Hoe maak je een mooi lume shot?

Hoe kan ik een mooi lume foto maken van mijn horloges? Welke licht omstandigheden etc. zijn nodig dat e.a. mooi op licht? zie wat mooie voorbeelden van het internet.

1 like

Even een minuutje onder een goede led lamp. En dan spelen met de sluitertijd van de camera (10 sec, bijvoorbeeld). Een statief is dan wel noodzakelijk.

Inderdaad statief en lange sluitertijd en dan ben je er wel, met de sluitertijd ( icm iso 100) moet je even spelen voor het beste resultaat.

waarom is het houden onder een led lamp nodig?

Mijn ervaring is dat je bij LED of halogeen de mooiste/felste lume krijgt. En voor een foto is het toch mooi als het echt knalt.

het zou me niks verbazen wanneer ze bij die reclame 2 foto’s op elkaar plakken, eerst een lume shot in het volledige duister,
en vervolgens een foto van het horloge in half schemer,
dan die 2 foto’s combineren tot 1.

Die kans zit er goed in ja… Ik heb eens een videootje gezien van hoe ze een reclame foto van Rolex digitaal opleuken… daar zit heel wat werk aan… de video was versneld… en dat was niet in 5 minuutjes klaar zeg maar…

En de lume nog eens ophelderen digitaal.
En de kast wat extra shinen.
Etc. Etc.

UV zou het beste moeten zijn, UV lichtdeeltjes zijn het zwaarste,
zwaardere deeltjes dan geel licht bijvoorbeeld.

je hebt die deeltjes nodig om elektronen weg te beuken daarbij ontstaat dan licht vanuit die lume,
zie het als UV licht = golfballen en geel licht = pingpong ballen
zodra je daarmee een raam wilt ingooien kun je het beste die golfballen gebruiken :grinning:

1 like

Iphone-zaklamp aan.
Horloge eronder
Beetje wiebelen
En voila

Ohja, en een foto maken.

3 likes

Ik krijg dat ook nooit goed voor elkaar hoor.

A.
Lume goed oplichten met een LED lampje (iPhone flash bv), en zorgen voor niet al te veel omgevingslicht:

B.
Werken met verschillende layers in Photoshop (meerdere foto’s over elkaar heen plakken:

C.
Werken in het donker met een extreem lange sluitertijd:

3 likes

OK de truc met de (led) lamp is dus nodig voor het verkrijgen van lume effect. ik dacht altijd dat het lume effect bedoeld was dat je ook in het donker de tijd kan aflezen maar als daar eerst licht voor nodig is om de wijzers te laten op lichten dan begrijp ik niet goed hoe je daar dan mee om moet gaan. als ik midden in de nacht wakker wordt dan wil ik meteen de tijd kunnen aflezen en niet eerst een lampje nodig hebben om de wijzers te laten op lichten.

deze heb ik snel met mijn iphone gemaakt.

Eens, de meeste horloges met lume heb je geen zak aan. Zelfs mijn rolex houdt het na een uurtje werk voor gezien. In de bios kan je halverwege de film al niet meer zien hoe laat het is.

Zoals je aan de verlichte seconde wijzer kunt zien heb ik 30 seconden belichting alvorens de sluiter dicht ging.

http://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/3X/e/8/e8a08a8aef101d93a2576ff1128814dbce8b3b78_1_690x457.JPG

Idd,lume heb je niks aan. Verleden week zat ik in de bios en kon ik niet eens zien hoe laat het was.
Mijn lume van beide rolexen is weg na 5 a 10 minuten.
Maar een aantal weken geleden kwam ik per toeval in een heel fout café binnen met vol zuid Amerikaans schoon en daar hadden ze dat backlightverlichting wat ik 35 jaar geleden in me slaapkamer had schijnen op me Bruce Lee posters!
Toen klapte de lume er uit!

1 like

Ik ben geen Seiko fan, maar …
Alleen een paar Seiko’s houden het bij mij de hele nacht vol.

En dan kijk jij naar de lume van je horloge?

6 likes

LG-zaklamp aan.
Horloge eronder
Beetje wiebelen
En voila

Ohja, en een foto maken.

Precies mijn tactiek :smile:

1 like

De P1lot One heeft ook een goede lume die langer dan een paar minuten oplicht

Maar de koning van de lume is toch wel deze

1 like