Hoe "schadelijk" is vaak goed zetten van datum/tijd?

Forumleden! Allereerst veel dank voor jullie inzichten waar ik al ruim anderhalf jaar wijzer :blush: van word. Het is bij deze dan toch tijd voor een eerste vraag, hopelijk is deze nog niet eerder behandeld (voor zover ik kan vinden niet)ā€¦

Stel: Je bent je aan het oriĆ«nteren op een DJ zonder een echte voorkeur voor 4 of 5-digit referentie (andere specs hebben voorrang). Vanuit praktisch oogpunt is natuurlijk de quick set date een groot verschil en fijne bijkomstigheid. Hierover gaat ook mijn vraag: Met een non quick set lees je veel dat men na een bepaalde tijd het beu zijn om de datum altijd goed te moeten zettenā€¦ Enigszins begrijpelijk, maar dat zie ik mezelf juist wel iedere keer doen. Oftewel; Als ik bijv. 1 keer per week het horloge draag, loopt de datum de volgende keer +/- 4 dagen achter. Hierdoor ben je dus wekelijks de tijd behoorlijk aan het doordraaien, is dit af te raden? Of zeggen jullie; als je dat iedere week gaat doen, kies dan beter niet voor een non quick set?

Kortom, misschien een hele makkelijke vraag met een moeilijk antwoord, of precies andersom :slight_smile: Het zal ongetwijfeld met de staat en service geschiedenis te maken, maar hopelijk snappen jullie mijn vraag!

Thanks!

3 likes

Wanneer je het doordraaien naar de juiste datum niet te wild doet dan kan het zeker geen kwaad. Maar wanneer je bijvoorbeeld 20 dagen verder moet draaien dan hou je daar wel een kroonduim :joy: aan over.

4 likes

Welkom op HF Ruud, zelf zet ik altijd de datum goed, omdat ik er niet tegen kan als het niet klopt. Wel zet ik de tijd dan op half zes, omdat de tandwielen van het uurwerk dan in een ideale verzet stand staan. Volgens mij kan het dan geen kwaad dat je dit regelmatig doet, ik denk er wel over om een keer een horloge winder te halen.

7 likes

Na vele jaren zou het kunnen zijn dat de minuutpijp te veel gaat slippen omdat je de datum super vaak goed zet. Dan draait ie te los en neemt het uurwerk de minuten en urenwijzer niet meer mee, als een slippende koppeling. Maar dan moet je het horloge ook 30 jaar of zo niet laten onderhouden :smile:

2 likes

Iedere keer als je de datum wil bijstellen, wordt bij het uittrekken en induwen van de kroon het mechanisme met de tiretteveer belast. Die tiretteveer kan (uiteindelijk) breken en dat wil je niet.

2 likes

Dat klopt uiteraard, maar dat speelt geen rol bij de keuze van TS voor een model met of zonder quickset op de datum, de tijd zul je in beide gevallen moeten goedzetten. :sunglasses:

Zelf neem ik bij horloges zonder quickset eigenlijk nooit de moeite om die datum goed te zetten, kijk er toch zelden naar dus het is me de slijtage op de minuutpijp niet waard.
Tijd zet ik wel altijd goed :sunglasses:

6 likes

31 horloges, in de kist, en er hoeft weinig gedraaid te worden :joy:

6 likes

Zul je zien dat ze allemaal verkeerd staan :laughing:

4 likes

datum goed zetten heb ik al lang losgelatenā€¦ Af en toe sla ik zelfs op tijd zetten los :joy::joy::joy:

6 likes

Die datum zet ik niet meer goed, tenzij het caliber een snelverzet heeft.
Weet je wat ook leuk is? Als de datum rond 12 uur in de middag verspringt, dan zie je nog iets van de complicatie.

4 likes

Ik zou gewoon lekker draaien. Bij een quickset zijn er altijd van die problemen dat het uurwerk helemaal kapot kan gaan indien de wijzers op het noordelijk halfrond staan, het is dus altijd wat met die datum.
Dus eigenlijk is de meest praktische oplossing op je telefoon kijken. :grin::+1:

Juist het goedzetten van de wijzers zorgt met name bij rolex uurwerken voor slijtage als dit gedurende langere periode vaak gebeurt. Een van de tandwielen draait om een vaste as. Deze as zal slijten, wanneer het onvoldoende voorzien is van olie. Vervangen zal een hele dure grap worden, aangezien dit onderdeel uit maakt van het hart van het uurwerk.

2 likes

Als je een automaat of handopwinder een enkele keer draagt zou ik me niet druk maken over het verzetten van een datum mits snelverzet en zelfs dan niet.

Vooral Rolex 31xx serie uurwerken heeft last van slijtage van een draaipunt waarom een wijzerverzet rondsel draait.

Zou in het algemeen niet een horloge zonder datum snelvrrzetting doordraaien maar voor veel modellen werkt het volgende:
Draai over 0.00 uur tot de datum verzet is. Terug draaien tot ongeveer 20.00 uur of 21.00 uur ( bij sommige modellen hoor je een zachte klik ) en dan weer naar. 0.00 en de datum schakelt een dag voorwaarts

05.30 en niet 17.30 ā€¦ dit heb ik ook altijd als tip meegekregenā€¦ nooit na 12.00 's-middags de datum verzetten. Ook altijd mĆ©t de klok meedraaien (en dus nooit tegen het mechanisme bewegen)

1 like

Functies van je horloge niet gebruiken om slijtage te voorkomen vind ik wel erg ver gaan.

1 like

Hoe zit dat met de 3185 met gmt functie? Daar zit semi quick set op.

Zelfde constructie maar door de ā€œsnelā€ verzetting minder gevoelig

1 like

Onzin. Klokken met slagwerk niet terugdraaien maar een horloge kan dat hebben

Ook de datum heeft meestal een beveiliging en als advies zou ik de snelverzetting niet tussen 21.00 en 3.00 uur gebruiken

Het is ook deels gemakzucht, ik heb geen zin om 15 dagen vooruit te gaan draaien. :blush:

1 like