Hoe Poljot stem verwijderen?

Beste horlogefreaks,
Ik heb een nieuwe Poljot Albatros, maar er zit aanslag op de binnenzijde van het glas. Dat stoort me matig. Nu wil ik het binnenwerk verwijderen, maar ben aan het twijfelen. Moet ik de kroon volledig ingedrukt laten voor dat ik de stem eruit wil trekken, of moet ik het 1 en 2 standen uittrekken? Ze is fonkelnieuw dus ik zweet ervan, en daarom misschien deze domme vraag. alvast bedankt voor het lezen. Nog een fijne coronavrije avond verder.

Kroon helemaal uittrekken. Holle tubetje linksonder de kroon op je foto VOORZICHTIG en zachtjes in drukken. Kroon er uit trekken. Ik ben geen Poljot deskundige maar in de video wordt het voorgedaan.

Bedankt voor de snelle reactie.
Deze video had ik ook gezien, maar hij laat de kroon volledig ingedrukt! Dat is volgens mij niet juist. Ik vermoed dat hij heel veel geluk heeft gehad om de stem er terug in te plaatsen. Daarom twijfel ik. Heb al veel gelezen, maar niemand weet het blijkbaar juist. Het is tricky.

1 like

Oei, OK. Ik werk veel met vintage Citizens. Ook die werken met een veersysteem. Kroon helemaal uittrekken, voorzichtig op het tubetje drukken (met minimale kracht) en kroon uittrekken. De video van de beste man is een beetje rommelig, daar heb je helemaal gelijk in.

1 like

Stuur Hans een pb is mijn advies. @slls heeft er heel wat geserviced!

2 likes

Ik heb op zijn PM gereageerd.

Kroon NIET uittrekken. Stem release button met cocktail prikker rustig indrukken. Stem eruit. Bij het plaatsen; eerst stem losjes erin tot het niet verder kan, niet doordrukken. Stem release button indrukken, stem inschuiven, release button los. Dan eerst losjes via de kroon in-uit beweging maken en kroon slag draaien. Dan uittrekken (wijzers even verzetten) en weer indrukken. Nu kan het mechanisme weer aan de kast vastgezet worden.

3 likes

Precies, op een uitzondering na bij een handwinder is de regel de kroon niet uitrekken als je de stift eruit haalt.
Anders heb je grote kans dat het misgaat met terug plaatsen van de stift.