Hey jongens,
Waarschijnlijk een domme beginnersvraag, maar ik heb een Junghans met een metalen band die ik zou willen vervangen door leer. Alleen, geen idee hoe ik 'm eraf krijg.
Graag jullie wijze raad
Dank!
Jan
Hey jongens,
Waarschijnlijk een domme beginnersvraag, maar ik heb een Junghans met een metalen band die ik zou willen vervangen door leer. Alleen, geen idee hoe ik 'm eraf krijg.
Graag jullie wijze raad
Dank!
Jan
Gauw die fix-o-flex eraf! Het zal niet makkelijk worden, want er zitten geen uitsparingen in het deel waar de pins doorheen zitten. Ik denk dat je je bandje er voor moet opofferen, en zou heel voorzichtig met een tangetje proberen het deel wat om de pins heen zit open te buigen. Het lijkt erop dat dit bandje bedoeld is geweest voor montage aan een horloge met doorboorde lugs. Of het moet te breed zijn geweest, en smaller gemaakt. Een slechte uurwerkmaker wil dan wel eens vergeten om die uitsparingen er weer in te maken. Je zou ook nog kunnen proberen met een heel klein schroevedraaiertje om de pins naar binnen te drukken, maar dan moet het wel een uitvoering met een kraagje zijn. Zitten er messing pinnetjes in, dan hebben die zo’n kraagje niet. Hoop dat je er iets aan hebt.
Het bandje is niets waard (behalve als dit van goud is gemaakt ;)). Ik zou (persoonlijk) het bandje samen met de pin doorknippen, voorzichtig eruithalen en weggooien.
Groet,
Alex
Jullie gaan wel onmiddellijk voor de grove middelen
Tja, hij zal er dan aan moeten geloven, 't is echt mijn ding niet, die band.
Jullie gaan wel onmiddellijk voor de grove
middelen
Tja, hij zal er dan aan moeten geloven, 't is echt
mijn ding niet, die band.http://i1120.photobucket.com/albums/l493/janl1/jun
ghans-metalen-band.png
Ja zo zijn ze hier,grof geschutX(
Beste Jan ,
Domme vragen bestaan niet , domme antwoorden daarentegen …
(Dixit mijn Pa zaliger)
Mooi bandje toch . Stel dat je het eens flink reinigt en poliert dan is het pure nostalgie .
Indien je met een heel fijn puntje (pincet of iets dergelijks) tussen de lugs en de aanzet van het bandje het veertje van de klemmetjes ingedrukt krijgt dan komt het bandje er zo af .
Misschien kom je later nog bij een horloge waarvan je denkt : had ik dat Elastofixo bandje nog maar .
Yo , Manu .
Gisteren nog een paar uurtjes gedragen met de Elastofixo. Echt niks voor mij hoor
Het plan is inderdaad om 'm zo weinig mogelijk te beschadigen bij het eraf halen. Zoals Manu zegt, wie weet ooit …
Gauw die fix-o-flex eraf! Het zal niet makkelijk
worden, want er zitten geen uitsparingen in het
deel waar de pins doorheen zitten. Ik denk dat je
je bandje er voor moet opofferen, en zou heel
voorzichtig met een tangetje proberen het deel wat
om de pins heen zit open te buigen. Het lijkt erop
dat dit bandje bedoeld is geweest voor montage aan
een horloge met doorboorde lugs. Of het moet te
breed zijn geweest, en smaller gemaakt. Een
slechte uurwerkmaker wil dan wel eens vergeten om
die uitsparingen er weer in te maken. Je zou ook
nog kunnen proberen met een heel klein
schroevedraaiertje om de pins naar binnen te
drukken, maar dan moet het wel een uitvoering met
een kraagje zijn. Zitten er messing pinnetjes in,
dan hebben die zo’n kraagje niet. Hoop dat je er
iets aan hebt.
De bandaanzetten van dit soort bandjes werden gewoon in de winkel op maat geslepen en dan met (blinde) pushpins op het horloge gemonteerd.
Ik heb dit zelf in mijn jonge jaren bij V&D ook gedaan (en ik was geeneens horlogemaker, laat staan een slechte horlogemaker:D)
Bij voorkeur gebruikte ik hier blinde pushpins voor: die bleven tenminste zitten:# Het nadeel van blinde pushpins is wel dat je ze moet doorknippen om ze weer te verwijderen.
Indien het vaste veerstiften zijn, dus eenmaal geplaatst kan je ze er niet meer uithalen, moeten ze gebroken worden. Dit kan door ze over te knippen met gepaste kniptang op de juiste plaats en zonder beschadigingen aan te brengen aan de kast.
Men kan ook proberen het gedeelte van de band dat rond de veerstift is geplooid , open te plooien en zo de band te verwijderen en daarna de stift los maken.
Bij gewone veerstiften die inkepingen hebben om te verwijderen, kan je met een zeer fijn schroevendraaier toch langs de opening van de bandaanzet proberen te komen,en zo de veerstift een beetje in te drukken. is mijn meest gebruikte manier.
't Is gelukt hoor, ging wel makkelijk. Eerst de bandaanzetten een beetje opengeplooid, en toen kon ik de aanzetten zo van de pins schuiven. Het waren vaste pins, dus die heb ik even moeten doorknippen.
Bedankt voor de tips, iedereen (tu)