En eigenlijk zou je deze waardes ook nog eens moeten meten bij een volledig opgewonden veer en een half opgewonden veer.
Half opgewonden is bij een handwinder belangrijker (benaderd meer de realiteit) dan bij een automaat.
Verder zijn niet alle standen even relevant. Dial down is een positie waarin een polshorloge zich maar zelden bevindt. En voor een zakhorloge is crown up de belangrijkste (tenminste, als je hem draagt of ophangt, anders dial up)
De meeste horloges hebben een slepende veer. Dus als je doordraait beschermt hij zichzelf. In mijn Selita uurwerk horloges kan ik dit zelfs horen met een zacht klikje, dan weet ik dat hij âvolâ is.
Ik regel ik meestal dial up af, en dan ga ik hem een poosje dragen en als hij in de praktijk te veel afwijkt regel ik nog wat bij. Ik zit trouwens ook voornamelijk achter de PC.
Maar voor andermans horloge werkt dat natuurlijk niet. Iedereen heeft een andere manier van dragen. En bovendien ga je niet een paar dagen met andermans horloge om je pols lopen.
Bij een handwinder merk je het aan de weerstand van de kroon. Die kan je dan niet meer verder draaien.
Bij een automaat is het wat lastiger, omdat daar de veer doorslipt in de veerton wanneer ie volledig is opgewonden. Die kan je dus gewoon doordraaien zonder dat je gangreserve toevoegt.
Wil je het wat âwetenschappelijkerâ aanpakken, zonder het horloge te openen, tel dan het aantal keren dat je een handwinder met vergelijkbare gangreserve moet draaien en hou dat ongeveer aanâŠ
U moet weten dat een uurwerk in horizontale positie de balans op 1 aspunt draait.
In verticale positie op 2 aspunten dus meer wrijving en lagere amplitude.
Er wordt dikwijls extra gecontroleerd op een 45° positie, deze is het meest belastend.
Stand wijzerplaat boven en dan uurwerk 45° naar u draaien zoals ook gebruikelijk is op de arm.
In deze positie is het regelorgaa n zeg balans onder grote belasting, wrijving 2 tappen balans en ingrijping plateau elips met anker vork, alle onderdelen echappement onder maximale belasting.
Daarna zelfde posities na 24u gang of 5 toeren veerton ontladen. Dan komen er andere resultaten naar voor.
De meest courante standen in regeltechniek en om commercieel te werken aan oudere horloges zijn de belangrijkste standen wijzerplaat boven en onder. Die 2 standen moeten gelijk zijn in resultaat, daarna 2 verticale standen kroon rechts en kroon onder.
Bedoel je 35 keer de kroon ronddraaien?
Zou heel goed kunnen.
Bij het afregelen van een horloge ligt het uurwerk open natuurlijk en dan tel ik het aantal omwentelingen van de veerton. Bij een redelijk gangbare gangreserve van ongeveer 45 uur draait de veerton iets van 7 a 8 keer rond.
5 keer aan de kroon draaien voor een omwenteling van de veerton lijkt me aannemelijk.