Hogere prijzen an sich maken producten aantrekkelijker voor een kleine(re) groep die het zich veroorloven kan. Het Veblen goederen fenomeen. Waarom worden er huizen als The One in Bel Air gebouwd? Je toont als koper aan dat jij het het je veroorloven kan, ook als het je zesde huis… Pochen, zou mijn oma zeggen
@Jo1953
Met uw verzameling had ik deze vraag helemaal niet gesteld.
Ik vind het ook een niet reële vraag en een open deur van hier
tot de overkant.
Count your blessings darling
Raar dat niet iedereen in Opel Corsa’s en Golfjes uit 1992 rondrijdt. Die rijden toch ook prima? Snap niet dat mensen een auto willen rijden die 3x of zelfs 10 keer duurder zijn. Eigenlijk onzin dat Porsches en Mercedessen zo duur zijn.
Leuke discussie die gelukkig maar 6x per jaar terugkomt, haha.
Bovengenoemde redenen voor hoge prijzen zijn duidelijk, exclusief, vraag en aanbod. Wat mij dan toch eigenlijk meer verwonderd is het gigantische prijsverschil in service kosten. Als ik de service kosten van bv Certine ( https://www.certina.com/customer-service/servicing-rates ) en die ik soms hier langs hoor komen van de exclusieve merken naast elkaar leg dan ben ik pas echt verbijsterd. Zeker als ik dan de tijd erbij tel dat het horloge weg is. Tussen een paar weken bij de ene tot echt een paar maanden bij de ander. Volgens mijn simpele geest maakt het toch niet uit welk merk je serviced als horlogemaker, ik snap dat er (grote) verschillen zijn in de onderdelen prijzen maar puur de service kosten en tijd zou ongeveer gelijk mogen zijn.
Die discussie is al zou oud als methusalem. Pak de popcorn en zopie maar vast, want hij wordt leuk.
Horloges met een ongecompliceerd driehander uurwerkje en een stalen kast zouden nooit, maar dan ook nooit meer dan 1.000 Euro moeten kosten. Ja, ik heb teveel voor m’n Nomos betaald, maar ik vind het zo’n geil merk.
Horloges met een mechanische chronograaf zouden nooit meer dan 1600 Euro moeten kosten. M’n Speedy was een teleurstelling, maar m’n Poljotteke houdt het wel vol voor een tiende van die prijs.
Natuurlijk, als je in de exotische metalen en complicaties gaat zitten kan het erg duur worden qua materiaal, maar in mijn optiek is 95% van de horloges op de markt gewoon te duur.
Je betaalt daar voor merk, prestige en de BMW/Jaguar van de marketing-pik (m/v).
de kostprijs valt wel mee. Het is, met name in dit land, dat er zoveel belasting bijkomt.
Bijv. de nieuwe Kia Stinger: er komt hier meer BPM bij , dan dat de auto überhaupt kost in Duitsland.
Welvaart noemen we dat, toch?
Legt u dit eens uit…Je zit er wel bovenop zeg; ook wat de rest van je reactie betreft…
Of lees(interpreteer) ik het verkeerd?
Ik bedoelde met mijn vraag helemaal niets verkeerds.
Kan ik (excuses als ik fout zit) van jouw reactie dus niet zeggen…
Uit het woord “Maar” in bovenstaande zin maak ik op dat je nog tegen het uitgeven van dergelijke bedragen aanhikt. Ik denk dat menig horlogefreak de fase waarin hij denkt “nee daar begin ik niet aan, echt niet” wel herkent. Als het eerste schaap over de dam is dan is dat compleet over
Moet je wel dergelijke bedragen “vrij” hebben om mee te spelen. Ik kan bv mijn geld goed kwijt aan de verbouwing van onze boerderij, kids gaan bijna studeren dus daar kan zometeen ook nog wel wat geld naar toe…ik denk dat ik nog ff wacht met de duurdere horloges. Ik beleef trouwens nog steeds veel plezier van mijn verzameling Certina Cascadeurs die langzaam groeit en die maar ongeveer 100 euro per stuk kosten
Volgt op vrij maken. Is een kwestie van keuzes maken. Er zijn altijd belangrijker zaken dan horloges.
Zoals???
Ome @drex chargeert wel vaker. Ik zou mij er niet druk om maken. Het is een boefje, maar hij doet geen vlieg kwaad.
Da’s natuurlijk onzin.
Ik zou Sinn, Stowa, Pellikaan, Archimede en Squale aandragen als horloges van merken die je op straat echt nooit tegen het lijf loopt, allemaal ruim onder de 2K. Sterker nog, Mühle Glashütte doet mee voor minder, en een merk als Hanhart en Christopher Ward ook. Hieronder wat voorbeelden:
-
Mijn Mühle. 1400 ballen. Ze hebben er ook die gewoon goedkoper zijn.
-
Archimede. Ik heb zelf een bruine, maar vind dit bijvoorbeeld erg tof voor 660 ballen:
-
Sinn. Die hebben legio horloges voor minder dan 2 K, maar deze twee zijn toch erge mooie instappers:
-
Stowa. Niet alleen voor de Flieger, maar ook hun maritieme horloges zijn tof.
-
Squale 1521. Ze maken ook best wel foute hommages, maar de 1521 is toch wat:
-
Pellikaan. Je scoort al vanaf 900 Euro zo’n behoorlijk unieke flieger van Nederlands ontwerp.
-
Nomos. Voor rond de 1000-1200 heb je een nieuwe Club (campus) in huis.
-
Junghans. De Max Bill serie. Ik hoef daar niets meer over te zeggen, neem ik aan.
Kortom, voor rond de 700-1200 Euro valt er zo verschrikkelijk veel te kopen van kleinere merken. Maar ook de Hamiltons, Certina’s, Seiko’s en Orissen van deze wereld doen fantastische dingen tussen de 700-1200 Euro.
Geen Nederlands, neem ik aan.
Mooie bijdrage! Een mens zou nog eens vergeten wat voor parels er voor relatief bescheiden bedragen te koop zijn.
Was de Sdgm003 al genoemd?
t schijnt dat ie zelfs een diervriendelijke vliegenmepper heeft…
Dan zal ik het wel verkeerd begrepen hebben:
Ik dacht dat horloges uit het hogere segment(strong horology) allemaal van “in-house-movements” voorzien waren…en niet onder 2k te krijgen zijn(nieuw)
Bedankt voor je mooie voorbeelden!!!
steenkolenkits engels…
een echte manufactuur voor onder de 2K:
bij de Zwitserse merken wat lastig, maar Seiko en Oriënt hebben hun eigen manufactuur.
“In House” is voor mij een loze marketing kreet. Er zijn mensen op dit forum die daar gepassioneerd over van mening verschillen.
Maar ter illustratie:
Een Orient van 150 Euro heeft ook een in-house movement. Of een Seiko 5je van 79 Euro.
Daarentegen hebben veel van de mooiste Tudor BB horloges van 2500 Euro een ETA uurwerkje en hebben veel IWC’s ook een gemodificeerde ETA aan boord.
Sterker nog, er was een ander Zwitsers merk wat met veel bombarie een nieuw “in house” uurwerk introduceerde wat op een SII (seiko OEM) uurwerk leek.
Hoe dan ook is verticale integratie wat mij betreft niet iets wat bepalend is voor kwaliteit of de interesse die ik voor een ontwerp voel.
De bovenstaande Nomos club heeft volgens mij wel een in house uurwerk ook.