Hoe kun je het verschil zien..

Casus:

Ik koop te goeder trouw van iemand een tweede hands horloge in 2021 . Van het jaar 2015.

Met plezier draag ik dat horloge een aantal jaren.

In 2024 verkoop ik dat horloge cheap, zeg € 59,99 , aan een forumlid.

Misschien blijkt dat horloge achteraf fake te zijn.

Ben ik schuldig?

1 like

Jij wilt nog even extra rellen?

Gewoon geld terug en fake vernietigen.

Case closed

3 likes

De vraag stellen is hem beantwoorden…gewoon geld teruggeven en case closed inderdaad. Ik zou dan ook gelijk mijn lidmaatschap van HF opzeggen uit pure schaamte😉

1 like

Hoe k*t het dan ook is voor zowel de koper als de verkoper, het antwoord is in mijn ogen “ja”.

2 likes

Imho. ben je niet bewust schuldig maar had je voor aankoop wel even kunnen checken of het horloge authentiek was als member van een horlogeforum. Zo moeilijk is dat tegenwoordig niet meer met internet en dit forum.
Maar omdat je dat niet hebt gedaan heb je een fake doorverkocht en zou je zo fair moeten zijn om de koper zijn geld terug te geven, dit omdat jij in gebreke bent gebleven.

5 likes

Dat dus. Als verkopende partij de boel terugdraaien en op de blaren zitten. Gelukkig gaat het om 60 euro, dus daar wil je je naam niet voor te grabbel gooien.

10 likes

Ja. Als je een fake in hebt gekocht heb je niet zitten opletten, maar als je 'm doorverkoopt, zeker via dit forum, is dat een doodzonde.

Als dat je ter ore komt moet je gewoon als de wiederweerga het geld terug storten, en kan de koper de fake vernietigen.

@FransR71, ik zie levensgroot verschil in de afwerking, kleuren en met name ook de caseback, zelfs op jouw wat brakke foto’s, maar dat is niet relevant: Als de AD waar je 'm heen bracht concludeerde dat hij fake is moet je zoon (wie is het, hier op het forum?) terug naar de verkoper.

Verkoper moet dan geld terug storten, en jij kan het apparaat dan stuk slaan met een hamer alvorens hem in de kliko te gooien.

Mocht verkoper dat niet doen, dan kan je zoon in “Ervaringen met” aangeven dat hem een fake verkocht is door de verkoper, en dat dat niet opgelost is. Dan is het direct ook de laatste verkoop die verkoper hier heeft gedaan. :slight_smile:

Daarom zou ik het ook zo vreemd vinden als verkoper voor zes tientjes de koop niet terug zou willen draaien. Wie dit voor dat bedrag niet fixt is in mijn ogen heel, heel erg vreemd bezig.

Tot slot nog een tip van flip: Hou je verre van tweedehands sport-gerelateerde merchandising. Dat is in mijn ogen een groter mijnenveld dan een gewone edifice die je bij Casio nu op dit moment van de site kunt bestellen.

2 likes

Je bent hartstikke galant Frans, maar je kan de verkoper hier hartstikke aansprakelijk voor stellen. Het is niet geadverteerd als namaak, dus je bent voor de gek gehouden, of dat nou bewust is geweest of niet.

1 like

Dat maakt niet uit. Er is hier al genoeg over gezegd, maar “Sorry, oom agent, ik wist niet dat ik maar 30 mocht rijden” is platweg nog nooit een goede juridische verdediging geweest. Dat is echter ook maar ten dele relevant:

Los van wat de wet zegt, is op dit forum iedere discussie over fakes en replica’s mordicus verboten. Verder is verkopen via het blauwe gedeelte een pure vertrouwenszaak. Het is geen recht, het wordt gracieus toegestaan door de forumleiding.

Als binnen die context een fake verkocht is dient verkoper dat op te lossen. Bij weigering om het op te lossen zou ik een royement voorstaan.

2 likes

Hear, hear. Daarnaast zou ik ook graag het verhaal van de verkoper horen. Dit draagt niet bij aan de betrouwbaarheid van het blauwe gedeelte en zou graag weten van wie de fake kwam.

1 like

Komop jongens, niet zo hysterisch allemaal. Gewoon geld terug, kapot slaan, back to business as usual

2 likes

Eens, met de context van de verkopende partij. Transparantie is in deze de sleutel tot vertrouwen.

“Sorry, ik was het. Horloge in 2019 gekocht van een particulier welke betrouwbaar overkwam”. Klaar en verder.

1 like

En daarna…

afbeelding

2 likes

Casus:

Ik koop te goeder trouw van iemand een tweede hands horloge in 2021 . Van het jaar 2015.

Met plezier draag ik dat horloge een aantal jaren.

In 2024 verkoop ik dat horloge, zeg € 23.559,99 , aan een forumlid.

Misschien blijkt dat horloge achteraf fake te zijn.

Ben ik schuldig?

60 tientjes of 23.559,99, je wordt er niet minder onschuldig van. Schuld is binair, het is wel of niet.

Daarbinnen zitten natuurlijk wel gradaties. Vandaar ook dat ik iig graag het verhaal van de verkoper zou horen.

1 like

Ik weet het niet hoor, is dat nou bijdragend? De enige manier om dit op te lossen is de transactie ongedaan maken. Als ik de verkoper zou zijn zou ik gewoon persoonlijk aan de koper de uitleg doen (‘ik wist het niet, sorry/ik wist het wel en het spijt me dat ik ben gesnapt’) en het geld terugstorten.

Als verkoper van nep-Casioos hou je het niet lang uit op een horlogeforum. Ik neem aan dat het hier om een foutje gaat. Misschien had de verkoper het verkregen door een ruil of zo?

Ik verwacht hier in elk geval geen opzet.

Zowel de koper als TS een bericht gestuurd met aanbod om het aankoop bedrag terug te storten. Ik was er uiteraard niet van op de hoogte dat dit een namaak was.

67 likes

Klaar.

3 likes

Netjes opgelost.

Slotje dan maar. @Jur

1 like