Hoe lang gaan gesealde batterijen mee?

Recent batterijen vevangen van twee quartz horloges.
Beiden nieuwe gesealde Sony batterijen die ik een paar jaar heb liggen.
Beide horloges gaan na korte tijd (maandje) al op de 2 seconden skipmodus, dus blijkbaar een lege batterij.

Heeft iemand een idee of batterijen in het algemeen of Sony in het bijzonder een korte houdbaarheid hebben?

1 like

De bb datum staat meestal op de verpakking. De shelf life is i.h.a. niet langer dan een paar jaar.

3 likes

Dat is geheel afhankelijk hoe lang de batterijen in de winkel liggen. Maar mijn ervaring is dat ze over het algemeen nog vijf jaar goed zijn nadat ik ze gekocht heb. (Er staat een houdbaarheidsdatum op de verpakking)

1 like

Op de Sony batterijen (tegenwoordig Murata) staat geen houdbaarheidsdatum.
Dit zijn losse knoopcellen in afzonderlijke blister.

1 like

Het hangt van het type af: alkali-batterijen zijn zo leeg en hebben een hele hoge zelfontlading. Zorg dat je i.i.g. zilver-oxide knoopcellen plaatst, die gaan veel langer mee. Maar ook die hebben zelfontlading.
Lekkage na verloop van tijd bij alkali gegarandeerd, bij zilver-oxide een stuk lagere kans.

Edit: indien van toepassing kijk of er een productiedatum op de verpakking staat. De expiration date geeft al aan dat je capaciteit niet meer optimaal is als je ze tegen die tijd in gebruik neemt, dus relatief snel leeg dan.

2 likes

Het verschilt erg van merk tot merk en je moet het treffen, is mijn ervaring althans.
En inderdaad, alleen zilveroxide knoopcellen in horloges gebruiken.

Maximale wat ik ooit had, was ruim 6 jaar op één knoopcelbatterij in een Seiko duiker. (Ik meen van Maxell. Maar er zijn meerdere goede merken).

Sony staat al sinds 2017 niet meer op de blisters. Sinds dat jaar heten ze MuRata. Je batterij is dus minimaal 8 jaar oud. Ik heb net nog een Cartier van een (dus oudere) gesealde Sony-batterij voorzien; heb het glaasje vervangen (tweede Cartier met een uitgevallen glas in korte tijd :face_with_monocle:) - en de batterij is dan simpel meegenomen omdat de hele kast open moet. Als-ie binnen 1,5 jaar stil staat, vervang ik 'm kostenloos voor de eigenaar; ik bestel dan wel echt een nieuwe MuRata. Want ik weet dat-ie er al een tijdje lag. Maar alles beter dan de Renata die er in zat…

1 like

Op de doosjes per 10 staat wel degelijk een eind-datum. Is meer een datum waar vanaf de batterijen minder zullen worden. Net nog 3 hele doosjes binnen; en van enkele types (minder dan 10 besteld) alleen de losse blisters. Daar staat inderdaad niks op.

Ik heb laatst 3 horloges voorzien van een nieuwe Maxell batterij. Ik hoop dat ze ook 6 jaar mee gaan.

2 likes

Never. Tenzij het 3V batterijen zijn (van die grote schijven). 3 jaar is wel de max in mijn ervaring voor kleine knoopcellen. Ik schrijf altijd de datum in de kast (is eenvoudig weer te verwijderen).

Komt altijd als een van de beste uit tests net als Energizer. Verder vind ik een gewone batterij in horloges iets uit het jaar kruik. Overstappen op Eco-Drive, ik wil niets anders meer :+1:

En ja okay, die hebben ook niet het eeuwige leven, ruim 2 decennia op z’n minst. En dan wordt het toch tijd voor een nieuwe … Eco-Drive :grin:

1 like

Ook mooi toch😉

Eco Drive vind je niet bij elk merk. Ik vind het wel leuk om een batterij te vervangen.

1 like

Toch gaan steeds meer merken over stag. Maar er blijven veel fabrikanten die solar te duur vinden t.o.v. winstmarge. Dus die hangen er een gewone batterij in, lekker makkelijk en goedkoop. Bij een 1ATM horloge maakt een wissel niet zo veel uit, maar bij hogere ATM’s doe je bij een wissel een gok qua WR. Tenzij je een apparaat hebt om dit te meten. Zelf pielen aan horloges is bij mij al een paar keer geëindigd met een hamer en de kliko, dus dit laat ik voortaan achterwege.

Hoort dit niet in het techniekhoekje thuis?

Heb het bij techniek geplaatst.

Ik vind dit.super leuk om te doen en neem het risico voor lief. Nu moet ik wel zeggen dat ik geen hele dure horloges heb. Zwemmen met een horloge doe ik niet en mocht het echt een nodig zijn neem ik een automaat die niet open is geweest.

1 like

Vandaag kwamen er een paar Rekata 399 batterijtjes binnen voor mijn Citizen duiker. Helaas ging hij niet aan, ondanks dat ik de hele procedure volgde, zoals het handboek voorschrijft.

Batterij tester wees aan: 1,38 - 1,39 Volt. Volgens het boekje moet dit horloge minstens 1,55V hebben.

Mailtje gestuurd naar de webshop. De expire date staat op 9-2025, dus ik ga ervan uit dat ze al jaren op de plank liggen. Hopelijk lossen ze het netjes op, maar baal wel. Ik bestel er nota bene 3, in de hoop dat er minstens 1 goeie bij zit… Zucht.

Zilveroxide batterijen hebben een zelf ontlading van ongeveer 10% per jaar.
Lithium slechts een paar procent en gaat daardoor ook langer mee. Ze zijn echter niet geschikt voor een horloge waar een zilveroxide batterij inzit. Zilveroxide is 1,55 volt en lithium is 3 volt.

De laatste Sony batterijen heb ik rond 2019 of 2020 ingekocht en toen werd het Murata.

Sony was goed maar de opvolger hield het niet lang vol en ben sinds 2021 overgestapt op Maxwell. Is een goed product waarbij ik nog geen problemen heb gehad.

Als je nu nog Sony batterijen hebt liggen dan zou ik ze maar bij het chemisch afval doen en niet meer monteren.

1 like

Je weet dat ik er €40,- per kilo voor geef hè :grimacing::grin:

Ik ben zelf altijd erg tevreden over Maxell en hoor om me heen altijd erg goede verhalen erover. Het meeste zilveroxide zit in Seiko batterijen… die zullen dus ook wel erg goed zijn…

:smiley: € 40,- per kilo is te weinig. Maar inderdaad zit er een kleine hoeveelheid edelmetaal in de oude batterijen.

Eigenlijk zijn de Japanse batterijen goed.

1 like