Hoe noem je nou zoiets ?

Gisteren is het rubber ringetje dat rond de rubber band van m’n tag heuer zit gescheurd, het is het ringetje
dat de band op z’n plaats houdt wanneer je het horloge om hebt…

Vandaar de titel, hoe noem je zoiets en waar kan je het krijgen ? Alles tips zijn welkom…

Keeper

2 likes

In het Nederlands: passant

3 likes

Klinkt meer Frans🤔

1 like

Dat wel, maar toch is dit in Nederland de gebruikelijke aanduiding.

:grinning:

2 likes

Flubbertje :+1:

6 likes

Een beetje zoals judoranch…

1 like

Aha, ranch, das Engels!

1 like

Inderdaad met een keeper kom je op ebay een heel eind…Dank Jeroen voor de tip !

En toch…toch noemt men het een ‘passant’.
Vergelijk ‘schuifpassant’ bij de rangonderscheidingstekenen (scrabblewoord* voor strepen/sterren/galons) op de epauletten, de schouders dus, bij de krijgsmacht.
Van soldaatIII t/m generaal4*, alles gaat op een schuifpassant (bij het gevechtstenue iig).
Bij uitgaanstenue ook op de mouw.
Nu weer snel on-topic.

1 like

En dan heb je ook nog koppel-passanten…

Zit je nu heel subtiel Vorm, Krul, Cilissen en Zoet op de hak te nemen?! :wink:

1 like

die staat toch in het doel?

en: en-passant

:joy:

Welkom op HF Niek!

De hoofdvraag is al beantwoord, een beetje offtopic mag hier best:

In mijn tijd (een jaar of 35 terug) bestond dat niet. Wij droegen Gevechtstenue (GVT) bij de parate troepen in Seedorf, Dagelijks Tenue (DT) bij gelegenheden. Dan had je nog “Kazernetenue”, dat was geen officiële term (DT broek maar dan met overhemd en trui, met schouderstukken) wat ik alleen op Kazernes binnen Nederland zag (en droeg). Ceremonieel Tenue’s zag je maar héél zelden, en had ik bij afleggen van de eed niet aan. Marco Kroon had bij zijn ridderslag ook gewoon een DT aan.
In een pdf van 2006 kennen ze het ook niet:
www.kvnro.nl/download/465tenuen-voor-militairen-van-de-koninklijke-landmacht
Dat uitgaanstenue dus, heb jij nog in Korea gevochten? :stuck_out_tongue: Of heb je niet op aarde gediend, ik bedoel Marine/Luchtmacht, daar heb ik niet veel verstand van.

1 like

DAG HIERONIMUS,

35 Jaar geleden?
Als ik snel reken kom ik ongeveer in 1983 uit.
Dan was ik je vóór!
Mijn eerste wankele stapjes binnen de 41e Pabrig maakt ik als dpl’er al in 1968.
Rechtstreeks uit Kampen komende en ingedeeld zijnde bij de 41 Stafstafcompagnie als persoonlijk ‘schrijver’ van de Brigade Generaal der Infanterie Joseph Dieudonné ( mooi toch?) Berghuijs. Ik heb daar mijn volle dienstplichttijd geacteerd als brave landsverdediger met twee witte schuifpassanten op de epauletten.
In september 1969 ging ik weer verder… naar de KLu. Ditmaal als beroeps Soldaat I.
Ik ben inmiddels 15 jaren met pensioen (ben dus 70) en heb heel wat passanten op diverse schouders mogen aanschouwen. In legergroen, in luchtmachtblauw en met goud op de mouwen.
Overigens liepen we destijds als dpl’er bij de Ka-El gewoonlijk in gevechtstenue.
Ook bij kantoorwerkzaamheden. 's Zondags daarentegen in DT. Reizen deden we in DT.
Parade’s in… jawel: DT.
Vandaar dakkerwa’vanweet.
Offtopic…? Reken d’r op!

4 likes

En passanten die ‘achter de wacht’ gingen om redenen van …euh, 'roept U maar, maar niet als ‘gestraften’.
Daarom gewoon ‘passanten’.
Ze passeerden… en moesten het daarom vermoedelijk met die term doen.

1 like

Fliepeltje!

Op een haar na 56 en mag nog 12 jaar…:weary:

Trouwens van lichting 82-3

42e AfdVa A-bt (kanonnier 1e klasse :bomb: )

1 like

84-3 ook in Seedorf: 41 PaBrig 42 BLJ

2 likes