Vraag: Aangezien de frequentie van een slinger niet wordt beinvloed door de amplitude, hoe meet een timegrapher de amplitude?
ze meten de tik en de tok.
Uit de tik en de tok haal je alleen de frequentie. Dat is niet mijn vraag. Zo ver kom ik zelf ook. Maar zoals ik zeg is de frequentie niet afhankelijk van de amplitude. In het aangehaalde verhaal staat: “aangenomen dat je de TI weet” wat is Tl?
Het heeft natuurlijk met de lengte van de slinger te maken. Maar dat verschilt natuurlijk per horloge, en de grapher weet niet welk horloge je er op legt…
Je stelt op een timegrapher de “lift angle” in, dus ja, de timegrapher weet wel de eigenschappen van het uurwerk dat erop ligt. Het gaat om de verhouding tussen de totale ampitude en de hoek tussen de tik en de tok. Die is niet bij elk uurwerk gelijk.
Kijk, hier kan ik iets mee! Ik moet er nog wel even mijn brein over breken, want ik zie het nog niet helder voor me. En je gaat het pas zien als je het snapt he, of iets in die richting.
Jip en Janneke uitleg, je meet de ΔT tussen de opeenvolgende set van tikken:
Hoge amplitude, hogere snelheid, korte tijd tussen de opeenvolgende set van tikken.
Lage amplitude, lage snelheid, lager tijd tussen de opeenvolgende set van tikken.
Zoals Stefan hierboven al zegt; hoe hoger de amplitude, hoe sneller het balanswiel langs het anker beweegt, dus hoe korter de tijd tussen deze drie tikken.
Ok, ik heb ‘m. Dank! Fijn om ook eens iets te snappen!
Herkenbaar, ik wil ook altijd doorgronden hoe iets werkt
Leerzaam topic.
Dag allen,
Ik heb sinds kort een timegrapher gekocht en lekker mee aan t testen gegaan. Nu heb ik een longines waar ik over twijfel of die wel goed loopt. Op de timegrapher is de rate erg goed alleen de amplitude wat aan de lage kant komt niet boven de 240 graden. Een paar weken geleden was die meen ik boven de 320, ook een paar keer gebeurd dat die stil stond, ook een keer om de pols en de gangreserve van 3 dagen niet haalde. Weet iemand een oorzaak ?? De veer niet goed?? Heb wat foto’s van de metingen:
Domme vraag, je hebt het horloge wel eerst goed opgewonden toch?
Haha ja dat wel
Deze uitleg ben ik wel eens tegengekomen en vond ik goed te begrijpen:
Rate: the rate difference a watch has on a day . To get the exact rate one should measure the rate in every position and make an average of these numbers. This is not an exact sience but it will get you in the ballpark. Amplitude: the amount of degrees the balance moves around.
The balance is the heart of the watch, this does really show the health of the watch. The factor one actually should look at when buying a watch! What numbers should you look for? For starters George Daniels wrote about the fact that 220 degrees is the natural amplitude and the maximum amplitude a watch can physically reach is about 320 before it starts killing himself.
Als handvat (rule of thumb) reikte Daniëls de volgende waarden uit:
Daniels, G. (2011). Watchmaking . Bloomsbury, USA: Bloomsbury USA.
Swiss watches:
Modern: 275+
Vintage: 240+
Japanese watches:
Modern: 240+
Vintage: 210+
Interessant, maar topic naar techniek gezwierd. Lijkt me de juiste categorie.
zou aantal dingen hier over willen weten, waar ik niet echt uitkom, wellicht dat @horlogista hierover wat meer kan vertellen of natuurlijk iemand die dat ook weet.
‘‘every position’’ hoeveel en welke posities moet dit geburen? wellicht dat er foto’s/link van zijn?
op internet zijn er verschillenden theorieën
hier op aansluitend zou ik willen weten in welke van de genoemde posities moet horloge afgesteld worden?
‘‘average’’ kan iemand zo een formule verduidelijken?
aangezien we ook te maken kunnen hebben met - waardes, is het de bedoeling om alles ( + opdtellen en - aftrekken en totaal te delen door aantal posities in dit geval zouden dat 5 zijn
Er zijn er 6, en die zijn vrij voor de hand liggend. Dial up, dial down, crown up/down/left/right.
Je meet in alle zes. Als er te grote afwijking zit tussen de posities kan je vermoeden dat er ergens iets scheef zit - een afgesleten tap, of zwaartepunt in de balans.
Optelsom gedeeld door 6 maar ik vind de afwijking tussen de waarden interessanter. Voor een vintage horloge kan er al snel een halve minuut verschil zitten tussen de uitersten, voor moderne/nieuwe moet dat veel strakker.
Deze reeks artikels geeft heel goeie uitleg vind ik (maar is al vrij geavanceerd):
https://adjustingvintagewatches.com/category/dynamic-poising/