Hoe kun je alles weer netjes terug krijgen?

Beste jongens en meisjes, nog steeds lees ik met heel veel bewondering jullie bevindingen en ervaringen. Zoals jullie misschien nog wel weten ga ik in september (ik kan haast niet wachten) naar Zadkine in Amsterdam om het mooie horlogevak te leren. Ik heb een vraag: In mijn oude (grafische) vak had ik vaak al mijn werkstukken en gereedschappen keurig op een rijtje en wist ik ook precies hoe alles in elkaar gezet moest worden als ik iets uit elkaar gehaald had. Ik vraag me echter af hoe jullie (en ik in de toekomst) een horloge -met bijvoorbeeld een aantal complicaties- weer terug in elkaar zetten? Ik snap dat een kapot horloge vaak als eerste een mankement kan vertonen aan de balansas, tevens moet hij na het demonteren schoongespoeld worden, waarna hij -bij het in elkaar zetten- gesmeerd wordt. Mijn vraag is dus: hoe kun je alles weer netjes terug in het horloge krijgen? Moet je foto’s maken of ‘weet’ je het gewoon? Ik heb wel eens gehoord dat een eenvoudig horloge met een aantal complicaties over de 1000 onderdelen kan hebben. Hoe doen jullie dat? Ik kijk met veel belangstelling naar jullie antwoord uit! Met vriendelijke groeten, Ben. PS. Ik vind ook dat jullie hele leuke en vooral ook mooie horloges laten zien! Hulde!

Ben van den Broek Schreef:

Beste jongens en meisjes, nog steeds lees ik met
heel veel bewondering jullie bevindingen en
ervaringen. Zoals jullie misschien nog wel weten
ga ik in september (ik kan haast niet wachten)
naar Zadkine in Amsterdam om het mooie horlogevak
te leren. Ik heb een vraag: In mijn oude
(grafische) vak had ik vaak al mijn werkstukken en
gereedschappen keurig op een rijtje en wist ik ook
precies hoe alles in elkaar gezet moest worden als
ik iets uit elkaar gehaald had. Ik vraag me echter
af hoe jullie (en ik in de toekomst) een horloge
-met bijvoorbeeld een aantal complicaties- weer
terug in elkaar zetten? Ik snap dat een kapot
horloge vaak als eerste een mankement kan vertonen
aan de balansas, tevens moet hij na het demonteren
schoongespoeld worden, waarna hij -bij het in
elkaar zetten- gesmeerd wordt. Mijn vraag is dus:
hoe kun je alles weer netjes terug in het horloge
krijgen? Moet je foto’s maken of ‘weet’ je het
gewoon? Ik heb wel eens gehoord dat een eenvoudig
horloge met een aantal complicaties over de 1000
onderdelen kan hebben. Hoe doen jullie dat? Ik
kijk met veel belangstelling naar jullie antwoord
uit! Met vriendelijke groeten, Ben. PS. Ik vind
ook dat jullie hele leuke en vooral ook mooie
horloges laten zien! Hulde!

Hoezo Jongens en Meisjes???

Ben (ik neem aan jongetje ?),

Het past soms op meerder manieren, maar er is maar een manier waarbij het goed functioneert…:smiley:

Uit elkaar draaien, alles in een bak pleuren en net zo lang friekelen totdat alles weer in elkaar zit en werkt, daar leer je het meeste van…(tu)

Stap voor stap foto’s en notities maken helpt goed als je niet zo heel lang wilt friekelen.

Beste Majary, ik ben al een oude man van 55! Ik zeg vaak beste jongens en meisjes omdat ik denk dat iedereen veeeeeeel jonger is dan ik. Het is echter niet neerbuigend of vervelend bedoeld, groetjes, Ben.

Beste Lucien, hou je nooit wat over met Friekelen? Groetjes, Ben.

kweenie hoe de jongens en meisjes het doen (wat betreft horlogemaken bedoel ik…)
maar normaal gesproken hou je onderdelen per groep bij elkaar in zo’n vakkenbakje, dan haal je de diverse schroefjes en zo niet door elkaar; ook is het handig om een volgorde aan te houden, dus monteren per ondelenvakje in de omgekeerde vorm van demontage.
Voor het reinigen gebruik ik dan van die kleine “gaasbekertjes” om elke groep apart te houden.

Foto’s maken doe ik ook wel voor de zekerheid, vooral als het een rare chrono is, zoals deze mono-rattrapante die vandaag op de werkbank ligt:

toch altijd handig als referentie om te zien hoe alle heveltjes zitten; mocht het nodig zijn.

Trouwens een domme vraag van mij: je begint zometeen met een horlogemakersopleiding en je hebt nog nooit een uurwerkje uit elkaar gesleuteld?? Hoe weet je dan of het vak je wel ligt??
Lang niet iedereen houdt 't vol om langere tijd met die pielerige onderdeeltjes te werken, het had me verstandig geleken om eerst maar eens wat te gaan prutsen met oude uurwerkjes, om een beetje 't gevoel te krijgen. (maar dat is puur mijn persoonlijke mening)

Groet,
Paul

Hallo Ben,

Het vak horlogemaker leert men stap voor stap, eerst leren begrijpen hoe een uurwerk functioneert en welke de onderdelen zijn.
In de vakopleiding leert men ook het de- en monteren in de juiste volgorde. EErst een horloge leren herstellen met 50 à 60 onderdelen.
Ook leren kijken in het uurwerk, dat is zeer moeilijk. Men kijkt met een loep tussen de radertjes en zien of er voldoende hoogtespeling is op de raderen , of er nergens iets wrijft tegen iets enz enz.
Het is belangrijk dat men eerst de fout localiseert voordat men begint aan de demontage, het kan natuurlijk ook alleen een reiniging zijn die nodig is.
Bij een basiscaliber heeft men de aandrijving met de veer en veertrommel, 4 wielen, 1 anker en de balans of regelorgaan. Een wijzerstelmechanisme en een opwindsysteem. Eenmaal dat men dit goed kent kan men overgaan naar een datumsysteem en een automaat.
Veel oefenen en de verschillende soorten leren van datum- en automaatsystemen.
En zo bouw je je kennis op in mechanische uurwerken, stap voor stap.
Na een paar jaar kan men beginnen met de chronografen en andere complicaties die nog altijd in een “normaal” hedendaags horloge kunnen voorkomen.
Slagwerken en tourbillon zijn voor jaren later, eerst leren stappen voordat…

Alles heeft zijn werkmethode, hetgeen je leert in een kursus is één, maar het hetzelfde leren bij bv. 3 verschillende personen geeft dikwijls 3 verschillende werkmethoden en zo kan je na jaren je eigen werkmethode maken.
Zoals je ziet, het is een lang leerproces. Ik heb het vroeger in mijn leertijd zelf meegemaakt dat mijn leermeester ook later mijn baas is geworden en ik op een heel andere manier moest werken dan de schoolse. Ook heb ik voor mijn exleermeester zijn eigen herstellingen moeten maken(privé) en moest ik volgens zijn eigen methode herstellen. Was wel op een zeer hoog niveau.
Door al deze methoden, ik heb er nog meer geleerd en het komt praktisch op hetzelfde neer maar toch zijn er verschillen van bv. smering en dergelijke, leer je snel fouten opzoeken en krijg je ook een snellere manier van afregeling van het uurwerk, is ook nog een moeilijk hoofdstuk.
Je ziet, het stopt niet, het is een leerproces van jaren.
Hetgeen ik je hier vertel komt misschien verwarrend over maar zal je meer begrijpen na een paar jaar studie en vele uren achter de werkbank, het is een praktijk gericht vak, men moet “het” krijgen in de vingers.
Ik wens je veel studiegenot in dit zeeeeeer boeiende vak, van tic-tac tot tijdmeetkunde en chronometrie.

…ik kan dit alleen maar beamen.
Ik heb al dingen bij Freddy zien liggen waarvan ik dacht - hoe krijgt die man dat in godsnaam nog in mekaar???

Ben er zeker van dat hier vergevorderde amateurs zitten met heel wat vaardigheden en technische know-how, maar een meester-horlogemaker evenaren zullen ze nooit ofte nooit kunnen.

Orde, netheid en systematisch werken zijn natuurlijk een must.

Maar ach, ieder van ons heeft wel iets waar hij/zij goed in is.

Elke schoenmaker blijft dus best bij zijn eigen leest. :smiley:

Ik neem aan de je de eerste cursus praktijk uurwerkmaken gaat volgen.
Je krijgt hierbij eerst wat theorie (identificatie van het uurwerk,normalisatie) en wat lesavonden verder krijg je je eerste uurwerk in handen.
M.Kalf zal je bij het in de juiste volgorde demonteren van het uurwerk wel wat hulp aanbieden.

Het betreft hierbij een 17 steens ETA 6497 caliber, wat een vrij eenvoudig zakhorloge uurwerk is en
waarbij het demonteren zonder loupe te doen is.

Het had alleen handig en verstandig geweest als je al wat ervaring had gehad met wat sloop uurwerken zoals Paul al vermelde. Maar in iedergeval veel plezier bij deze boeiende cursus.

Beste Paul, al in het verleden heb jij mij ontzettend goed geholpen in mijn speurtocht IN het mooie uurwerk. Inderdaad ga ik in september voor het eerst van mijn leven uurwerkjes in mijn handen krijgen. Ik ben al een beetje ouder en heb al een hele cariere er op zitten. Ik heb wel eens wat uurwerkjes uit elkaar zitten prutsen met zeer eenvoudig gereedschap en een grafische loupe. Het gevoel zit er heel erg in. Ik was in mijn oude vak een vergevorderde ‘meester’. In dit mooie nieuwe vak ben me sinds het bezoek aan schoonhoven heel erg gaan interesseren. Ik pak alle kansen om te leren via het internet en ik kom heel veel mooi materiaal tegen. Ook van jou heb ik heel veel geleerd, waarvoor nogmaals mijn dank. Groeten, Ben.

Lucien, bedankt. Maar is het echt handig om te friekelen? Als er bijvoorbeeld meer onderdelen in het horloge zitten dan ik denk dat er in hoort te zitten. Wat ik bedoel is dat ik enorm veel respect heb voor iedereen die een ingewikkeld horloge uit elkaar haalt en daarna weer (zonder wat over te houden) terug in elkaar zet. Groeten, Ben.

Beste Freddy, ik kan waarschijnlijk beter zeggen; Beste meester Freddy, ook uit jouw bericht spreekt een heel groot meesterschap! Ik geniet dagelijks van jouw mooie herstelwerk en bijgevoegde foto’s. Bedankt voor je mooie bericht. Mijn motivatie is zo enorm groot, dat ik het jammer vind, dat ik niet eerder gefascineerd was door dit mooie vak. Maar zoals je waarschijnlijk wel gelezen hebt in mijn bericht aan Paul, ben ik al een iets oudere jongere van 55 jaar, die enorm veel zin in de opleiding heeft. Ik heb door alle theorieen van iedereen en ook jouw mooie werkstukken heel veel geleerd. Met vriendelijke groeten, Ben.

Hallo, Marc-B1, waarschijnlijk was het heel erg ‘kicken’ om bij meester Freddy te mogen kijken in zijn atelier! Het lijkt me onwijs leuk om eens te mogen kijken bij een vakman. In de buurt waar ik woon durf ik niet naar een atelier te gaan. Vaak hebben die mensen het enorm druk en zitten ze niet te wachten op een enthausiaste leerling horlogemaker van 55 jaar. Maar ik kan het mis hebben. Groeten, Ben.

Beste Gert, bedankt voor je bericht. Inderdaad kan ik haast niet wachten voor ik aan de cursus kan beginnen. Maar ik ben een geduldig man en als de tijd rijp is dan komt alles voor elkaar. Ik heb wel eens een uurwerkje uit elkaar geprutst met zeer eenvoudig gereedschap en een grafische loupe. Het bleef behelpen en ik bedacht dat ik beter kan wachten tot ik in september alle gereedschap en alle lesdingen krijg aangeboden. Overigens ga ik in de site welke ik kreeg aangeboden van Ajan het betreffende caliber opzoeken. Nogmaals dank, groeten, Ben.