Ik heb mijn 13de maand binnen en na de kerstinkopen blijft er nog net genoeg geld over voor een vintage Omega voor mijzelf als kerstkado. Ik zoek een vintage van voor 1950 met stalen kast. Hoe ouder hoe beter eigenlijk. Eenvoudig van model, maar wel sierlijk. Bij voorkeur met die bolle wijzers (puntig aan de einden, maar breder in het midden)
Het is i.i.g. een goede vraag; alleen is het antwoord wat minder makkelijk dan de vraag.
Het is een kwestie van kennis die je in de loop van jaren opdoet. Ook leer je in de loop van jaren voor welke valkuilen je komt te staan.
Denk hierbij aan oude Omega uurwerken die in nieuwe kunstmatig oud gemaakte kasten van Aziatische afkomst worden gestopt (komt veel voor bij Seamaster 300).
Ook worden geoxideerde wijzers nog wel eens vervangen door andere wijzers die qua lengte redelijk passen,maar een andere vorm hebben dan de oorspronkelijke.
Ook wordt de wijzerplaat nogal eens “gerediald”. Een verzamelaar heeft lieve een van patin voorziene wijzerplaat dan een opnieuw bedrukt exemplaar.
Het meeste tref je eenhorloge waarvan de kroon is vervangen door weliswaar een Omega-kroon, maar geen model zoals die origineel op het horloge zat. Dat laatste kom je ook regelmatig tegen bij de zg. erkende verkoper, die tegen wereldprijzen zijn horloges tracht te verkopen.
Laat ik afsluiten met het belangrijkste: een horloge bestaat uit mechanische onderdelen, net als een auto. Die onderdelen hebben net als bij de auto af en toe een servicebeurt nodig, waarbij oude smeermiddelen worden verwijderd en nieuwe worden aangebracht.
Voor veel handelaren gaat het niet om de liefhebberij, maar om de centen. Een servicebeurt laat men dan ook slechts zelden uitvoeren, voordat men het horloge verkoopt.
Calculeer dat dan ook altijd in bij de aankoopprijs.
Waarschijnlijk bedoel je een Omega met wijzers
zoals hieronder:
Ja dat is helemaal wat ik zoek!
Nu nog eentje vinden die te koop is en goed.
Indien je wil kun je natuurlijk ook op Ebay kijken, want zie daar regelmatig dergelijke horloges voorbij komen.
Of het dan een echte of neppert is; Er zijn vast mensen die je daarbij kunnen helpen via de PB!
Indien je wil kun je natuurlijk ook op Ebay
kijken, want zie daar regelmatig dergelijke
horloges voorbij komen.
Of het dan een echte of neppert is; Er zijn vast
mensen die je daarbij kunnen helpen via de PB!
Ik zou het erg fijn vinden als iemand mij wil adviseren, want mijn Omega kennis is nog niet voldoende.
Wie mag ik dan via PB om zijn mening vragen.
Graag een PB aan mij als je bereid bent te helpen.
Dit is inderdaad het adres om een goede’ouwe’ Omega te kopen. Mijn vrouw heeft bij Ferrie een bumperautomaat uit 1949 gekocht (6 jaar geleden) en die loopt als een zonnetje.
Inmiddels heb ik een Omega uit 1944 op het oog. Het heeft bij benadering de juiste wijzers maar is beetje klein. Dat is geen bezwaar want ik ben niet zo modegevoelig.
Het horloge is eenvoudig met een vrij subtiele vormgeving. De wijzerplaat heeft aardig wat patina, eigenlijk voegt dit alleen maar karakter toe dus dat mag best.
Bij dezelfde handelaar is ook nog een vergelijkbare Omega uit 1927 te koop.
Na de kerst ga ik beslissen!
Heel fijn dat iemand van dit forum mij heeft geadviseerd en de voor en nadelen van dit exemplaar op eer rijtje heeft gezet. Mijn dank daarvoor.
Nog bedankt voor het helpen beoordelen van de Omega.
Wat betref foto’s, ik zal zeker wat uitproberen maar ben niet zo’n geweldige fotograaf.
Ik vind het best moeilijk om een horloge goed in beeld te brengen.
Als ik de kwaliteit van de plaatjes hier op het forum zie, dan haal ik dat nog lang niet.