Hoe op de juiste wijze een horloge opwinden en hoe vaak?

Hallo Allemaal,

Omdat ik nu een aantal weken in het bezit ben van een Omega Speedmaster en ja een handopwinder dus. Ik heb hier dus een paar vraagjes over.
Hoe wind je een horloge op de juiste wijze op? Nee ik bedoel niet met ‘vieze’ plaatjes van dames horloges, maar meer de manier je de kroon draait en hoe vaak.
Ik heb nu al een aantal keren gehad dat ik 's avonds de juiste tijd niet meer had terwijl ik hem 's morgens en voor het naar bed gaan even opdraai.
In een filmpje zag ik iemand voorbijkomen die de kroon over zijn wijsvinger liet rollen maar geeft dit niet teveel druk op de kroon zelf?
Mijn methode is met duim en wijsvinger zo’n 30 slagen draaien. Ik ben namelijk bang de veer te ver te draaien.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties. en ook naar de tijden wanneer jullie hem opdraaien. Zomaar even tussendoor overdag of op vaste tijden?

Peter

1 like

Opwinden totdat je weerstand voelt en je niet meer verder kunt draaien.

3 likes

Alleen 25 slagen geven als je hem gaat dragen .

Gewoon elke ochtend helemaal opwinden. Je kan de veer niet te ver opdraaien, tenzij je bokito heet en geen gevoel in je vingers hebt. Dus rustig opwinden tot ie niet meer verder kan.

(Lachen drie reacties tegelijk :slight_smile: )

3 likes

Het is een handopwinder. :face_with_raised_eyebrow:

4 likes

Lees even goed hoe de TS dit zelf omschrijft. Vandaar het woord slagen.:zipper_mouth_face::zipper_mouth_face:

Ik lees dat hij 30 slagen geeft en jij adviseert 25?

Je verdient een pak slaag! :joy:

1 like

Ja wat is daar mis mee?

:man_facepalming:

Bij 30 stopt ie er al voortijdig mee …

2 likes

Gewoon 25 draaibewegingen maken met de kroon zit je altijd goed,zonder risico van doordraaien… ( misschien ook een tip voor degene die het niet willen begrijpen :smile::smile:)

1 like

Wat @MartijnV zegt. Je voelt vanzelf een niet te missen weerstand bij het opwinden. Je moet echt wel een ongelooflijke onbenul zijn wil je die missen.

2 likes

Ik zet m gewoon in de watchwinder… :grimacing::grin:

3 likes

Werkelijk??

1 like

Handwinders ook? Knap!

3 likes

Ik geloof dat niet iedereen je grapje vat. :joy:

3 likes

mijn eigen ervaring:
als ik een handwinder draag wind ik hem 's morgens steeds op (met gevoel) tot ik voel dat hij niet verder wil .
daardoor lopen mijn horloges met een zekerheid van 24u verder tot de volgende ochtend :ok_hand:

nu heb ik laatst een vintage handwinder gekocht waarvan, als hij volledig opgewonden was, maar een goede 12u verder kon dus deze ligt nu bij de horlogemaker voor volledige nazicht, ook wondt hij zeer zwaar op :worried:

maar hierbij wil ik zeggen dat als je een beetje gevoel in je vingers hebt je niet bang hoeft te zijn dat je het horloge te ver opwindt :ok_hand:
en dan moet hij zoals ik eerder vernoemde 24u min. blijven lopen, zelfs langer, sommigen van mij lopen tot wel 36u :ok_hand:

4 likes

Noop… twas nog te vroeg denk…:wink::grin:

2 likes

Ala die telkens iet op tijd loopt een service geven bij een handopwinder ka je eigelijk niet heel veel fout doen

Ik zou even die kruimels uit je toetsenbord zuigen. :joy:

2 likes

Snap niet dat jij overal op moet reageren :zipper_mouth_face:

1 like