Hoe maak ik er zelf professioneel een gaatje bij?

Erg mooi, die Speedmaster Moonphase hoor met die lederen band. Maar je zult het altijd zien; op het ene gaatje zit hij nét te los en op het volgende gaatje nét te strak.

Hoe kan ik op nette en professionele wijze er een gaatje tussen in maken? Heb niet zo’n kniptang. Zit te denken aan een houtboortje van 1 mm… Zou dat lukken of iemand een gouden tip voor me?

3 likes

Tot ik zo’n kniptang kocht, heb ik ook van alles geprobeerd - echt mooi wordt 't nooit. Zo’n tangetje heb je voor anderhalf/twee tientjes of zo, inclusief porto.

Ik zoek even een linkje voor je, moment… …komt-ie:

https://www.cousinsuk.com/product/hole-punching-plier

Komt BTW en porto bij, porto is 2,5 pond onverzekerd.
Deze heb ik zelf, simpel en doeltreffend. Cousins heeft ze ook met verschillende punch-diameters, niet eens heel veel duurder.

3 likes

Goeie vraag!!

Ga deze even volgen heb zelf deze maar is altijd weer spannend of die echt goed in het midden zit!

Ja. da’s het lastigst altijd - ik maak eerst even een heel lichte “afdruk” in het leer voor alle zekerheid, voordat ik 'm doordruk. :slight_smile:

2 likes

Heb het ook ooit gedaan jaren terug maar wel met een speciale horlogeband kniptang. Die gaatjes zitten zo dicht bij elkaar dus durf dat risico niet te nemen met ander gereedschap.
Speciaal goedkoop tangetje gekocht.

1 like

Had ff andere associatie bij lezen topictitel :flushed:

14 likes

Ik doe het met een spijker die ik roodgloeiend maak in de vlam van het fornuis (wel even een tangetje gebruiken :yum:) prik je er een mooi rond gat in die gelijk de randjes dicht brandt.

4 likes

Zijn speciale tangetjes voor die je in de gewenste grootte kunt bestellen, ik heb er 1 van Ali, werkt tot nu toe perfect

https://nl.aliexpress.com/item/ASLT-Professional-2mm-Watch-Band-Strap-Belt-Hole-Maker-Punch-Plier-Eyelet-Leather-Craft-Hand-Tool/32777470831.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.jXiOzl

2 eurotjes van Aliexpress, niets bijzonders maar doet wat het moet doen.

1 like

Ik vrees dat dat meer zegt over jullie dan over TS :wink:

2 likes

Waarom roodgloeiend? Bij leer geen meerwaarde toch?
Bij NATO wel handig een ernstig heet voorwerk om mee te penetreren, goed voor de randjes die dan meteen mooi worden.

https://www.mooihorloge.nl/gaatjestang-12-5-cm-gaatjes-van-2mm.html

1 like

Ik heb ook zo’n tang, maar geef de voorkeur aan de kolomboormachine.

Gelijk bij ome Ali besteld zo een tang😁

1 like

:grin:

Als je nou regio Breda woont mag je wel even langskomen met die top klok van je :sunglasses:
Kan ik hem gelijk even passen en bewonderen of deze op mijn grail lijst blijft of niet :+1:

4 likes

Tangetje werkt goed iig voor die paar centen

Zou iig wachten op het juiste gereedschap!

Zelf laat ik het voor wat het is en soms help ik de band een beetje. Weet niet of het een nieuwe band betreft, maar ze zullen altijd nog iets uitrekken,… niet veel maar toch. Ik vind het zelf al snel zonde om er een nieuw gat in te maken.
Heb wel enkele banden met een enkel gaatje erin, dat heeft soms ook wel iets.

Omdat hij anders vaak halverwege het bandje afkoelt en vast komt te zitten in het bandje/leer. Als hij goed heet is gaat hij er doorheen als een warm mes door boter.

Als je in de buurt woont van alkmaar kan ik hem voor je maken, anders even langs de schoenmaker!
Wanneer je “gaatjestang” koopt let dan op dat deze 1mm gaatje kan maken. Begint meestal bij 2mm of 2.5mm :wink: