterker dan de andere, en er zijn zeker situaties waarin ik wel de een maar niet de andere zou dragen. Omvang, blingness, goud, opvallendheid. Daar scoort een Rolex naar mijn idee nooit goed. Vintage is wel altijd goed. En de rest is afhankelijk van de situatie. Een 39mm Omega Aqua Terra is eigenlijk altijd goed, al heb ik de mijne verkocht. In plaats daarvan is mijn horloge dat altijd goed werkt nu een Grand Seiko SBGW253. Klassiek, krachtig, maar 38mm staal, mooi maar niet aanstootgevend. Zijn gouden broer, die ik ook heb, alleen als ik denk dat het ‘kan’.
De Grand Seiko SBGW253:
Als ik een vergadering heb waar ik overhemden of zelfs pakken ga ontmoeten zorg ik dat ik een net horloge op een leren band draag. Dus kom ik uit m’n huidige verzameling op één van de onderstaande horloges uit:
Ik heb nog nooit iets van scheve ogen gemerkt, maar al deze horloges zijn dan ook discreet te noemen, behalve de iets meer aanwezige Mühle.
Voor een zakelijke vergadering zal ik de Cartier niet snel op staal dragen. Als ik een stalen horloge mee zou pakken zou het iets meer onder de radar zijn:
M’n Grand Seiko SBGW231 is in alle opzichten een mooier horloge dan m’n Cartier Santos. De Citizen Chronomaster Ibuki ligt er niet ver vanaf qua kwaliteitsbeleving en afwerking.
Een luxer segment hoeft dus zeker niet te betekenen dat je Japan de rug toe keert.
Niet de meest beschaafde landen ter wereld.
Ook niet het meest beschaafde land ter wereld.
Maar eerlijk gezegd: Ik denk dat je in alle gevallen beter uit de bus komt met een gouden Calatrava op leer dan met een Baguette-dial DD in geelgoud met gouden bracelet. Dan ben je waar dan ook ter wereld een patjepeeër. Niks tegen Rolex, het is gewoon zo dat gouden sporthorloges in mijn optiek vulgair over komen in een zakelijke setting.
Noem het weird flex.
Man hier kun je boeken over schrijven. In Japan waar ik regelmatig kom is een Rolex een absoluut statusobject. Alle wat ‘oudere’ businessmannen dragen er eentje. Een Rolex dragen is als een soort ‘sign’ of succes.
Ik reis veel voor mijn werk in Europa. En kom in veel settings.
Mijn mening:
-
Rolexen met keramische bezels en 40/41mm modellen met Fluted bezel vallen erg op. Daar heb ik zakelijk meestal geen zin in. Ook omdat veel dragers van deze horloges te graag willen laten zien “hoe succesvol ze zijn”. Losjes op de pols dragen is bij hen vaak een extra gebruik…
-
Ja het land maakt uit. In Italië en Duitsland is het misschien wel het meest geaccepteerd. Nederland misschien wel het minst.
-
En de situatie maakt veel uit. Als je urenlang tegenover iemand zit die zo’n type horloge nooit van zijn/haar leven zal kunnen betalen, dan voelt dat snel ongemakkelijk. Vooral als het horloge erg herkenbaar is of als je slecht nieuws moet brengen.
Modellen die 10k of meer kosten draag ik op reis vrijwel nooit, ook niet op vakantie.
Ben jij niet gewoon bang dat je horloge dan vies wordt?
Ik lees het al. Je bent nog jong.
Gewoon dragen wat je wilt dragen. Niemand die er naar kijkt.
En als je die dag dan toch een afspraak hebt waar je denkt dat het niet kan:
- onder de mouw ermee of
- die dag je seiko dragen
Daarmee dat iedere box een seiko duiker nodig heeft
Je zal toch een nieuwe bril moeten heben en dan zien dat de opticien een Daytona draagt en als ie aan het einde van de dag in zijn Porsche stapt, dan weet je dat je teveel voor die bril gaat betalen
Daar vinden ze je ook een schooier als je geen iPhone hebt.
In Nederland zijn we idd erg van “doe maar gewoon dan doe je gek genoeg” en worden opzichtige luxe artikelen minder gewaardeerd. Ik ken zat ondernemers die privé in een premium wagen rijden en zakelijk een Volvo omdat daar eenmaal een ander profiel aan wordt gekoppeld. Ik ben hier zelf ook gevoelig voor, ik zie regelmatig prachtige horloges maar vraag mij altijd af, voel ik mij (zakelijk) comfortabel om het te dragen? Even ongeacht de prijs ;-).
Mensen zien idd het verschil niet tussen merken en of het werkelijk kostbaar is, mensen zien wel of het opvallend is.