Hoe maak ik een haakje in de veerton?

Hallo,

Ik heb voor de afwisseling maar een zakhorloge proberen te maken. Normaal repareer ik alleen grotere uurwerken.
Het haakje van de veerton is afgebroken, omdat het zo klein is heb ik geen idee hoe ik opnieuw een haakje krijg?

Alvast bedankt.
Hans

Beste Hans,

Altijd lastig, zo’n reparatie. Ik neem aan dat het afgebroken haakje is gevormd door de wand van de veerton in de vorm van die haak naar binnen te drukken. Er is een (prijzige) tang te koop die zo’n haakje kan maken en anders wordt het een kwestie van een nieuw haakje vormen, bij voorkeur uit staal. In het gat dat na de haakbreuk de wand ontsiert kan bijvoorbeeld een fijne schroefdraad worden getapt en er kan dan vanuit de binnenzijde een schroefje in gedraaid worden, dat vervolgens aan de buitenkant van de ton wordt ingekort en vastgeklonken (om eventueel verdraaien te voorkomen). Daarna is het een kwestie van het in vorm vijlen van de schroefkop. Let wel op dat de nieuwe haak niet of slechts zeer gering hoger wordt dan de dikte van de veer!

Bovenstaande werkwijze vergt echter wel het nodige aan fijn gereedschap (klinkbankje(s), naaldvijltjes, etc.) en wanneer de werkplaats alleen voor grootwerk is ingericht dan wordt het lastig.

Succes zou ik zeggen!

Met vriendelijke groeten,
Robbert