Hoe limited is een limited edition?

In mijn zoektocht naar een eerste luxe horloge, heb ik uiteindelijk besloten mijn heilige graal te kopen/bestellen. Omdat die nog wel even op zich laat wachten heb ik een kleine twee weken terug een SNKL23 besteld, welke nog binnen moet komen. En afgelopen donderdag kreeg ik van Miss Bark onverwachts een G-shock. Aan horloges dus geen tekort, maar dat is niet waarom ik dit topic open.

In het wat dragen we vandaag topic heb ik regelmatig de Omega Seamaster van de olympische spelen in Tokio langs zien komen. Een prachtige combinatie met de blauw bezel, blauwe wijzers en dan een witte Dail. Als daar dan nog de rubber band bij gedragen wordt, wow! :smirk: Maar het bedrag en de beschikbaarheid? Nee, nu nog even niet. Zeker met de heilige graal in het achterhoofd.

Om een lang verhaal kort te maken, afgelopen week kwam ik de volgende Seiko tegen, een SRPG47K1. En waar alle andere ā€œsoortgelijkeā€ horloges me niet direct overtuigde, heb ik dat bij deze Seiko wel. Echter is het een uitvoering gemaakt voor het 140 jarig bestaan en daarmee gelimiteerd naar 11.000 stuks.

Omdat ik nog een Seiko binnen krijg en sinds 2 dagen een G-shock heb, zit ik er niet direct op te wachten nu nog een horloge te kopen. Maar ik wil er ook niet over 2/3 maanden achter komen dat het horloge overal uitverkocht is. Daarom de vraag: Hoe limited is limited? Doe ik er verstandig aan om het horloge nu te kopen, of kan ik er makkelijk een paar maanden mee wachten zonder risico te nemen?

Wat is jullie ervaring hiermee?

1 like

Het is precies wat je zelf zegt, wil je het risico nemen? Dan even wachten!
De kans is dat ze uitverkocht raken, en 11.000 stuks, is ook echt 11.000 stuks.

Met 11.000 stuks is de kans dat je er (nu) een kunt kopen groot. Hoelang dat zo blijft, is een gok. Ergo: wil je niet achter het net vissen: kopen dan.

11.000 stuks is echt absurd veel voor een LE. Die is nog wel even verkrijgbaar hoor.

5 likes

Seiko maakt elk jaar een limited edition dan is het al niet zo bijzonder en meestal lijken ze erg op elkaar.

1 like

Horloge kost € 299,-.

:sunglasses:

1 like

En jij gaat af op de ervaring van een willekeurige andere bij het maken van je eigen keuze in een andere situatie ? :man_facepalming:

Nee.

Waarom dan de topic gestart? :wink:

Er staat er ook eentje in het blauwe deel van @Stevil85

1 like

Gelijk even een berichtje gestuurd! :slight_smile:

Een Limited is zo Limited als jij 'm wilt zien.

"Limited Edition’ is tegenwoordig gewoon slimme marketing, bij de popu merken .

Garantie op verkoop.
Niet meer dan dat.

Dat is een ja! Inmiddels mag het verkoop topic van @Stevil85 bijna dicht :grin:

2 likes

Niet echt limited in mijn ogen. Ik word daar soms wel moe van, dat er maar te pas en te onpas 'limited edition" wordt gebruikt… Niet alleen bij horloges maar ook bij andere producten. Als ze dat dan doen, doe dat dan in een kleine oplage en ook met lange tijd ertussen dan hou je het limited. Niet iedere maand weer een ander, haalt toch een beetje de exclusiviteit weg… :roll_eyes:

Ik snap je punt, als ze dat bij Panerai nou ook deden. :laughing:

In mijn geval vind ik het gewoon een prachtig horloge en wilde ik weten hoe limited deze was ivm aankooptijd.

1 like

Prima, dan zou ik hem gewoon kopen! Als jij hem mooi vind, is dat het belangrijkste :grinning:

Ik vind overigens dat je bij veel ā€œlimited editionsā€ aardig mag zoeken voor je weet hoe groot de oplage nou precies is. ā€œLimited edition, er worden er maar een miljoen van gemaaktā€, lijkt me vaak inderdaad gewoon marketing.