Hoe kun je een horloge sneller of langzamer later lopen?

Beste horlogefanaten,

Een mechanisch horloge loopt (bijna) nooit gelijk. Dit is ook voor een gedeelte de charme van deze geweldige apparaten.
Mijn Breitling Avenger 2 Seawolf loopt ongeveer 3 seconden per dag voor. Absoluut geen slechte waarde,
Mijn Tudor Pelagos loopt per dag 1 seconde achter helemaal een geweldige zaak.
Hoe leuk zou het zijn als je in de avond je horloge af doet en op een bepaalde manier weglegt zodat hij in de nacht een paar seconden wint of verliest.
Wat zijn jullie ervaringen in deze? Hoe kan ik het beste een horloge neerleggen om tijd te winnen of te verliezen?
Op het forum kon ik geen topic vinden dat op deze vraag ingaat.
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Bij voorbaat dank.
Glenn

2 likes

Er zijn inderdaad methodes waardoor een horloge sneller of langzamer loopt al naar gelang de positie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de details ook niet ken dus ik lees graag mee, puur voor de kennis.

1 like

Misschien wil dit lukken

:+1:

11 likes

hahahaha, precies dat artikeltje. Moest even zoeken

1 like

Da’s een kwestie van proberen. Serieus.
Wat @Boetje ondertussen plaatst [is een heel oud Rolex adviesje] werkte niet zo voor mijn TUDOR, daar was het net andersom. Niet ieder uurwerk reageert kennelijk hetzelfde.

2 likes

Positie heeft inderdaad invloed, maar ook temperatuur. Wil je het horloge iets sneller laten lopen, dan kun je ook de verwarming lekker op 25 zetten.

2 likes

@Jurk Let je op? Binnen een paar posts hebben we een horloge in de magnetron en weer een paar in het ijs!

Off-topic;
Kunnen we trouwens eindelijk een keer de magnetron in het cafe vervangen voor een degelijke oven?

7 likes

:joy:

1 like

Dit wordt een bizar weekend!
Magnetrons, leningen, diamanten, :joy::+1:

Er wordt aan gewerkt! Aan de keuken van het cafe :wink:

3 likes

Kun je meteen mooie fake patina op je plaat bakken!

ZĂ©Ă©r interessant topic! Had er geen weet van dat zoiets beĂŻnvloedbaar zou zijn!

Ik ga het uitproberen. Bedankt.
Zijn er forumleden met ervaringen op dit gebied?

1 like

Als je het horloge écht sneller wil laten lopen, dan werkt een magnetisch veld ook meer dan goed is. Of ik het zal aanraden is een tweede…

Als je horloge te langzaam loopt kan je met een flinke magneet aardig wat seconden winnen!
image

Demagnetiseren heeft ook invloed bij horloges die wat gevoelig zijn voor magnetisme. Zo’n demagnetiseerapparaatje koop je voor zo’n 10 euro.

Als aanvulling op het oude Rolex lijstje, onderstaand een testresultaat van het kaliber 3285 van Rolex.
Bron; Uhrenmagazin 1/2020. Bij testen wordt dit vaak vermeld. Ik heb het ook nog wel van andere Rolex kalibers.

3 likes

En iemand heeft mij ooit verteld dat de ankertaps na een service meestal geen olie moeten krijgen.
Wil je een horloge iets langzamer laten lopen kan je die juist wel olie geven.

Nog geen praktijk test gedaan zou ik nog eens kunnen proberen.

Er is ooit een uurwerk bedacht die je zelf met pushers in de kast kon reguleren. Ik kan het helaas even zo snel niet vinden, is een tamelijk uniek geval…

Nog zulke? Heb nu speciaal het HF Café topic doorlopen op zoek naar die magnetron… Tjoemp! :joy: of in het West-Vlaams: mutten!

1 like

Niet doen als je de ankertappen smeert krijg je een lagere amplitude en zeker op langere termijn gaat het horloge echt niet goed lopen en storing geven als de olie wat indikt.

Groeten Jeroen