Hoe krijg ik een Tropic band weer soepel?

Ik kon geen recent relevant draadje vinden , dus maar even een nieuw topic:

Ik heb aardig wat vintage Tropic’s en vintage Tropic-stijl banden liggen, waarvan enkele exemplaren redelijk stug zijn (geworden).

Ik zou bv deze verder 100% perfecte Tropic Sport wel wat soepeler willen hebben. Moderne stugge rubber banden worden wel eens flink warm gemaakt in water (of zelfs gekookt) met goed resutaat. Ik heb wel eens gelezen dat dit met oude Tropic’s ook goed zou kunnen. Iemand ervaring hier mee voordat ik dure bandjes hiermee wellicht de vernieling in help?

Rubber droogt met de jaren uit. Ik weet zelf ook niet verstandig of koken een goed idee is omdat dit in feite dat proces kan versterken.

Je kan hen eens insmeren met siliconenvet

4 likes

Heb betreft dat weleens gehoord dat glycerine ook goed schijnt te zijn voor dat materiaal.

1 like

Beste Kasper,

Dank voor je enthousiaste reactie, maar een welgemeend advies; lees je de komende maanden eens wat meer in over vintage horloges (en banden…) en post in de tussentijd wat minder?

6 likes

Helaas voor jouw. Is dat niet nodig. Je kunt zelfs als een leek deelnemen aan een forum. Daar is een forum juist voor. Tussendoor leer ik het 1 en ander dan weer. :ok_hand:t2:

2 likes

Absoluut, maar adviseren zou ik dan als leek niet doen :wink:

9 likes

Het was volgens mij een goedbedoeld advies waarbij hij het materiaal over het hoofd heeft gezien/niet gelezen.

Als antwoord op je vraag is al wat ik weet dat kunststoffen vergaan en afbreken. Het zal denk ik niet mogelijk zijn het materiaal weer als nieuw te krijgen. Misschien dat de eigenschappen nog iets veranderen, lees soepeler worden. Maar naar mijn weten is het op en niet te herstellen. Maar dat si wat ik denk, wellicht kan met dit materiaal wel nog iets verbeteren.

Volgens mij is dat dit een welgemeend advies van @Skyjack je hoeft niet overal op te reageren en als je er dan naast zit snel oh sorry te roepen, dat komt vaak niet zo goed over.
En zeker kan je hier deelnemen zoals een ieder dat vrij staat, maar minder is soms meer.

4 likes

Prima

Oké, maar dat was de vraag niet. Dus sloeg je antwoord nergens op.

Ik denk dat er helaas niet veel aan te doen is. De verandering van het materiaal door veroudering kun je niet ongedaan maken door er iets op te smeren, het is niet net als leer, wat je er ook op smeert, het zal niet opgenomen worden.

2 likes

Dank voor de ‘ínhoudelijke’ reacties tot zo ver.

Nog ervaringsdeskundigen misschien?

Ik heb voor behoud en lichte versoepeling wel eens siliconenvet gebruikt. Dat ging prima en de strap werd er wel beter door. Maar die was ook in betere/minder stugge staat dan die van jou, lijkt het.

2 likes

Als ik alles wat ik weleens heb gehoord zou omzetten in allerlei adviezen in horlogetopics, dan wordt het een behoorlijk dolle boel. :sunglasses: Zeker als het over glycerine gaat.

Zeker. Enkeltje Brabantia it is.

2 likes

Ik heb mn uitgedroogde bandje een keer in vloeibaar wasmiddel gelegd voor een paar uur. Werd hij zeker wat soepeler van maar nog (lang) niet zoals je hoopt… hij rook wel weer heerlijk :stuck_out_tongue_winking_eye:

Maar als de jouwe minder hard is heeft het misschien wel het gewenste resultaat

Had hem daarvoor in warm water gelegd maar dat hielp niet. Koken niet geprobeerd

1 like

Even inpikken na (weliswaar) vier jaar.Heb identiek dezelfde tropic sport band als op de foto van TS.
De mijne is nog soepel maar wel ongeveer 50 jaar oud.Zal allicht nooit gedragen worden maar gaat
samen met het bijpassende (mint)uurwerk(lip nautic ski mkII) voor de rest van mijn verzamelaarsleven in de kluis. De vraag is :insmeren? en met wat? Lucht en licht en vocht krijgen (g)een kans? inpakken in
plastiek? met gevaar voor weekmakers? Zuurvrij papier?Wie het weet ondertussen mag het zeggen :man_student:

1 like

Met een föhn op de laagste stand.
Daarna masseren met leervet.

1 like