Bij 30 stopt ie er al voortijdig mee …
Gewoon 25 draaibewegingen maken met de kroon zit je altijd goed,zonder risico van doordraaien… ( misschien ook een tip voor degene die het niet willen begrijpen )
Wat @MartijnV zegt. Je voelt vanzelf een niet te missen weerstand bij het opwinden. Je moet echt wel een ongelooflijke onbenul zijn wil je die missen.
Ik zet m gewoon in de watchwinder…
Werkelijk??
Handwinders ook? Knap!
Ik geloof dat niet iedereen je grapje vat.
mijn eigen ervaring:
als ik een handwinder draag wind ik hem 's morgens steeds op (met gevoel) tot ik voel dat hij niet verder wil .
daardoor lopen mijn horloges met een zekerheid van 24u verder tot de volgende ochtend
nu heb ik laatst een vintage handwinder gekocht waarvan, als hij volledig opgewonden was, maar een goede 12u verder kon dus deze ligt nu bij de horlogemaker voor volledige nazicht, ook wondt hij zeer zwaar op
maar hierbij wil ik zeggen dat als je een beetje gevoel in je vingers hebt je niet bang hoeft te zijn dat je het horloge te ver opwindt
en dan moet hij zoals ik eerder vernoemde 24u min. blijven lopen, zelfs langer, sommigen van mij lopen tot wel 36u
Noop… twas nog te vroeg denk…
Ala die telkens iet op tijd loopt een service geven bij een handopwinder ka je eigelijk niet heel veel fout doen
Ik zou even die kruimels uit je toetsenbord zuigen.
Snap niet dat jij overal op moet reageren
Ik wind mijn oude Speedmaster inderdaad op door met de wijsvinger aan de onderkant vd kroon wat “vegen” te geven en die tel ik. Bij volledig opwinden zijn dit 51 “veegjes” en je voelt direct de weerstand wanneer hij compleet opgewonden is. Bij nieuwere Speedmasters gaat het soms wat zwaarder en bij de nieuwere modellen, waaronder ook de speciale edities zoals Ultraman zit de kroon net iets minder toegankelijk en lukt mijn methode niet.
Ja zo doe ik het dus ook, maar blijkbaar doe ik toch te weinig. Ik zal vanavond eens proberen wat meer te draaien.
Zelf niet te opgewonden raken als je aan de kroon bent aan het draaien! doorgaan totdat je weerstand voelt… en dan netjes stoppen.
Ik klem de kroon in de boorkop van m’n Bosch. Dan de weerstand op 1 en hij ratelt als deze helemaal opgewonden is.
lieve kinderen, probeer dit thuis niet na te doen.
Goeie vraag hoor, en alle gebbetjes ter zijde geschoven kan ik me nog herinneren toen ik mijn speedy gekocht had dat ik ook bang was hem te strak op te winden.
Maar rest assured zoals al eerder al genoemd om je horloge te strak op te winden moet je absurd veel kracht gebruiken. Dus ben niet bang om hem tot zijn strakst op te winden je voelt echt vanzelf wanneer het niet meer verder kan.
En hoe verder je draait hoe zwaarder het wordt klopt, maar er is een hele duidelijk “dit is bijna het einde” t.o,v. “oei nu wordt het wat zwaarder.”
Mijn Speedy er net bij gepakt (nog geen jaar oud) en ik kom op ongeveer slagen 75x draaien (dus geen volle slagen ik denk dat 3 keer draaien voor mijn vingers 1 hele slag op de kroon is) vanaf helemaal “leeg” tot hij helemaal opgewonden is. Kortom dan heb je een beetje een beeld.
Zo doe ik het ook bij mijn Lord Marvel, al heeft die een reserve van 46-47 uur (net niet genoeg voor 2 dagen). In het begin was ik ook wat onzeker, maar als je het voorzichtig doet en bij weerstand stopt, zie ik geen probleem.
Beetje jammer weer maar ik moest bijna lachen.