…het horloge!
Na decennia m.n. duikhorloges (Rolex, Tudor, Breitling) te hebben gedragen in de maat 40-42 mm betrap ik mijzelf erop dat ik meer en meer interesse krijg in wat kleinere en klassiekere horloges. Dit gaat zelfs zover dat ik nu zelfs een Cartier Tank overweeg (op de foto het horloge van mijn vrouw). Ik ben inmiddels de 50 gepasseerd en vroeg mij af of meerdere van jullie dit herkennen.
Ik ben 26 en wil nu al 36 tot en met 39mm . Ik zou niet anders willen. 42mm vind ik veel te aanwezig op de pols
Hoe strenger de vorst hoe kleiner de wor… uuhm cartier
Fijn dat je smaak zich heeft ontwikkeld van die horloges die zo groot dragen naar een mooie maat
Die Cartier staat je prima, zet je twijfel opzij en ga ervoor.
Ik ben 29 en heb dezelfde switch gemaakt, nu enkel nog <40mm. Voelt smaakvoller en beter passend, net zoals die Tank op je pols !
Enigszins herkenbaar al is het voor mij voornamelijk het draagcomfort wat ik heb ontdekt in kleiner formaat horloges (al ligt het vaak ook aan design).
Ligt aan de omvang van je pols. 36 mm ziet er lang niet bij iedereen mooi uit bijvoorbeeld. Ben nog lang geen 50+ maar wel van 46 mm naar 40 mm inmiddels en durf ook nog naar iets kleiner te kijken.
Ik heb alles van 37 tot 43mm. De lug to lug en dial diameter bepalen meer hoe groot of klein iets oogt dan puur de diameter. Een 43mm doxa hommage lijkt zelf klein terwijl een 38mm all dial dresser te groot kan ogen.
34 tot 39 alles daar boven vindt ik te groot voor me wijfen polsen
Hangt inderdaad wel van de pols af. Voor mij is tussen de 36 en 39 ideaal. Liever iets kleiner dan te groot, dat ziet er vaak niet uit.
Tja in de jaren 90 moest het boven de 45mm zijn ,daarna jaren lang rond de 42mm gedragen .
Maar de laatste jaren onder de 40 mm . Heb een pols van 18cm ,maar zoals @Gisae al zegt de lug tot lug is zeker net zo belangrijk.
Ik juich deze trent toe
Ik vind grote horloges nu al gedateerd aandoen!
Die Cartier van 29mm vind ik wel op het randje
Ik ben inmiddels al weer 2 jaar voorbij de 7 kruisjes, dus nog uit de tijd dat ‘kleine’ horloges niet klein waren, maar normaal en dat een 36mm al als jumbo werd gezien. Daarom heb ik ook geen enkele moeite met het dragen van (vintage) horloges van 32/33mm. Nòg kleiner wordt het een ‘boys watch’ zoals dat vroeger werd genoemd. En voor die kwalificatie voel ik me wat te oud nu.
Overigens heb ik ook plezier van het dragen van de wat modernere maten tussen, zeg eens, de 38 en 42 mm. De meeste van mijn horloges uit wat recentere tijd hebben die maten. Nog groter draag ik niet graag, > 43mm valt bij mij in de kategorie ‘Polshamburger’ en daar is mijn pols te smal en mijn leeftijd te hoog voor.
Morgen naar de Rikketik met (waarschijnlijk) deze om (25 x 41 mm).
Dat schoenen en broeken te groot of te klein zijn kan ik nog inkomen.
Ik heb horloges in veel verschillende afmetingen, maar als je ze een paar uur aan hebt merk je het verschil niet meer.
Of hebben jullie allemaal heel gevoelige polsjes?
Correctie: mijn koekoeksklok is idd wat minder confortabel, maar die draag ik zelden.
Een klein horloge, zeg onder de 39mm, zit toch altijd lekkerder dan bijvoorbeeld een duiker van 44mm.
Wat je er esthetisch van vindt, is een heel andere kwestie.
Ik heb de stelregel dat een dress horloge 36-39mm mag zijn, en een duiker / chronograaf 38-42. Waarbij alles met een L2L van boven de 49mm me niet past.
Wat klassiekere horloges betreft heb ik geen idee waar je het over hebt. Ik doe daar niet aan mee, aan die rommel.
Bah, 36-39mm horloges met rustige klassieke platen. Bah.
In plaats van de Tank staat bij mij de Cartier Drive of de JLC Reverso KS Medium op de lijst.
Ik draag ook graag kleine horloges. Ben begonnen bij die joekels van Invicta’s (Pro diver). Tegenwoordig draag ik 9 van de 10 keer horloges tussen de 33-38 mm.
Neen.
Die is er niet. Kijk in de jaarcatalogie van bijv. Armbanduhren of Uhren Exclusiv 2022: De nieuwe horloges voor 2022 zijn voor 95 % groter dan 40 mm. En zeker van de duurdere merken.
Nou ja, het begin is er met die 5%
Dat zijn de dames-modellen