De natuurkundige in mij huilt. Hard.
Duiding: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/110031-massa-van-een-foton-in-beweging/
De natuurkundige in mij huilt. Hard.
Duiding: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/110031-massa-van-een-foton-in-beweging/
Als natuurkundige ben je uiteraard ook bekend met het gebruik van metaforen, en waar ik blauw UV vergelijk met een āzwareā golfbal t.o.v. ( geel )pingpong ballen is dat m.i. geen verkeerde metafoor 
maar leg eens uit waarom een elektron die door UV āballetjesā geraakt wordt opeens een lichteffect geeft ? jij als natuurkundige zou dat desnoods nog zonder gebruik van metaforen aan een leek kunnen uitleggen ⦠toch ?
Omdat hij geƫxciteerd wordt en terug vervalt naar zijn rusttoestand en dus energie afgeeft. Die energie wordt omgezet door een de lume in licht.
Vroeger gebruikte men Tritium als activator (heeft makkelijk exciteerbare eigenschappen) met een ZincSulfide-based photoluminiscente stof.
Nu een andere activator met een StrontiumAluminate basis.
quantum-staat toch ? persoonijk nooit begrepen hoe zoān elektron opeens van de 4e etage in het flatgebouw op de 7e etage kan komen
zonder gebruik te maken van etage 5 en 6, erg wonderlijk allemaal.
UV heeft een kortere golflengte, derhalve meer energie (en exciteert dus makkelijker electronen). Het āprobleemā is dat je (verschil in) massa gebruikt (als metafoor voor energie) en dit toepast op een fundamenteel massaloos deeltje.
Verder is het geen slechte metafoor hoor.
Gelukkig is het maar een model. Voldoende om te verklaren wat we al weten (of meten).
Overigens ben ik een luie fysicus (HBO Technisch Commrcieel, post HBO Geluidsleer)
Komt omdat de elektronenschillen elk een bepaalde energie nodig hebben, de mate van die energie is puur de golflengte van het invallend licht onafhankelijk van de bestralingsduur. Je mag het niet echt als een trap zien. Meer als een lift waarin je alleen kan uitstappen op het niveau die je het knopje van induwde.
Bij āverval naar rustā geeft het elektron ook deze mate van energie door. Het is dus niet mogelijk voor een E- om een beetje energie af te geven, bij verval geeft hij alle energie terug af.
(hyper basisch uitgelegd, het is al weer een 3tal jaar geleden dat ik licht en laser toepassingen op universitair niveau kreeg. (bij een richting die ik niet meer volg)
Jup elektronenschil of kwantumstaat.

(hyper basisch uitgelegd, het is al weer een 3tal jaar geleden dat ik licht en laser toepassingen op universitair niveau kreeg. (bij een richting die ik niet meer volg)
Mooie richting, zat laatst wat bij te lezen over ālaser koelingā waarbij ze een laser gebruiken om een Einstein Bose condensaat te koelen.
erg wonderlijk die quantummechanica
was een deel van Medische Fysica, in mijn geneeskunde tijd. Bleek niet voor mij te zijn.
Nu Rechtsgeleerdheid. Iets gans anders 
Moet je ook geen 4 decennia ouwe sub met tritium nemen 
Nee maar serieus, mān dweller met luminous is idd geen zaklamp. Niet te vergelijken met bv een seiko monster. En dan helpt het ook niet dat die minutenwijzer zo dun Is. En dan voor de wijzer die voor een duiker wel het belangrijkst Is.
Toch draag ik em met plezier⦠Als deskdiver 
Ben ik laatst ook geweest 

Tja⦠de P1lot One⦠we hebben gekozen voor Superluminova⦠en dat is een goede zet gebleken⦠op de dagen dat ik mijn P1lot One de hele dag draag, en zeker als ik buiten ben geweest⦠dan kan ik 'smorgens om 6 uur nog zien hoe laat het is⦠die Lume is ECHT goed⦠vandaar ook dat we voor de SUBDELTA Periscope ook weer gekozen hebben voor deze Lume⦠'k ga zelf ook maar eens een portie bestellen bij ze denk ikā¦hoewel die Bergeon Lume ook niet slecht is⦠die moet ik nog eens uitgebreid testen⦠in elk geval gloeien de P1lot One, en de Vostok, waarvan ik de wijzers opnieuw gelumed heb met Bergeon Lume me tegemoet uit de kist als ik 'savonds het licht uitknipā¦
Ik heb een Explorer II uit 2000 met superluminova als ik het goed heb.

Stealth Duitsers. ā¦
Op mān (Samsung) telefoon zit een ānacht standā optie. En dan een foto maken in een halfdonkere hal.

Wat ook helpt is dat de lume op mān Sinn waanzinnig sterk is 
Als er alleen Swiss (made) onderaan de wijzerplaat staat zonder t<25, dan is het waarschijnlijk Luminova.
Gewoon met de camera op mān LG telefoon

Gr Pieter