Hoe "rouleren"?

Hallo HF-forum,

Ik heb al een paar keer wat kleine reacties geplaatst, wat fotootjes gepost en op de marktplaats een g-shock en bandje gekocht. Erg leuke eerste twee weekjes als member. Daarnaast lees ik veel topics en kijk ik wat er allemaal gedragen wordt en wat er verkocht wordt. Ik ben net wat aan het watertrappelen in de horlogewereld, maar moet me regelmatig tegenhouden om gelijk meer te kopen :slight_smile:.

Ik heb voor mijn huwelijk een mooi horloge gekocht 7 jaar geleden, een Tissot chrono, maar daar is niet veel uitzoekwerk aan vooraf gegaan en zou je niet eens kunnen vertellen welk model het is… Nu wilde ik weer een nieuw horloge erbij, maar ben ik eerst eens gaan kijken wat ik eigenlijk wilde hebben (en waar ik het voor wilde gebruiken). Gezien de komende vakantie(waar ik nu nog zit) zocht ik een horloge die ik de hele dag om kon houden, ook tijdens het zwemmen en douchen. Al gauw kwam ik via the urban gentry de Skx007 op het spoor. Maar aangezien dit een automaat is, en ik dit nog nooit heb gehad en de toch best “hoge” prijs van 225 - 250, wilde ik eerst even kijken hoe het is om een automatisch horloge te hebben. Daarnaast wilde ik dus nog steeds een horloge om mee te nemen op vakantie. Dus heb ik 2 horloges gekocht. De Casio mdv-106 en een Seiko 5(ze staan al ergens gepost op t forum m, maar hieronder nog een keer :slight_smile:)… de Casio bevalt me al erg goed als beater en kan er lekker mee bandenwisselen. Top!

Mijn Seiko 5 heb ik pas 2 dagen gedragen en dus nog niet echt ervaring mee. Maar zoals ik al zei moet ik me inhouden al meer te kopen, ik zie zoveel moois langskomen hier op het forum. Dus vroeg ik me af hoe jullie omgaan met het hebben van meerdere automaten… dragen jullie er altijd 2 per week? Om ze altijd opgeladen te houden? Stellen jullie altijd de datums goed?

Dat kijkt me namelijk op en gegeven moment wel irritant worden. Continue de tijd en datum goedzetten… hoe doen degenen dit die meer dan 2 automaten hebben?

Hoor het graag!

11 likes

Horloges bijzetten wordt een soort ritueeltje wat je lekker op kantoor kan doen :stuck_out_tongue:.
Een datum bijstellen gaat nog wel maar horloges met meerdere complicaties of zonder quick-set liet ik liever draaien. Heb momenteel ook even veel plekken in mijn watchwinder als automatem wat ook wel fijn is.

2 likes

Datum
Ik zet bijna nooit de datum goed, ten zij dat ik zeker weet dat ik hem langer dan een week om heb. Met die reden pak ik dan ook vaak een horloge dat geen datum heeft.

Tijd
Ik pak vaak een horloge dat al dicht bij de juiste tijd zit en redelijk vaak is er altijd wel eentje bij, dat ik slechts een minuut of tien moet wachten om het op te pakken. Maakt het kiezen ook gelijk een stuk eenvoudiger. :wink:

10 likes

:astonished:
Waar een grote collectie al niet goed voor is.
Wauw…

2 likes

Vaak ook meer geluk hoor enkel is het wel meestal het geval.

Ik zet altijd de datum goed. Maar ik begin wel een voorkeur voor klokjes zonder datum te ontwikkelen.
Voor de rest vind ik het goed zetten van de tijd en de datum een leuk ritueel. Hoort er een beetje bij.

Iedere keer wanneer ik een ander horloge pak uit mijn collectie, heb ik het gevoel dat ik weer een cadeau krijg met Kerstmis. Het is altijd weer “nieuw”

B.t.w. ik vind die Casio een mooi klokje :ok_hand: Is inderdaad een ideaal klokje om regelmatig bandjes te wisselen

4 likes

Ik heb 4 automaten en soms loopt er nog eentje als ik 'm wil aandoen, maar meestal moet ik even handwinden of even de rotor doen draaien. Ik geniet wel van het zetten van de datum en tijd, is een momentje van quality time met je klok.

Of het tegen kan steken hangt helemaal van jezelf af natuurlijk :blush: Time will tell!

3 likes

S ’ ochtends draag ik de automaten altijd en zodra ze beginnen te lopen zet ik ze goed (tijd en datum). Vast ritueel en ik vind het geen probleem.
Leuke horloges heb je al. Geniet van deze hobby :wink:
Gr.Wander

1 like

Het op tijd zetten en datum verstellen vind ik allemaal geen probleem.het is en blijft toch een leuke hobby die horloges en daar hoort het plukken en draaien aan die kroon toch ook bij.

1 like

Ik heb er ook geen problemen mee, de tijd en datum goed zetten is zo gedaan.:relaxed:

1 like

Ik heb teveel horloges om het bij te houden, geloof ook niet in het olie-uithard verhaal (bovendien geen zin om zoveel watchwinders aan te schaffen of onderdak te verlenen, gaat allemaal ten koste van het zuivere horloge budget…:relaxed:).
Dus ik sta gewoon een kwartier eerder op: 13 minuten om er eentje uit te kiezen en 2 om die aan de gang te slingeren.

2 likes

Zelfde als iedereen hierboven. Neem altijd even de tijd om te winden en alles op tijd te zetten. Maar meestal draag ik een horloge een aantal dagen. Vind de Casio die je daar hebt trouwens verschrikkelijk mooi.

1 like

Je kunt na je werkdag ook wisselen van horloge of een watchwinder aanschaffen als je het geld er voor over hebt. Wat ook handig is, is een opwindbaar horloge in je assortiment hebben. Zo houd je alles in leven! Succes en vind je weg.

3 likes

Ik vind dat goedzetten met horloges met een schroefkroon niet fijn. Daarom heb ik een quartz duiker in de collectie :thumbsup:

2 likes

Hoi! en welkom op het HF! :relaxed:

Ik heb best wel veel automaten. Ook heb ik een winder, maar die gebruik ik bijna nooit. Alleen als ik van tevoren weet dat ik een horloge b.v. na een paar dagen weer om wil doen, dan zet ik hem op de winder. Verder nooit.

Meestal kies ik mijn horloge uit voor de belangrijkste gelegenheid waar ik die betreffende dag voor sta. Ik heb dus geen standaard ‘beater’ horloge en een standaard chique horloge, maar kijk per keer wat ik wil dragen :relaxed:

Het gelijk zetten, opwinden en poetsen van mijn horloge hoort er gewoon bij en vind ik meestal leuk. Als er een datum op mijn horloge zit, dan moet hij ook goed staan, anders klopt het voor mijn gevoel niet :smile:

5 likes

Bedankt voor de reacties. En die Casio vind ik ook erg tof inderdaad, is wel een Quartz, maar dat is ook wel lekker makkelijk op vakantie. Ben er al erg blij mee. Hij kan ook veel banden hebben(denk ik). Ik ga nog op zoek naar een zwarte nato of zulu met een klein streepje rood aan de zijkant, past denk ik goed het rode puntje van de secondewijzer.

Ik heb ook wel graag dat de datum goed staat inderdaad. Wel een goede tip om het horloge gewoon s ochtends te gaan dragen, als hij dan goed is opgestart door de ochtendroutine kan ik m na het ontbijt in de auto even goed zetten… top, het kan zo simpel zijn ;-). Het heeft ook wel z’n charme om even de “tijd” te nemen om het horloge goed te zetten. Hoort er toch een beetje bij.

Watchwinder is voorlopig nog niet aan de orde voor mij, dan koop ik daar liever een horloge voor :wink:

5 likes

Veel plezier met je hobby, gap

Wordt alleen maar leuker :+1:

Ik heb er maar twee, beide automaten zonder datum.
Één om de pols, één op de winder.

Hoef dus vrijwel alleen maar bij zomer- en wintertijd de tijd aan te passen, en bij vakanties naar andere tijdzones (oei, da’s best vaak realiseer ik me nu :joy:).

2 likes

Thnx! :facepunch:t2:

Voor wat mij betreft is datum en tijd zetten een stukje binding die je krijgt met je horloge, zou daarom een handopwind voor dagelijks ook niet erg vinden. Elke dag met je klokje bezig zijn is toch gaaf!