Beste HF-vrienden,
Dit is de bezel van een Citizen Eagle 7 met een zwaar bekrast mineraalglas dat ik wil vervangen. Voor het eerst in mijn hobbyleven probeerde ik een bezel (lunette) te verwijderen, en dat lukte. Maar ik verwachtte eigenlijk dat ik dan het glas gemakkelijk los zou kunnen krijgen, maar dat zit nog steeds muurvast in de ring.
Weet iemand wat de beste manier is om het glas heel uit de sponning te krijgen? Want ik wil het opmeten en vervangen. Er voorzichtig uit drukken? Of kan er nog een ring uit, zodat het glas los komt?
Bedankt voor alle reacties! Ik heb hem er met een pers uit gekregen (zo een met een hefboom, niet een schroef) en dat ging goed.
Ik kon hem opmeten en hij had een diameter van 27,8mm en een dikte van 1,5mm. Heb twee glaasjes besteld met de juiste dikte in de maten 27,5 en 28,0mm. Zien wie er het beste past…
Ben ik weer; twee glaasjes kwamen vandaag binnen. Wat ik verwachtte gebeurt: die van 27,5 hangt los in de sponning, die van 28,0 krijg ik er niet zomaar in. Heb de pers nog niet durven gebruiken.
Moet ik een glas op maat laten maken, 27,8mm? Of moet ik de lunette iets verwarmen? Of gewoon de pers pakken? Wie kan deze beginneling helpen? Alvast dank voor hulp en wijze inzichten…
Wat je kunt doen is Richard van horlogeglas.nl vragen. Hij kan hem op maat maken en hij kan hem er zelfs voor je inzetten als je vriendelijk vraagt. Soms is de vorm aan de zijkant ook nog eens niet helemaal recht, best lastig als je het nog nooit hebt gedaan
Er zit een pakking in die nog heel is gebleven volgens mij. Een glaasje van de goede maat is nu onderweg, ben benieuwd of het me gaat lukken het erin te krijgen.