Hoe perpetual is een "Perpetual Calendar" horloge?

Ik heb verschillende horloges die het stempel “Perpetual Calendar” dragen. Deze zijn allemaal gebaseerd op een 4-jaarlijkse terugkeer van 29 februari. Dus zo “Grand” is de complicatie niet. Althans niet voor analoge kwartshorloges.

Nu worden deze uurwerkjes aangeprezen als eeuwigdurende kalender werkend tot 2100. 29 februari 2100 komt immers niet, we slaan dan een schrikkeljaar over.

Maar, betekent dit dat je het klokje dan weg kunt gooien ? In ieder geval voor digitale kwartshorloges met een jaartalweergave, die berekenen immers de dag en datum op basis van het jaartal.

Voor de mechanische versies en analoge kwartsversies zal het wel meevallen, alleen op 1 maart 2100 even de datum een dagje corrigeren en daarna loopt het allemaal wel weer.

Nu zal ik het niet meer meemaken, maar ik wil als consument toch weten waar ik aan toe ben :slight_smile:

1 maart 2100 . . . bestaan er dan nog horloges??? :smiley:

Hoewel horloges inmiddels volstrekt overbodig zijn bestaan ze nu ook nog. Dus ik zeg JA :slight_smile:

De oudere modules van Casio G-Shock lopen maar tot 2039. Mocht je hem dan nog hebben kun je het jaartal terugzetten naar 2012. De dagen en data zullen dan gewoon doorlopen tot hij weer bij 2039 is. Het jaartal zie je toch nooit bij het aflezen.

PlummerNL Schreef:

Dus zo “Grand” is de complicatie niet.

Koop dan maar eens een perpetueel mechanisch horloge & kijk naar je banksaldo.
Grote kans dat je de impact dan wel als “Grand” beoordeelt :wink:

Maar als we het over complicaties hebben, dan hebben we het toch over mechanische horloges. Op een kwarts is alles toch relatief goedkoop te repliceren?

1 like

In 2100 ben ik er al lang niet meer zit ik lekker op een wolk op een harp te spelen:D

Volgens mij kunnen ze het dan weer opnieuw instellen.

1 like

“The design of the perpetual calendar was a feat of watchmaking genius that finally paved the way for IWC’s entry into the world of Haute Horlogerie. A mechanical masterpiece, it takes into account all the complexities of the leap years; in other words, it recognises all the years that can be divided, without remainder, by four (e. g. 2012), as well as the centuries that can be divided, likewise without remainder, by 400 (e. g. 2400). These leap years all have a 29th day in February. Years at the turn of the century that leave a remainder when divided by 400 – the next ones are 2100, 2200 and 2300 – are not leap years. In cases like these, calendars with an analogue display will need to be advanced by 1 day on 1 March by a watchmaker. Calendars with a digital display can be adjusted by the owner. The perpetual calendar’s century slide with an analogue display turns each new century into a major event. The current century slide bears the numbers 20, 21 and 22 and will thus come to the end of its service life on 31 December 2299; but even now, IWC supplies the century slide bearing the figures 22, 23 and 24 for the years 2200 to 2499.”

Van de site van IWC over de grande complication.

Ik zei ook, bij analoge kwartshorloges. Citizen bijvoorbeeld noemt de Signature serie PC ook Grand Complication. Vandaar de opmerking.

Dat moet je nog maar afwachten, voor hetzelfde geld sta je dan alleen in de koffiepauzes rechtop in anderhalve meter rioolinhoud :slight_smile:

PlummerNL Schreef:

Ik zei ook, bij analoge kwartshorloges. Citizen
bijvoorbeeld noemt de Signature serie PC ook Grand
Complication. Vandaar de opmerking.

idd, anders is mn casio protrek ook n grand complication :+

PlummerNL Schreef:

Ik zei ook, bij analoge kwartshorloges.

Daar heb je gelijk in. Ik vind dat de term “complicaties” eigenlijk enkel geldt voor mechanische horloges, voor quartz lijkt me “functies” meer op z’n plaats.
Een quartz horloge “Grand Complication” noemen, is dan ook IMHO redelijk onzinnig.

lencoth Schreef:

PlummerNL Schreef:


Ik zei ook, bij analoge kwartshorloges.

Daar heb je gelijk in. Ik vind dat de term
"complicaties" eigenlijk enkel geldt voor
mechanische horloges, voor quartz lijkt me
"functies" meer op z’n plaats.
Een quartz horloge “Grand Complication” noemen, is
dan ook IMHO redelijk onzinnig.

de spring drive vind ik stiekem wel n soort grand complication :+

marnix.moed Schreef:

de spring drive vind ik stiekem wel n soort grand
complication :+

:slight_smile: