Genoeg voer voor discussie…
Het is dus al 16 jaar geleden dat er voor het laatst een iconisch model werd geïntroduceerd.
Volgens mij ook niet echt populair op het forum die Ballon Bleu
Staat niks in over Seiko, kan toch niet 
Weinig vernieuwing, kan eigenlijk alleen de UN Freak bedenken, en bekende ontwerpers wagen zich niet aan horloges lijkt het.
Vanaf hoeveel jaar is een model iconisch?

Ik mis seiko en zenith.
Oh en de code 11:59 
slechte onderzoeksafdeling daar bij Morgan Stanley 
Valt wel meer op aan te merken. De Seamaster bijvoorbeeld. Daar zijn zoveel variaties van 
Swatch? Is toch een merk? Met meerdere verschillende modellen. Panthere, pasha en ballon blue? 
Van die andere zijn toch ook heel veel variaties.
Nee die opmerking van jou volg ik niet. 
Is toch gewoon een omega. Speedmaster. 
Ook lekker trouwens vrijwel de hele Rolex catalogus, maar air king?
Volgens mij zijn de Seiko 5 en Casio f91w iconischer dan wat ik bovenaan de lijst zie staan.
Ik mis trouwens een bepaald betaalbaar model terwijl die door verkoopcijfers / schaarste best wel iconisch genoemd mag worden. moonswatch edit is niet oud
Bijvoorbeeld de Submariner of de Explorer zijn kwa design redelijk hetzelfde gebleven en meer geëvolueerd, dus dat kan je dan een iconisch model noemen.
Maar van de Seamaster heb je de bijv. de jaren ‘60 modellen met driewijzers en evt datum. Maar je heb ook duikers onder de Seamaster naam, of de combinatie duikbezel en chrono. Zo kan je alle Seamaster niet op één hoop schuiven. En zo is dat geen eenduidig iconisch model
Ben ik het mee eens: de naam is wel hetzelfde, maar verder hebben de verschillende Seamaster modellen/uitvoeringen weinig met elkaar van doen.
Dat is bij bv. Santos en Datejust een compleet ander verhaal.
Geen Fifty Fathoms…tja
Helder.
Nu zeg je dan wel Sub en explorer dat bergijp ik.
Maar van cartier tank, reverso, swatch?!,
Pasha, aquanaut, Nautilus en waarschijnlijk nog een paar zijn ook vele variaties, chrono, time only of juist Perpetual etc.
Mijn punt is dat dat dus niet alleen voor de seamaster geldt.
Hoe dan ook dit lijstje is verre van compleet en zeker voor voor discussie zolang we niet weten wat de definitie is van iconisch zoals door Morgan Stanley gehanteerd.
@ronp stond er verder niet nog iets bij dit leuke plaatje? Uit welk rapport komt het? Weet je dat toevallig?
Precies de lijst is enorm discutabel. Het is het zoveelste dertien in een dozijn artikeltje zonder inhoud 
Breitling Navitimer: 1952 - edit, staat dus in de grafiek
Junghans Max Bill: 1961
Zenith El Primero: 1969
Wat mij betreft zou je de Grand Seiko Snowflake (2005) inmiddels ook als een icoon kunnen beschouwen.