Bedankt voor het delen, tof stuk om te lezen🙂
Ik had me ook nooit gerealiseerd dat je met toegang tot het archief de meest fantastische creaties tot “echt” kunt laten verklaren.
Was met auto’s ook een bekend kunstje.
Met kennis van de juiste kentekens en alle info erachter en iemand bij de RDW (dezelfde die die info verstrekt)die een nieuw kenteken opstuurt kun je een basic auto die vrijwel waardeloos is ombouwen naar de top rallyeversie, zogenaamd origineel… Zo op kenteken geleverd. Van wrak naar duur object.
Ik weet dat er zo een paar in elkaar zijn geknutseld.
Super interessant om deze (en zijn andere) verhalen te lezen!!
Dit zet het kopen van vintage horloges direct in ander perspectief
Zo zie je maar, het is beter om nieuwe horloges te kopen, over 70 jaar zijn ze collectable en dan heb je in ieder geval de hele geschiedenis…
Ik weet niet of hij dit doet voor veilinghuizen, hij heeft er namelijk al redelijk wat tegen hun schenen geschopt door bedrog en twijfelachtige horloges aan de kaak te stellen. Ook horlogehuizen die hun provenance er bij fantaseren moeten er aan geloven.
Ik kijk ook steeds uit naar nieuwe artikels van hem. Steeds goed onderbouwd en interessante lectuur.
Hij schrijft daar zelf over maar het lijkt er inderdaad op dat hij dit dus niet meer doet.
Ach mijn vorige tandarts wist van een Bugatti er 2 te maken, en was er nog trots op ook.
Helemaal gelijk maar 70 jaar nog? Dat ga ik en de meeste hier niet halen😂
Nee de kans dat ik 104 wordt lijkt me ook sterk hoor
Wat ik niet begrijp, hoe kan Aurel Bacs nog werkzaam zijn bij Phillips??
Ik vind dit echt super hilarisch. Dit is nou wat er gebeurt als je de waarde van iets volledig baseert op iets onnozels als ‘pedigree’
Denk je dat Phillips dit erg vond?
Ze pakken een % over iedere verkoop.
Dus het is gewoon lekker cashen, niet meer en niet minder.
Een mijner voorouders heeft de onzalige leeftijd van 107 bereikt. Gemiddeld genomen redden ze het tot dik in de 90.
Het dringende advies van een ervan, op haar 95e verjaardag, aan mij was: “Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn. Word alsjeblieft nooit zo oud als ik, je hebt niemand waarmee je opgegroeid bent meer over en er is niks aan.”
Ik ga er niet vanuit dat ik die leeftijd ga halen en vind t best.
Even ervan uitgaande dat Phillips hecht aan haar goede naam en reputatie, ja. Als er alleen maar louche figuren werken, dan is het snel afgelopen met hoeveel zij veilen.
Het gevoel dat ik krijg is dat Phillips met één of meerdere dealers werkt die afdwingen dat ze ook rommel verkopen. “Ik bied je voor x miljoen aan omzet dus deze duw je er ook maar doorheen.”
Helping Phillips authenticate watches since late February 2018, I was quite surprised they did not send me this Submariner for inspection as at the time the catalogue was put together, the auction house was fully aware of the consignor’s ethics. One year prior to the auction, I had uncovered one of the dealer’s made-up watches, which he kept altering as he continued to offer it to Phillips on three different occasions. Each time Phillips listened to me and rejected the watch. But then, despite knowing about it since September 2019, the auction house put the most recent version of the watch in their November 2020 Hong Kong catalogue – without my knowledge. It boggles the mind that Phillips kept doing business with this dealer. When I saw the full catalogue for the first time, I protested immediately. The guys in Hong Kong, however, remained determined to auctioning the qualified franken/fake. “It’s complex Jose”, they said. I then reached out to top auctioneer Aurel Bacs who surprisingly also tried to justify having this made-up watch in the auction.
Ja precies. Dit is behoorlijk heftig…
Natuurlijk waren die veilingprijzen altijd al achterlijk en wist zo ong. elke verzamelaar dat prijzen daar kunstmatig opgedreven werden. Maar het archief frauderen is wel een stapje verder…
Het zal weinig invloed hebben op de reguliere vintage markt imo. Dat is voornamelijk vraag en aanbod en staat ver van in verhouding met de prijzen die deze veilinghuizen hanteren.
Hodinkee heeft er nu ook een artikel over geschreven die wat dieper ingaat op hoe er dan is samengespannen…
En wat ik dus grappig vind…
Mijn interesse in de speedy is nu alleen maat meer aangewakkerd
Een Speedmaster blijft ook altijd een goed idee…
Tja, zo lang je geen vage shit koopt via veilingen, maar het gewoon bij standaard speedy houdt zoals die in productie is, geen probleem.