Voorde mensen die een automaat bezitten, hoe laten jullie deze op het nachtkastje of elders liggen? Over het algemeen was het voor mij altijd band ingeklapt op de rug met wijzerplaat omhoog . M’n sellita sw200 verloor op deze manier behoorlijk wat seconden . Nu heb ik gisteren avond m’n Certina met powermatic 80 op de zij gelegd met kroon omhoog en zowaar nog geen volle seconde verloren de afgelopen 16 uur. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik leg hem plat op z’n rug, met wijzerplaat naar boven.
Ik moet zeggen dat ik niks verlies of win qua seconden. Maar hij is onlangs dan ook gereguleerd in elke stand. Dus misschien telt de mijne dan niet.
Ik zet hem in P en sluit de deuren goed af
De horloges gaan in de horlogebox, met plaat maar boven. Vaak vallen ze dan stil omdat ik de dag erna een andere pak, één van de, genoeg om meer dan een week af te wisselen.
Ik ook, trouwens.
Ligt aan de soort band, als de stalen band voldoende ‘dubbel vouwt’ zoals een Jubilee bijvoorbeeld dan gewoon plat op de rug maar als dat niet het geval is of op rubber met vouwsluiting dan op z’n zijkant
Die laat ik meestal in z’n vrij staan zonder handrem, ze parkeren hier op z’n Italiaans (dan kan de buurman hem nog een stukkie naar voor of achter duwen)
Hangt van het type band af. Meestal gewoon op zijn zijkant.

dan kan de buurman hem nog een stukkie naar voor of achter duwen
Op de even dagen op mijn nachtkastje zonder na te denken. En op de oneven dagen wel.
Vroeger kon ik mijn Sinn zo reguleren. Hoe het juist was weet ik niet meer, maar zeg maar wegleggen op het glas en liep die 2 sec voor. Wegleggen op de kroon en hij liep 4sec achter.

zijkant

zijkant
Kroonkant of andere kant?
Een winder is mooi als je een loepzuiver uurwerk hebt maar de autist in mij kan het toch niet hebben na een paar dagen +10 per dag te hebben gelopen …dan moet het weer opnieuw gezet worden

andere kant?
maar wil hem vannacht wel een keer op de kroonkant leggen voor jou

kan de buurman hem nog een stukkie naar voor of achter duwen
Een keer gedaan, nooit meer!
Jaahaa daar had er een hem op de handrem staan, als ze dat geen van allen doen gaat dat prima hoor
Mijn Panerai handwinder doet dit per positie, dus afhankelijk hoe die voor af achterloopt tijdens de dag legt ik hem s’avonds weg om hem op 0 te krijgen;
De mijne houdt ik ’s’nachts gewoon aan. De andere ligt op z’n rug, wijzer naar boven op mijn zelfgemaakte horloge steun.
Als ik het horloge de volgende dag weer ga dragen leg ik hem op z’n zijkant op de kroon. (3 uur positie) Op deze positie loopt hij het “langzaamste”.
Aangezien het horloge iets voor loopt tijdens het dragen (wel binnen cosc) kan je het horloge zo 's nachts een klein beetje afregelen.
Ga ik de volgende dag een ander horloge dragen, dan gaat ie in de horlogedoos.
ik slaap 's nachts en let er niet zo op. Pak na paar dagen toch weer ander horloge en dan staat de automaat na enige tijd weer stil.
Aan de pols,
Next