Hoe meet ik kwaliteit?

Beste horlogevrienden,

De discussies over de kwaliteit van horloges zou ik graag wat meer onderbouwen. Ik heb 't volgende gedaan. Ik heb op een rijtje gezet welke aspecten een rol spelen in argumentaties over de kwaliteit van horloges. Vervolgens heb ik die gerubriceerd (zie onder) . Ik zou graag jullie medewerking willen “smaak” nader te onderbouwen.

Wat je moet doen, is enkele van je horloges (liefst 2) op deze aspecten beoordelen. Je geeft elk model ook een totaal rapportcijfer. Je mag dit in elk format aanleveren die je maar wilt, maar Excel is handig. Stuur dat dan aan j.haringsma@chello.nl. Als ik voldoende respons krijg (minimaal 30), presenteer ik op dit formum de resultaten.

nr Item--------------------------------------------------- Merk/model 1 — Merk/model 2
1 Kast en glas – afwerking, bescherming en krasvastheid
2 Armband en sluiting – afstellen, soeplesse, onderhoud
3 Uurwerk – robuustheid, onderhoudsgevoeligheid, nauwkeurigheid, afwerking
4 Bediening – verstellen van tijd, datum en evt. bediening lunette
5 Draagcomfort – niet te zwaar, scherpe kanten o.i.d
6 Leesbaarheid – 's nachts en overdag
7 Ontwerp – uitwerking van het concept, consistentie, uniciteit
8 Vakmanschap – bijzondere uiting van horlogekunst
9 Merkimago – historie, traditie, vakmanschap
10 Limitering – is het uniek en moeilijk verkrijgbaar?
11 Icoonpotentie – uniciteit ontwerp, detaillering, innovatie, navolgingspotentie
12 Kwaliteit voor de prijs – in vergelijking soortgelijke horloges
13 Verkoopwaarde – toekomstverwachting verkoopprijs
Totale beoordeliing in een rapportcijfer (1 tm 10)

Het is het handig als je aangeeft of 't horloge ook in bezit hebt of niet. Je mag de lijst GEHEEL OP JE GEVOEL invullen. Weet je het ECHT niet, dan geef je dat aan met een 0. Kies een merk/model dat mnder hoog scoort en een model dat hoog scoort, dat geeft het beste resultaten.

Bij het totaalcijfer moet je jezelf de vraag stellen zoals: in welke mate zou ik reclame voor dit horloge willen maken? (1= “totaal en totaal niet, integendeel” tot 10= “hier loop ik echt warm voor; zou ik heel graag doen”).

Als voldoende mensen de lijst invullen, kun je via statistische analyes bepalen hoe zwaar de verschillende aspecten wegen in het eindoordeel. Daarmee krijg je een soort “model” dat je zou kunnen hanteren om horloges te beoordelen.

Mochten er vragen zijn, dan hoor ik dat wel. Dank in ieder geval dat je meedoet. Helpen we de branche mee, zullen we maar zeggen, en in ieder geval deze site. Ik hoop dat er voldoende mensen mee willen doen, dat zou leuk zijn.

ik heb dit al gepost bij een ander ondewerp, maar het leek mij goed dit als nieuw item om te proberen de respons te vergroten.

Alvast dank en groet,

Johan

Ik heb alvast mijn inzending verstuurd. :slight_smile:

Ik overweeg een Planet Ocean 42 mm, die zou ik wel met een 8,5 durven te waarderen. Je ziet dat het goed is afgewerkt. De Sub die ik had is eigenlijk maar een 6 waard naar mijn mening, veel minder afgewerkt, holle schakels en niet afgerond, krijg je soms rode strepen op je pols. Sluiting te licht. Band “klinkt” ook hol. SD is dan wel weer beter (zwaarder). Ik heb ook 2 Armani quartzen, met massieve schakels (zwaar), mooi gepolijst, plaat met opgelegde cijfers, scherp gedrukte tekst, stevige sluiting. Ondanks quartz en bekendheid (niet uniek) toch een dikke 8: voor 259 euro een klok die aanvoelt als een witgouden en met een (roze) plaat onder een vergrootglas bezien net zo mooi als een Patek (echt waar). In die prijsklasse is het gewoon geweldig, maar een echt merk is het niet natuurlijk.