Hoe maak ik mijn Tissot open?

Dag mensen,

Dit is mijn eerste post hier, na al heel lang “meegelezen” te hebben.
Even voorstellen, de naam is Bas. Ik ben een beginnend verzamelaar.
Ik koop wat ik leuk vind en heb vaak een voorkeur voor klokjes die ongeveer net zo oud zijn als ikzelf. (eind 60-er jaren) Zo heb ik bijvoorbeeld enkele Omega’s uit die tijd.
Verder ondermeer een Seiko Kinetic (SKA227), een ZENO, een Maurice Lacroix Pontos en sinds kort een Bulova Accutron, gewoon omdat ik dat uurwerk eens van binnen wilde zien. (Ze zoemen echt !!)

Anyway,
Op de Rikketik heb ik vandaag een opknapper Tissot Seastar Seven gekocht. Staat is dramatisch, maar dat maak ik wel weer in orde. Tenminste : als ik de kast openkrijg. Ik dacht er gewoon een horlogemes tussen te zetten, maar nu blijkt er geen uitsparing voor het mes te zijn, maar wel een vermelding "USE KEY 315"
Heeft iemand enig idee welk gereedschap dat is, en hoe ik eraan kan komen ?

Bedankt,

Bas

Ik heb ook een oude Tissot Seastar Seven en het schijnt dat je die via het glas moet openmaken.
Heb ooit op de Rikketik zon sleutel gezien, misschien Ebay eens in de gaten houden.

De kroon moet er met een tool afgetrokken worden en op de tube, bus in de kast, wordt een luchtpomp gedrukt die door de luchtdruk het glas er af drukt .

Mmmmm, lijkt mij geen klusje voor een thuissleutelaar :slight_smile:

Heb ik weer :slight_smile:
Maar OK, een beetje luchtdruk is wel ergens te vinden, een aansluitinkje is ook nog wel te maken, blijft de vraag dus met welke tool ik de kroon eraf moet trekken.
Nagels ? Tanden ?
Ben eigenlijk bang dat ik dan de hele pin eruit trek of zo. En gaat gaat die kroon dan kapot ?

Wel een leuk systeem om ervoor te zorgen dat er geen hobbyisten (zoals ik dus) aan je klokje komen…

Bas

Zou ik niet zelf aan beginnen Bas.

Als je aan de kroon trekt komt de opwindstift of tige er mee uit, is een speciaal model van tige en tirette.
Moet met gelijke terkkracht gebeuren of de tige breekt af.

Het inpompen van lucht is ook met een speciaal gereedschap en moet gekontroleerd gebeuren want door de grote drukverschillen bij het loskomen van het glas, zou de spiraal mogelijk beschadigt kunnen worden, ook bij het terug inpersen van het glas moet de druk in de kast ook terug op nop normale druk gebracht worden.

Het is niet van zo maar ff dit te fixen.
Ga even langs bij je horlogemaker.

Allright !!

En als iemand het kan weten, dan ben jij het wel. Je doet echt geweldige dingen. (Ik lees al een tijdje mee :slight_smile: )
Ik ga er dan ook zeker mee naar mijn horlogier. Daar heb ik nog wat van tegoed, ik wacht al 5 maanden op een F***n glaasje voor mijn Seamaster uit '54.

Bedankt voor je input !!

Vandaag prijsopgave gekregen :
Glaasje €18,-
Grote beurt (incl. olie verversen) €55,-
Kast toonbaar maken €12,-

Erg redelijke prijzen volgens mij, maar de bedoeling was dat ik hier mijn restauratieproject van zou maken…
Anyway, ik ben straks in het bezit van een duur betaald waardeloos horloge, en een mooi verhaal voor de kleinkinderen die hem over 55 jaar naar Kunst & Kitsch gaan brengen :slight_smile:

Bas

Voor de geintereseerden :
Het horloge is vandaag weer teruggekomen. Weer helemaal in goede staat.
Ondanks de financiele misser toch wel een stijlvol horloge in mijn ogen. Denk niet dattie veel polstijd gaat krijgen (daar istie veel te duur voor geworden :frowning: )
Volgende keer beter opletten…
Ik heb ondertussen nog wel een andere oude Tissot op de kop getikt, en die heb ik wel weer aan de praat gekregen. Plaats ik ook nog wel een keer een plaatje van.